Zamierzenia grupa VII

         LISTOPAD 2021

MOJA RODZINA

  • budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
  • poznawanie litery i,I: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na podst. wyrazu: igła; utrwalanie poznanych liter,
  • utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur: koło, kwadrat, prostokąt
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych przy piosence „Moja mama”,
  • poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,
  • budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
  • podawanie cech rodziców np. charakteru, wyglądu, ulubionej potrawy, wykonywanego zawodu,
  • uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,

MÓJ DOM

  • rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
  • utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb, poznanie zapisu cyfrowego liczby 0 oraz liczby 5,
  • określanie miejsca spółgłoski t w słowie, zapoznanie z literą t,T: małą i wielką, drukowaną i pisaną na podst. wyrazu: tata,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
  • sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne, nauka piosenki pt. ”Namaluję wielki dom”, rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnych, ćwiczenia drobnych ruchów rąk,
  • poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
  • poznawanie zwyczajów kotów i psów,

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

  • uświadamianie dzieciom ich praw oraz utrwalenie już poznanych,
  • utrwalanie poznanych liter, wprowadzenie litery d,D  na podst. wyrazu: dom
  • poznawanie cech trójkąta, utrwalanie wyglądu i nazw już poznanych figur: koło, kwadrat, prostokąt,
  • wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych przy piosence pt. ”Kundelek Felek”
  • zapoznanie z krokiem tańca – polonez,
  • przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego

MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

  • rozwijanie mowy, wypowiedzi dzieci na forum,
  • zachęcanie do zdrowego stylu życia np.: zdrowe żywienie, aktywność fizyczna,
  • utrwalanie już poznanych liter, wprowadzenie litery k,K na podst. wyrazu: kot
  • zachęcanie do dbania o czystość, zachęcanie do dbania o higienę jamy ustnej,
  • utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb 0,1,2,3,4,5 oraz poznanie zapisu cyfrowego liczby 6,
  • zachęcanie do wykonywania prostych potraw, przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania np. kanapek,
  • uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
  • uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,

PAŹDZIERNIK 2021

Idzie jesień przez ogród i las

  •  rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • wyodrębnianie sylab ze słów
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • poznawanie litery „O” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Wprowadzenie pojęć spółgłoska i samogłoska
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1 oraz 2
  • nauka słów oraz melodii piosenki „Zbieramy grzyby”

Idzie jesień do zwierząt

  • omawianie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy: odloty ptaków, zasypianie, gromadzenie zapasów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu za pomocą klocków, umownych symboli
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów
  • odkrywanie litery „A” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3
  • utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów
  • usprawnianie logicznego myślenia za pomocą zabaw z kodowaniem

Co z czego otrzymujemy

  • analiza i synteza sylabowa nazw obrazków
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, Internetu
  • lepienie: z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny – usprawnianie motoryki małej
  • poznawanie litery „M” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • poznawanie sposobu otrzymywania sera oraz wełny
  • poznawanie zwierząt: owcy i barana
  • poznawanie sposobu otrzymywania papieru
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Idzie jesień z deszczem

  • obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.)
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • liczenie głosek
  • dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).
  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układnie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • poznawanie kolorów tęczy poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie

WRZESIEŃ 2021

         TO JESTEM JA

  • zachęcanie do poznawania nowych kolegów i koleżanek z grupy, integracja grupy poprzez wspólne zabawy integracyjne
  • rozwijanie mowy w rozmowie swobodnej, na temat wysłuchanych opowiadań, wierszy, ćw. logopedycznych, rymowanek itp.
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola i jego poszczególnych pomieszczeń ,
  • zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola, bezpieczne korzystanie ze sprzętu i zabawek oraz jego szanowanie   
  • dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez wspólne zabawy w naszej sali, w sali gimnastycznej, na świeżym powietrzu, dbanie o bezpieczną i zgodną zabawę oraz odpowiednie korzystanie ze sprzętu ogrodowego
  • poznawanie ważniejszych regionów Polski- praca z mapą Polski wyodrębnienie jezior, gór Tatr, morza Bałtyckiego, ważnych miast
  • rozwijanie sprawności manualnych- malowanie farbami
  • umuzykalnianie dzieci- nauka słów i melodii piosenki pt. ”Czuję świat”,
  • poznawanie narządów zmysłów: wzroku, węchu, słuchu, czucia, smaku-zabawy sensoryczne,
  • utrwalanie i określanie nazw części ciała np. w zabawie ruchowej pt. „Głowa, ramiona, kolana, pięty..”
  • poznawanie różnych stanów emocjonalnych: złość, radość, gniew, smutek, strach, zadowolenie- zabawy z kostka mimiczną

MOJA GRUPA

  • rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej- rozróżnianie prawej i lewej strony w schemacie swojego ciała ,
  • rozwijanie sprawności manualnej- wykorzystanie karty pracy w książce i w wyprawce,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren na podst. piosenki pt.
  • „Dziękuję, proszę ,przepraszam”, nauka słów i melodii piosenki
  • umuzykalnianie dzieci: wystukiwanie rytmu, wspólny śpiew, grana na instrumentach, zabawy muzyczno-ruchowe,
  • dekodowanie obrazków –określanie, co oznaczają, wspólne tworzenie kontraktu grupowego „Kodeks grupy”, przygotowanie do nauki czytania-podział na sylaby, określanie pierwszej, środkowej, ostatniej głoski w nazwach obrazków np. las, dom, but ,
  • poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie-wzbogacenie kodeksu grupy nowymi zasadami (burza mózgów),

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

  • poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego
  • rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
  • zapoznanie z kołem,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej np.: ćw. porannych, ćw. gimnastycznych, zabawach ruchowych, muzyczno-ruchowych, zabaw na świeżym powietrzu
  • rozwijanie umiejętności wokalnych -nauka piosenki pt. ”Ruch uliczny”,
  • wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego- ćw. słuchowe,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
  • rozwijanie mowy np. na podstawie wysłuchanego opowiadania,

IDZIE JESIEŃ… PRZEZ LAS, PARK

  • zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – parkiem,
  • poznawanie oznak nowej pory roku –cech charakterystycznych jesieni,
  • rozwijanie mowy i pamięci-wspólna recytacja wiersza H. Zdzitowieckiej pt. ”Gdzie jesteś, jesieni”
  • utrwalanie oznak jesieni,
  • rozwijanie sprawności manualnej :rysowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie,
  • utrwalanie kolorów jesieni,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych, wspólny śpiew ,
  • obrazowanie tekstu piosenki pt. ”Idzie jesień poprzez świat” np. ruchem,
  • rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych i liczebników porządkowych w zakresie sześciu,
  • poznawanie przedstawicieli grzybów: jadalnych i trujących,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,

CZERWIEC 2021

I. Dzień Dziecka

  • zapoznanie dzieci z uniwersalnymi prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie; rozpoznawanie i identyfikowanie symboli graficznych; doskonalenie umiejętności przeliczania słów w zdaniach; doskonalenie umiejętności czytania;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez rozmowy i dyskusje dotyczące przestrzegania praw dzieci na całym świecie;
  • kształtowanie rozwoju poznawczego poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji na temat różnic i podobieństw rówieśników w różnych krajach;
  • rozwijanie fantazji i wyobraźni; rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów; doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur;
  • poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe, rozwijanie kompetencji społecznych;
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku „–”;

II. Zwierzęta małe i duże

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie; tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów;
  • wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji o zwierzętach w różnych źródłach (książki, ilustracje, albumy); rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach; określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
  • poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po lesie; wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez przyporządkowanie ilustracji usłyszanym dźwiękom;
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą;
  • rozwijanie kompetencji językowych poprzez wdrażanie do rozumienia żartów słownych i obrazkowych;

III. Lato

  • utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy, ćwiczenie umiejętności matematycznych poprzez odtwarzanie treści opowiadań ilustrowanych, wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez;
  • wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez; rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
  • wspomaganie umiejętności matematycznych rytmicznych poprzez stosowanie nazw dni tygodnia; tworzenie kalendarza letniej pogody; doskonalenie umiejętności różnicowania samogłosek i spółgłosek;
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami malarskimi; doskonalenie umiejętności określania kierunków na kartce papieru; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;

IV. Wakacje

  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa, w tym bezpiecznego poruszania się po szlakach turystycznych;
  • określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów związanych z morzem, tworzenie łańcucha skojarzeń językowych;
  • utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się nad wodą, w lesie, w górach; wdrażanie do rozpoznawania symboli i znaków oraz podawania ich nazw;
  • przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi; wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe; dzielenie się z innymi swoimi planami wakacyjnymi.

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku „-‘’
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów
  • stosowanie nazw dni tygodnia, układanie kalendarzy, utrwalenie znajomości pór roku oraz miesięcy
  • kształtowanie umiejętności liczenia, utrwalanie poznanych cyfr
  • gromadzenie doświadczeń w zakresie grupowania obiektów, tworzenie kolekcji
  • odwzorowywanie kształtu poznanych figur • doskonalenie umiejętności określania kierunków na kartce papieru

MAJ 2021

1. W KRAINIE MUZYKI

  • wprowadzenie litery [h] na przykładzie słowa [harfa]
  • poznanie nazw instrumentów i wydawanych przez nich dźwięków
  • rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni podczas ilustrowania ruchem i obrazem utworów muzycznych
  • zapoznanie z trudnościami wynikającymi z uszkodzeń słuchu; poznanie profilaktyki słuchu
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas zabaw badawczych
  • kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów wg określonych cech oraz kontynuowania rytmów

2. WRAŻENIA I UCZUCIA

  • doskonalenie umiejętności odróżniania emocji i podawania ich nazw, reagowania na nie
  • kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, empatii, komunikacji interpersonalnej podczas zabaw dramowych
  • wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości
  • kształtowanie odporności emocjonalnej podczas występowania przed publicznością oraz w sytuacjach wygranej i przegranej
  • wyrażanie swoich nastrojów za pomocą środków muzycznych i plastycznych

3. ŚWIĘTO MAMY I TATY

  • poszerzanie słownika czynnego i biernego o skojarzenia ze słowem mama
  • utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie: rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni, itp.
  • określanie głoski w nagłosie słów związanych z rodziną
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej podczas obdarowywania innych
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenia orientacji w schemacie ciała, określania lewej i prawej strony w przestrzeni
  • utrwalanie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem
  • kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła

4. DZIEŃ DZIECKA

  • zapoznanie z uniwersalnymi prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie
  • doskonalenie umiejętności przeliczania słów w zdaniach
  • kształtowanie rozwoju poznawczego poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji na temat różnic i podobieństw rówieśników w różnych krajach
  • rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów
  • doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe dzieci z różnych stron świata
  • rozwijanie kompetencji społecznych podczas rozmów o marzeniach

KWIECIEŃ 2021         

I. Wielkanoc

  • kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy, zabawy teatralne i dramowe;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych przez sprawdzanie objętości płynów;
  • zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą
  • rozwijanie umiejętności manualnych, teatralnych, muzycznych;
  • wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych;
  • kształtowanie poczucia rytmu;
  • utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych, doskonalenie umiejętności zachowania się przy stole;
  • kształtowanie zainteresowania kulturą polską.

II. Praca rolnika

  • doskonalenie zdolności poznawczych poprzez przyporządkowanie ilustracji do określonych dźwięków;
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, przypomnienie cyklu rozwojowego roślin;
  • utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych;
  • rozwijanie zainteresowań technicznych;
  • utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych;
  • kształcenie zdolności poznawczych przez tworzenie i odtwarzanie rytmów wyrazowo- obrazkowych.

III. Dbamy o naszą planetę

  • wprowadzenie pojęć ekologia, ekologiczny;
  • wprowadzenie litery Z, z na podstawie wyrazu zegar, Zenek;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety;
  • doskonalenie percepcji wzrokowej przez wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami;
  • rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
  • utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów;
  • rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych;
  • zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii;
  • zapoznanie ze sposobem działania oczyszczalni ścieków i sortowni odpadów.

IV. Tajemnice książek

  • wprowadzenie litery F, f na podstawie wyrazu fotel, Franek;
  • kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy;
  • rozwijanie kompetencji poznawczych i logicznego myślenia przez ukazanie procesu powstawania papieru;
  • wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, drukarz, wydawca itp.;
  • ukazanie różnic i podobieństw między biblioteką, a księgarnią;
  • rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach.

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • utrwalanie orientacji w schemacie ciała;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania obiektów;
  • doskonalenie kompetencji matematycznych przez segregowanie i klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium- rodzaju, wielkości, koloru;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez sprawdzanie objętości płynów;
  • utrwalenie nazw dni tygodnia, pór roku;
  • doskonalenie umiejętności odtwarzania rytmów słuchowo-ruchowych.

LUTY 2021

I. Baśnie, bajki, legendy

  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat teatru; wzbogacanie słownictwa o wyrazy: kurtyna, widownia, scenografia, scena, marionetka, pantomima
  • wprowadzenie litery b na podstawie wyrazu balon
  • inspirowanie dzieci do formułowania dłuższych wypowiedzi;
  • poznawanie różnych rodzajów teatralnych lalek: kukiełki, marionetki, pacynki; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach; uświadamianie czym różni się legenda od bajki i baśni;
  • rozwijanie umiejętności manualnych, teatralnych, muzycznych;
  • kształtowanie nawyków higienicznych, ogólnej sprawności fizycznej;

II. Bale, bale w karnawale

  • ćwiczenie pamięci słuchowej, rozwijanie postrzegania wzrokowego przez wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji;
  • wprowadzenie litery n na podstawie wyrazu noga
  • rozwijanie koordynacji ruchowej, wzrokowej, słuchowej w trakcie zabaw tanecznych oraz nauki podstawowych kroków wybranych tańców;
  • poszerzenie wiedzy o niektórych zwyczajach karnawałowych na świecie,
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej;
  • kształtowanie słuchu fonematycznego przez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;

III. W dawnych czasach

  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas rozgrywania gier planszowych;
  • poznanie wyglądu oraz zwyczajów jaskiniowców;
  • poszerzanie wiedzy o zasobach kryjącymi się pod ziemią (węgiel, bursztyn, sól);
  • wzbogacanie wiadomości na temat życia, wyglądu dinozaurów oraz ich otoczenia przyrodniczego;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego podczas samodzielnego eksperymentowania,
  • poszerzenie wiedzy o pracy archeologa i paleontologa;
  • doskonalenie umiejętności orientowania się na kartce papieru; rozwijanie pamięci wzrokowej;

IV. Wynalazki

  • rozwijanie zainteresowania wynalazkami technologicznymi;
  • wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej;
  • doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej;
  • rozwijanie słuchu fonematycznego przez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia;
  • utrwalenie nazw planet w Układzie Słonecznym;
  • wprowadzenie litery p na podstawie wyrazu pralka
  • pobudzanie kreatywnego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • zachęcanie do eksperymentowania;
  • wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkami.

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • utrwalanie orientacji w schemacie ciała;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania obiektów;
  • doskonalenie kompetencji matematycznych przez segregowanie i klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy- rodzaju, wielkości, koloru;
  • wprowadzenie liczby 9, 10;
  • utrwalenie nazw dni tygodnia, pór roku;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas tworzenia i rozgrywania gier planszowych.
  • doskonalenie umiejętności odtwarzania rytmów słuchowo-ruchowych

STYCZEŃ 2021

1. WITAMY NOWY ROK

  • poznanie różnych sposobów odmierzania czasu
  • rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją obrazkową
  • utrwalenie informacji o cykliczności pór roku, ich cechach charakterystycznych i zjawiskach występujących w ich trakcie
  • utrwalenie nazw dni tygodnia
  • wprowadzenie cyfry 7 w kontekście dni tygodnia
  • dzielenie pojawiających się w toku zajęć wyrazów na sylaby, a następnie na głoski
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej podczas wskazywania różnic pomiędzy wyrazami
  • układanie zdań zawierających każdą z pór roku
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się takimi przyimkami, jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze

2. CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ?

  • przeprowadzanie eksperymentów ze śniegiem; próba wyjaśniania pochodzenia śniegu
  • dzielenie się spostrzeżeniami i własnymi doświadczeniami
  • zapoznanie ze zmiennymi właściwościami śniegu podczas eksperymentów i zabaw badawczych
  • wprowadzenie cyfry 8
  • obserwacja zwierząt w ogrodzie przedszkolnym i wyszukiwanie ich śladów
  • rozwijanie myślenia podczas prób rozpoznawania zwierząt i ludzi po ich śladach
  • wprowadzenie litery [u] na przykładzie wyrazu [ulica]

3. ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

  • poznanie wierszy i piosenek z babcią i dziadkiem w roli głównej
  • rozwijanie myślenia logicznego podczas prób określania jak wyglądali babcia i dziadek, gdy byli mali
  • poznanie zabaw i bajek z czasów dzieciństwa babci i dziadka
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy (co najbardziej lubię robić z babcią i dziadkiem)
  • dzielenie się wspomnieniami o swoich dziadkach
  • samodzielne wykonanie prezentu dla dziadków

4. ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE

  • poznanie zimowych zabaw i sportów
  • rozwijanie sprawności ruchowej podczas udziału w zabawach ruchowych
  • poznanie polskich mistrzów sportów zimowych
  • rozwijanie umiejętności przeżywania emocji podczas wygranej i przegranej
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej; wysłuchiwanie głosek na początku i na końcu wyrazów
  • wprowadzenie litery [s] na przykładzie wyrazu [sanki]
  • wprowadzenie cyfry 9
  • rozwijanie umiejętności współpracy i stosowania zasad fair play podczas zawodów grupowych

GRUDZIEŃ 2020 

I. Grudniowe życzenia

  • Swobodne wypowiadanie się na temat swoich pragnień i marzeń; rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej;
  • doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści; odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie – wskazywanie miejsca zamieszkania Mikołaja; rozpoznawanie, identyfikowanie i nazywanie określonych symboli;
  • wprowadzenie litery K, k na przykładzie wyrazu koperta, pisanie kartki pocztowej;
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z różnych sprzętów;
  • kształtowanie umiejętności interpersonalnych; rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów, stosowanie zwrotów grzecznościowych;

II. Kim będę, gdy dorosnę?

  • utrwalanie informacji o pochodzeniu różnych produktów, które jemy;
  • eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych; wyróżnianie i nazywanie elementów otoczenia; wprowadzenie litery R, r;
  • wprowadzenie informacji dotyczących architektury i budownictwa mieszkaniowego, dzielenie się wiedzą; utrwalenie informacji na temat zasad bezpieczeństwa podczas prac budowlanych;
  • wypowiadanie się na temat zawodów swoich rodziców i dziadków, tworzenie wspólnych doświadczeń; rozwijanie kompetencji językowych poprzez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;

III. Świąteczne porządki

  • doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi zawierającej określone słowo dotyczące porządków; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów obiektów związanych z porządkami (według określonych 2–3 cech); ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
  • poznanie ozdób świątecznych charakterystycznych dla wybranych regionów Polski m.in. Mazowsza, Podkarpacia, Kaszub; doskonalenie umiejętności wskazywania niektórych miast i regionów na mapie Polski; rozwijanie samodzielności i umiejętności sprawdzania własnej pracy;
  • doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości;
  • rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim i obrazem; wprowadzenie litery L, l na przykładzie wyrazu lalka;
  • wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji i obrazów; pobudzanie do kreatywnego myślenia, rozwijanie wyobraźni;

IV. Świąteczne tradycje

  • zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych regionach Polski m.in. na Mazowszu, Podkarpaciu, Kaszubach; rozwijanie kompetencji językowych poprzez rozwijanie słownika czynnego (wymienianie charakterystycznych zwyczajów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia);
  • zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach na świecie (mi. in. Meksyk, Wielka Brytania); określanie różnic i podobieństw dotyczących obchodów świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach i w Polsce;
  • umacnianie poczucia przynależności do rodziny;
  • zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce; kultywowanie tradycji śpiewania kolęd; poszerzanie wiedzy o kulturze muzycznej różnych regionów Polski;
  • zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce; kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez udział w przedstawieniu przed publicznością; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • wprowadzenie liczby i cyfry 6 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez nazywanie kierunków na kartce papieru
  • podejmowanie czynności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach
  • stosowanie liczebników porządkowych
  • klasyfikowanie obiektów wg ich przeznaczenia i ciężaru
  • mierzenie długości ubrań i tkanin stopą, krokami, dłonią itp.
  • tworzenie zbiorów obiektów związanych z porządkami; wg określonych 2,3- cech
  • wprowadzenie liczby i cyfry 7 w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym
  • stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz

LISTOPAD 2020

1. JESIENNA POGODA

  • wprowadzenie litery [t] na przykładzie wyrazu [termometr]
  • poznanie cyklu dnia i nocy; poszerzenie wiedzy dzieci na temat obiegowego ruchu ziemi
  • przeprowadzenie eksperymentów badawczych z wodą
  • rozwijanie myślenia operacyjnego podczas badania stałości objętości płynów
  • wprowadzenie cyfry 3
  • utrwalanie pojęć związanych ze zmianami pogody w cyklu pór roku
  • prowadzenie zapisu obserwacji zjawisk atmosferycznych

2. ZWIERZĘTA DOMOWE

  • wprowadzenie litery [d] na przykładzie wyrazu [deska]
  • wprowadzenie cyfry 4
  • samodzielnie wyszukiwanie informacji o zwierzętach domowych z różnych źródeł
  • utrwalenie informacji dotyczących opieki nad zwierzętami domowymi
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
  • poznanie specyfiki pracy weterynarza
  • układanie i odczytywanie sylab z poznanych liter [o, a, i, t, d, m]
  • tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów; klasyfikowanie zwierząt

3. ZIMNO, CORAZ ZIMNIEJ

  • wprowadzenie litery [y] na przykładzie wyrazu [buty]
  • poznanie zmian zachodzących w przyrodzie na przełomie jesieni i zimy i ich skutków dla zwierząt
  • poznanie zasad bezpiecznego dokarmiania zwierząt zimą
  • utrwalenie nazw ptaków odlatujących zimą z Polski i tych, które przylatują na zimę
  • nauka odczytywania map i odszukiwania na nich wybranych punktów
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
  • wprowadzenie cyfry 5
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic między obrazkami a wyrazami

4. NECIO, POZNAJEMY INTERNET

  • wprowadzenie litery [m] na przykładzie wyrazu [mapa]
  • poznanie czym jest internet i do czego służy
  • uświadomienie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu
  • poznanie zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z urządzeń ekranowych i internetu
  • uwrażliwienie na konieczność zgłaszania niepokojących sytuacji dorosłym, zaufanym osobom
  • uświadomienie czym jest dobra i zła tajemnica i czym się od siebie różnią

poznanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniami w sieci

PAŹDZIERNIK 2020

I. Dary jesieni:

  • Rozróżnianie i nazywanie warzyw rosnących w Polsce i w innych regionach świata
  • Ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie nazw niektórych warzyw oraz liczenia głosek w słowach
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania owoców krajowych i egzotycznych
  • Doskonalenie umiejętności globalnego czytania
  • Utrwalenie zasad bezpiecznego grzybobrania, odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych; zapoznanie ze skutkami spożywania nieznanych, trujących grzybów
  • Wielozmysłowe rozpoznawanie niektórych darów jesieni, poznanie ich zastosowania
  • Doskonalenie kompetencji językowych poprzez tworzenie rymów

II. Dbamy o zdrowie:

  • Utrwalenie zasad zdrowego żywienia
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania produktów zdrowych od  niezdrowych
  • Wprowadzenie pojęcia zdrowy styl życia, promowanie zdrowego stylu życia
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej poprzez zabawy ruchowe
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie
  • Praktyczne nauka prawidłowych nawyków higienicznych
  • Rozwijanie ogólnej sprawności dzieci poprzez udział w zabawach ruchowych
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

III. Jesienią w parku i w lesie:

  • Utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie
  • Rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną
  • Utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru w parku i lesie
  • Doskonalenie wrażliwości estetycznej
  • Poszerzanie słownika czynnego dzieci poprzez tworzenie wyrazów pochodnych
  • Zachęcanie do aktywności ruchowej podczas zabaw na świeżym powietrzu
  • Rozwijanie wrażliwości na problemy ludzi i zwierząt

IV. Zabawy na jesienne wieczory:

  • Wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
  • Wyrażanie emocji za pomocą muzyki i tańca
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych
  • Wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata mediów od rzeczywistości
  • Utrwalenie wiedzy o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze: aktor, sufler, scenograf, reżyser itp.
  • Doskonalenie umiejętności społecznych poprzez zabawy teatralne i dramowe
  • Rozwiązywanie i układanie zagadek słownych, żartów językowych

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów i rozdawania po tyle samo
  • wprowadzenie pojęć waga, ważenie
  • wprowadzenie cyfry 2
  • rozwijanie umiejętności różnicowania wielkości obiektów
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozpoznawanie niektórych monet i banknotów
  • kontynuowanie rytmów 3- elementowych
  • utrwalanie stronności ciała, nazywanie kierunków na lewo, na prawo

WRZESIEŃ 2020

1. W PRZEDSZKOLU

  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa sanitarnego i higieny osobistej
  • wprowadzenie zasad obowiązujących w grupie Skrzaty
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni podczas poruszania się zgodnie z instrukcją
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia i imion koleżanek i kolegów z grupy (czytanie globalne)
  • integracja grupy przedszkolnej poprzez wspólne zabawy ruchowe
  • nauka piosenki przewodniej Plac zabaw

2. WAKACYJNE WSPOMNIENIA

  • poznanie charakterystycznych cech lata
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy (prezentowanie pamiątek z wakacji)
  • poszerzanie wiedzy na temat regionów Polski i świata
  • klasyfikowanie przedmiotów wg dwóch cech
  • nauka wyszukiwania informacji w różnych źródłach (książki, albumy, czasopisma)

3. JESTEŚMY BEZPIECZNI

  • poznanie liczby i cyfry 0
  • rozwijanie słownika czynnego poprzez tworzenie pojęć ogólnych, synonimów, rymów
  • ćwiczenia percepcji wzrokowej: rozpoznawanie i identyfikowanie symboli; różnicowanie podobnych do siebie kształtów liter
  • utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zabaw w sali, na placu zabaw, w kontaktach z innymi
  • utrwalenie numerów alarmowych i sposobu korzystania z nich;

4. DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO

  • wprowadzenie litery [o] na przykładzie wyrazu „okulary”
  • utrwalanie schematu ciała, określanie prawej i lewej strony ciała
  • kształtowanie zachowań profilaktycznych dotyczących higieny osobistej
  • nauka dokonywania analizy zdań
  • poznanie liczby i cyfry 1 w aspekcie głównym i porządkowym

WYDARZENIA:

15.09 – dzień kropki

20.09 – dzień przedszkolaka

MAJ

1. JAK POWSTAJE KSIĄŻKA

  • Czerpanie radości z podpowiedzi, rozwiązywania problemów i porad płynących ze słowa pisanego
  • Poszerzanie czynnego słownika dziecka o wyrazy :grafik, ilustrator,drukarz.
  • Nauka piosenki pt.”W Bibliotece”
  • Rozwijanie myślenia twórczego poprzez rozwiązywanie zagadek o bohaterach dziecięcych bajek.
  • Rozwijanie poczucia szacunku do książek, szanowania i dbania o nie
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej w rodzinnych grach planszowych

2. NA ŁĄCE

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: łapa.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski”ł”w wyrazach np. łapa, łopata.
  • Nauka piosenki pt. „Łąka”.
  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.
  • Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły np. odgłosy przyrody.
  • Poszerzanie czynnego słownika dziecka o zjawiska świata zwierząt.
  • Ustalenie chronologii zdarzeń -historyjki obrazkowe i następstw czasowych.

3. MAMA I TATA

  • Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta, budzenie szacunku i więzi.
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy w domach, bliskości i dawania poczucia bezpieczeństwa dzieciom.
  • Rozwijanie umiejętności różnicowania i podawania nazw kierunków w przestrzeni i na kartce.
  • Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Utrwalenie znajomości figur geometrycznych.
  • Nauka piosenki pt „Wesoła rodzinka”.

4. ZWIERZĘTA

  • Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9 oraz pojęcia zero (nic).
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: zebra.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „z” w wyrazach zebra, zegar.
  • Kształtowanie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
  • Nauka piosenki pt. ”Kundel bury”.

KWIECIEŃ

PRACA ROLNIKA

  • Poznanie pracy rolnika
  • Rozszerzanie słownika czynnego dziecka o wyrazy nazwy rolniczych i zwierząt hodowlanych.
  • Poznanie etapów powstawania chleba.
  • Poznanie zwyczajów związanych z dniem Prima aprilis.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

ŚWIĘTA WIELKANOCNE

  • Poznanie zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi.
  • Wzbogacanie słownika czynnego dziecka o symbole świąt wielkanocnych.
  • Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
  • Doskonalenie sprawności manualnej- wykonanie pisanki.
  • Ćwiczenie relaksacyjne- masaż, rozwijanie twórczej wyobraźni.
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.

CIEKAWOSTKI WIOSENNE

  • wzbogacenie wiedzy przyrodniczej  na temat: bociana, żaby, biedronki i łabędzia
  • rozwijanie pomysłowości i twórczości dziecka, podczas wykonywania prac plastycznych
  • wspieranie rozwoju motoryki małej

CHRONIMY ŚRODOWISKO

  • propagowanie postawy proekologicznej
  • poznawanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze, fauna, flora
  • poznanie obrazu graficznego litery ,,W, w’’
  • nauka słów i melodii piosenki ,,Duszki leśne”
  • poszerzenie zainteresowań dotyczących pozyskiwania energii  w sposób ekologiczny

KTO TY JESTEŚ

  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
  • kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: godło, flaga
  • poznanie obrazu graficznego litery ,,F,f’’ – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.

MARZEC

  1. OZNAKI WIOSNY

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny oraz samodzielności tej czynności podczas ubierania się i rozbierania w szatni

Zabawy słuchowe- tropimy głoskę „g”, wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”

Uświadamianie następstwa dni tygodnia, utrwalenie nazw dni, miesięcy oraz pór roku

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku (długość dnia, cieplejsze dni, przyloty ptaków, budzenie się roślin)

Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach itp.

Nauka piosenki pt. ”Marcowe żaby”

2. WSZYSTKO ROŚNIE

Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody: cebuli, fasoli, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów

Rozwijanie percepcji słuchowej, doskonalenie umiejętności odróżniania głoski „c” i „dz”.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu-

sklep ogrodniczy, kwiaciarnia.

Rozwijanie słownika czynnego dziecka o słowa np. korzeń, łodyga, kwiatostan, florystyka.

Doskonalenie sprawności grafomotorycznej, kreślenie szlaczków i kształtów literopodobnych 

3. PRACOWITA WIOSNA

Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek w trakcie gier planszowych

Utrwalenie umiejętności przeliczania dokładania, odkładania w zakresie 7

Rozbudzanie zainteresowania przyrodą podczas pobytu na dworze -obserwacja ptaków, zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.

Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w prostych wyrazach oraz ich wymawianie.

Ćwiczenia orientacji przestrzennej używanie określeń : na ,w ,obok, za, przed, pod, pomiędzy, z prawej i z lewej strony

Nauka piosenki pt. „Pracowita pani Wiosna”, zabawy rytmiczno-ruchowe

4.     NA WSI

Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych, przełamywanie ewentualnej niechęci. Poznanie produktów mlecznych: sery, maślanki, kefiry, jogurty itp

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej- ćw. usprawniające prace ręki

Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach  – np. głoski „j”

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.

Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania -działania na konkretach np. klocki, patyki, kamyki itp

Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, wprowadzenia liczebnika głównego i porządkowego 8

LUTY

  1.   NASZE ULUBIONE BAŚNIE

Rozwijanie czynnego słownika dziecka- w rozmowie spontanicznej i ukierunkowanej

Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej w kierowanych zadaniach

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski, wyróżnianie głosek w nagłosie -zabawy słuchowe

Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.

Wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów.

Rozwiązywanie zagadek tytułów bajek i ich postaci

2.  ZIMOWE ZABAWY

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.

Tworzenie zbiorów 5-elementowych, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, poznanie monografii liczby 5

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętuw ogrodzie przedszkolnym.

3.  W DAWNYCH CZASACH I BAŚNIACH

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: „smok”, wysłuchiwania głoski” s” w wyrazach

Rozwijanie umiejętności improwizowania.

Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.

Kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy; wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu.

Rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci- zabawy badawcze  z węglem, zabawy w małych archeologów

Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 6

4.  KIEDY PATRZĘ W NIEBO

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: rakieta.

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „r” w wyrazach.

Nauka piosenki pt. „ Lot kosmiczny ” oraz nauka na pamięć wiersza M. Przewoźniaka

”Układ słoneczny”

Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich np. baśni, opowiadań, wierszy, legend itp

STYCZEŃ

1.SKOK W NOWY ROK

Wdrażanie do adekwatnego ubierania się podczas zimy(ubiór na cebulkę).

Wdrażanie do składania wzajemnego życzeń noworocznych, postanowień na Nowy Rok 2020, zmiany daty w kalendarzu i jego cyklu.

Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku- nauka na pamięć zwracając uwagę na odpowiednią  kolejność dni, miesięcy  i pór roku.

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: Pak,tropimy głoskę „p”.

Utrwalenie umiejętności posługiwania się pojęciami wg podanej cechy np. naj…najmłodszy, najwyższy, największy itp.

2.  WSZĘDZIE BIAŁO

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku (powolne przybywanie dnia, zjawiska zamarzania, mrozu ,niskich temperatur, szronu,opadów śniegu itp.).

Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.

Wdrażanie do opieki nad hodowlą kryształków soli w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników, eksperymentowanie z woda -zamarzanie w niskiej temp ,omówienie cech skupiska stały, ciekły, gazowy

Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów np: „lody” zabawy słuchowe z głoska „y”.

Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 4.

3.  BABCIA I DZIADEK

Wdrażanie do kształtowania postawy szacunku i niesienia pomocy osobom starszym, rozmowy na temat naszych dziadków, mojej rodziny

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek p, y, b w wybranych wyrazach Pak, lody ,balon.

Nauka piosenek i pląsów znanym naszym Dziadkom „Ojciec Wirgiliusz, Siała baba mak…, Jawor , Czarny baranie, Stokrotka”, gier i zabaw naszych dziadków „Gąski ,gąski do domu…

Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski.

4.  KARNAWAŁ

Rozwijanie umiejętności improwizowania-wyrażania siebie ruchem i gestem, próby wcielania w inne postacie np. bajek, zwierząt

Rozmowy na temat spędzania czasu w karnawale -różne bale , nauka tańca, przebieranie się

Rozwijanie umiejętności twórczych podczas zabaw plastycznych.

Zabawy z liczeniem, utrwaleniem orientacji w schemacie ciała, kierunków w przestrzeni np. Donino, gry planszowe , kierowanie się wg. instrukcji słownej itp.

Zabawy słuchowe „Tropimy głoskę n”-wyszukiwanie nazw przedmiotów na głoskę „n”

Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym i większym zespole.

Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców- nasz bal przebierańców.

Piosenki:

 „Pory roku”

„Zimowa poleczka „

„Przedszkolna samba”

Wiersz:

„Nowy Rok” H. Bechlerowej

GRUDZIEŃ

1.ŚWIĄTECZNE POCZTÓWKI

2.ZWIERZĘTA ZIMĄ

3.SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

4.ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności(oczywiście zwracamy uwagę na jakość powietrza-smog).
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku: krótkie dni-szybko zachodzi słońce, mróz, szadź, gołoledź, zamarzanie wody i adekwatne ubieranie się do panujących warunków atmosferycznych
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt podczas zimy: wywieszanie karmy z ziarnem, uzupełnianie naszego przedszkolnego karmnika
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na możliwość zamarzania wody i bezpiecznego korzystania z placu, obserwacje przyrody podczas spacerów wokół przedszkola.
  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia: rozmowy z dziećmi na temat spędzania świąt w ich rodzinach domach, składania życzeń, śpiewu kolęd
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów w zabawach matematycznych.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej w prostych wyrazach np. tata, mama ,dom, kot, ula itp.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – ustalenie kolejności czynności czy kolejności zdarzeń
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich np. czytanie wierszy, opowiadań, legend, czytanie poobiednie z Rodzicem
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, ul.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek k, u w wyrazach np. ul, kot
  • Nauka pastorałek i kolęd np. „Hej kolęda”, „Wśród nocnej ciszy”, „Gore gwiazda” śpiewanych np. w prezentacji grupowych „Jasełek”
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom, gra na instrumentach perkusyjnych do aranżacji poznanych kolęd

LISTOPAD

1.JAK POWSTAJE KSIĄŻKA

2. JESIENNA MUZYKA

3. MALI ARTYŚCI

4. CIEPŁO I MIŁO

  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych.
  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
  • Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu  w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekran, tamburyn, deska, igła.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: e, t, d, i w wyrazach.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
    • Kształtowanie umiejętności matematycznych podczas wspólnych gier i zabaw, ćw. odporności emocjonalnej – pokonywanie porażki i okazywanie radości z wygranej

PAŹDZIERNIK

1.W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

2.JESIENIĄ W PARKU

3.JESIENIĄ W LESIE

4.PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
    • Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
    • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: „lekarz”.
    • Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
    • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
    • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
    • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.
    • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
    • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych.
    • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
    • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: aparat, las, mama.
    • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek „a, l, m” w wyrazach.
    • Nauka piosenek i pląsów.
    • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach

WRZESIEŃ

1.W przedszkolu.

2.Moja miejscowość.

3.Ja, ty i środowisko.

4.Dary jesieni na talerzu.

  • Serdeczne powitanie nowo przybyłych dzieci do przedszkola, poznanie imion dzieci, stwarzanie milej i życzliwej atmosfery w grupie
  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
  • Poznanie topografii przedszkola.
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe.
  • Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji.
  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.
  • Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.
  • Kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie.
  • Kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: owoce.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski o w wyrazach.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.