MAJ 2022
MOJA OJCZYZNA
- poznawanie historii powstania Warszawy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej podczas zajęć plastycznych
- porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary, poznawanie miary płynów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, kształtowanie poczucia rytmu z wykorzystaniem piosenki pt. ”Syrenka”,
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski, nazwami miast, głównych rzek Polski,
- zapoznanie z nazwami państw należących do UE, mapą Europy,
- zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,
- określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy- wspólne pieczenie
- zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem
MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
- rozwijanie mowy, wypowiedzi własne dzieci jak i na określony temat
- wskazywanie różnic między miastem a wsią,
- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- poznawanie nazw pobliskich ulic- spacer po okolicy
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
- przedstawianie działań w zapisie,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, kształtowanie poczucia rytmu, nauka piosenki pt. „Najpiękniejsze miejsce świata”
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z herbem swojej miejscowości,
- zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa,
- poznawanie nazw wybranych ginących zawodów,
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej
ŁĄKA W MAJU
- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
- rozwijanie ogólnej sprawności manualnej,
- dostrzeganie piękna majowej przyrody- obserwacje z lupą,
- zapoznanie z sześcianem,
- rozwijanie umiejętności szeregowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej, zabawy ruchowe w sali i na dworze,
- reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, nauka piosenki pt. „Wiosna na łące”
- poznawanie budowy biedronki,
- obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,
- zabawy na świeżym powietrzu, spacery po okolicy,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- poznawanie nazw wybranych roślin zielnych np. mięta
ŚWIĘTO RODZICÓW
- rozwijanie mowy, rozmowy na temat zawodów rodziców,
- rozwijanie pamięci- nauka wiersza Agaty Widzowskiej pt. „Dla mamy i taty”,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- określanie wzrostu dzieci, porównywanie wzrostu miedzy dziećmi,
- rozwijanie sprawności fizycznej zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe,
- kształtowanie poczucia rytmu, nauka piosenki pt. „Moja wesoła rodzinka”,
- „Mój Tata”,
- rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim- wykonanie laurek,
- zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami- spotkanie z Rodzicami
KWIECIEŃ 2022
Tematy
- Wiosenne powroty
- Wielkanoc
- Wiosna na wsi
- Dbamy o przyrodę
Ogólne cele
- poznawanie nazw ptaków,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- układanie działań do podanych zadań,
- utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
- zapoznanie z wyglądem szpaka,
- odkrywanie litery j, f, ż, h : małej o wielkiej, drukowan4ej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów: jajko, Jagoda, farba, Franek, żubry, Żaneta, hamak, Hubert,
- poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
- poznawanie różnych pisanek oraz ciekawostek na ich temat
- poznawanie budowy, właściwości i sposobów wykorzystania jajka,
- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
- rozwijanie umiejętności mierzenia. Mierzenie długości stopami, krokami,
- poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- rozwijanie umiejętności przeliczania i klasyfikowania,
- ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin, zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko
MARZEC 2022
ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY
- zapoznanie, nazywanie i utrwalenie wybranych zwierząt egzotycznych,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, wprowadzenie litery z,Z na podstawie wyrazu zebra
- ćw. na dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu,
- rozwijanie sprawności fizycznej ,
- kształtowanie poczucia rytmu, nauka słów melodii piosenki pt. ”Dżungla”
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie spostrzegania: słuchowego, wzrokowego,
- rozwijanie mowy i myślenia przyczynowo- skutkowego,
ZWIERZĘTA NASZYCH PÓL I LASÓW
- zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich, wprowadzenie litery u, U na przykładzie wyrazu ul, Ula
- określanie tempa poruszania się zwierząt,
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, nauka słów i melodii piosenki pt. ”Zające”
- rozwijanie sprawności ruchowej, manualnej
- poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie np. poznanie zwyczajów sowy, zachowania się wybranych zwierząt
- poznawanie właściwości fizycznych powietrza, pojęcia gazu
- przybliżanie wiadomości o życiu mrówek
MARCOWA POGODA
- rozwijanie mowy- swobodne wypowiedzi dzieci lub na określony temat
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,
- dokonywanie analizy i syntezy słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, wprowadzenie litery c, C na przykładzie wyrazu cebula
- wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,
- reagowanie na ustalone hasła i sygnały,
- rozwijanie umiejętności wokalnych na podst. piosenki „Marcowi przyjaciele”,
- rozwijanie sprawności manualnej, grafomotorycznej
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie- spacery,
- obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia- kalendarz pogody,
- utrwalanie nazw dni tygodnia, miesięcy , pór roku,
- określanie znaczenia wody w życiu człowieka, zapoznanie i omówienie zjawisk skraplania i parowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
WIOSENNE PRZEBUDZENIE
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, wprowadzenie litery ł, Ł na podstawie wyrazu łata,
- przeliczanie w zakresie 10,
- poznawanie nazw mieszkańców łąki,
- kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym, nauka piosenki pt. „Wiosenne buziaki”
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie budowy motyla,
- poznawanie przyczyn ochrony roślin,
- integracja dzieci podczas powitania wiosny,
- poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
- poznanie oznak wiosny np. długość dnia, budzenie się przyrody, przyloty ptaków, ocieplenie itp.
PORZĄDKI W OGRODZIE
- doskonalenie umiejętności słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści;
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter ,wprowadzenie litery W,w na przykładzie wyrazu waga ;
- kształtowanie postawy proekologicznej – zakładanie przedszkolnej uprawy roślin;
- rozwijanie kompetencji matematycznych przez porządkowanie obiektów według określonych cech; rozwijanie umiejętności wykonywania prac przestrzennych;
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej do piosenki pt. „Marzec czarodziej”
- rozwijanie umiejętności obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie; doskonalenie umiejętności arytmetycznych przez ćwiczenie zapisu dodawania i odejmowania poznanych cyfr;
LUTY 2022
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Projekt edukacyjny „W 5 dni dookoła świata”
- Muzyka wokół nas
- Baśnie, bajki i bajeczki
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wprowadzenie litery g,w,p na podstawie słów garnek, waga, planeta,
- rozwijanie mowy,
- dostrzeganie piękna muzyki,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie ze znakiem odejmowania,
- utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapoznanie z akordeonem,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- utrwalanie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego zbioru,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznawanie substancji, które topnieją, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego,
- wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego,
- przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
STYCZEŃ 2022
MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter o,a,m,e,i,t,d,k,l,y,r; poznanie litery s,S na przykładzie wyrazu „ser”
- poznawanie nazw miesięcy,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie reakcji na ustalony sygnał,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie oznak pór roku oraz poznanych nazw miesięcy
- zachęcanie do zakładania hodowli roślin oraz obserwacji wzrostu na przykładzie – cebulki tulipana
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- nauka piosenki pt. ”Biegnie miesiąc za miesiącem”
- rozwijanie sprawności fizycznej.
ZIMA I ZWIERZĘTA
- poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce oraz cech wyglądu,
- utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, poznanie litery n,N na przykładzie wyrazu „narty”
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie ruchem na dźwięki o różnej wysokości ,nauka piosenki „Ptasi bar”
- reagowanie na ustalone sygnały,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
- poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej,
- zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych-zjawisko zamarzania,
- utrwalanie nazw zwierząt leśnych,
BABCIA I DZIADEK
- wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, poznanie litery b,B na przykładzie wyrazu „balon”
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb, poznanie zapisu cyfrowego liczby 9
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- umuzykalnianie dzieci, nauka piosenki pt. ”Wesoła para”
- rozwijanie umiejętności wyrażania świata za pomocą komunikatów niewerbalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
- rozwijanie mowy i pamięci,
- docenianie wpływu dziadka na wychowanie wnuków,
- aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach,
- obserwowanie swoich możliwości na tle innych.
PROJEKT: BEZPIECZEŃSTWO ZIMĄ
- ustalanie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych,
- zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy,
- zapoznanie z pracą ratownika medycznego, przybliżenie jego pracy i podstawowych form udzielania pierwszej pomocy,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwo zimą,
- poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- zapoznanie z zimowymi sportami np.; saneczkarstwo, hokej, skoki, łyżwiarstwo
- dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,
- rozwijanie umiejętności dodawania w zakresie 9,
- odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych miejsc,
- utrwalanie zasad bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym zimą,
- uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy warunkach zimowych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
Grudzień 2021
Tematy kompleksowe:
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
- Idzie zima z śniegiem
- Wszędzie biało
- Idą święta
- Projekt „Przyjaźń”
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
- wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
- poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
- odkrywanie litery l, y, r : małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów: lalka, Lola, lody, rak, Romek,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7,
- zapoznanie z oznakami nowej pory roku,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
- wykonywanie uproszczonych kroków walca,
- poznawanie nazw sportów zimowych,
- badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
- ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu
- rozmowy na temat pochodzenia i kształtów płatków śniegu na podstawie ilustracji, obserwacji i wiedzy
- „Mali naukowcy” – eksperymenty z wodą
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
- utrwalanie swojego adresu zamieszkania,
- zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
- uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
- kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
- kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych,
- integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.
LISTOPAD 2021
MOJA RODZINA
- budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
- poznawanie litery i,I: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na podst. wyrazu: igła; utrwalanie poznanych liter,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur: koło, kwadrat, prostokąt
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
- rozwijanie umiejętności wokalnych przy piosence „Moja mama”,
- poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,
- budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
- podawanie cech rodziców np. charakteru, wyglądu, ulubionej potrawy, wykonywanego zawodu,
- uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,
MÓJ DOM
- rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb, poznanie zapisu cyfrowego liczby 0 oraz liczby 5,
- określanie miejsca spółgłoski t w słowie, zapoznanie z literą t,T: małą i wielką, drukowaną i pisaną na podst. wyrazu: tata,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
- sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne, nauka piosenki pt. ”Namaluję wielki dom”, rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnych, ćwiczenia drobnych ruchów rąk,
- poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
- poznawanie zwyczajów kotów i psów,
MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
- uświadamianie dzieciom ich praw oraz utrwalenie już poznanych,
- utrwalanie poznanych liter, wprowadzenie litery d,D na podst. wyrazu: dom
- poznawanie cech trójkąta, utrwalanie wyglądu i nazw już poznanych figur: koło, kwadrat, prostokąt,
- wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,
- rozwijanie umiejętności wokalnych przy piosence pt. ”Kundelek Felek”
- zapoznanie z krokiem tańca – polonez,
- przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego
MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
- rozwijanie mowy, wypowiedzi dzieci na forum,
- zachęcanie do zdrowego stylu życia np.: zdrowe żywienie, aktywność fizyczna,
- utrwalanie już poznanych liter, wprowadzenie litery k,K na podst. wyrazu: kot
- zachęcanie do dbania o czystość, zachęcanie do dbania o higienę jamy ustnej,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb 0,1,2,3,4,5 oraz poznanie zapisu cyfrowego liczby 6,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw, przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania np. kanapek,
- uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
- uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
PAŹDZIERNIK 2021
Idzie jesień przez ogród i las
- rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach
- poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
- wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
- zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- wyodrębnianie sylab ze słów
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- poznawanie litery „O” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Wprowadzenie pojęć spółgłoska i samogłoska
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1 oraz 2
- nauka słów oraz melodii piosenki „Zbieramy grzyby”
Idzie jesień do zwierząt
- omawianie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy: odloty ptaków, zasypianie, gromadzenie zapasów
- odtwarzanie proponowanego rytmu za pomocą klocków, umownych symboli
- rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
- wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów
- odkrywanie litery „A” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- rozwijanie umiejętności liczenia
- poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3
- utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów
- usprawnianie logicznego myślenia za pomocą zabaw z kodowaniem
Co z czego otrzymujemy
- analiza i synteza sylabowa nazw obrazków
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
- poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
- poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, Internetu
- lepienie: z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny – usprawnianie motoryki małej
- poznawanie litery „M” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- poznawanie sposobu otrzymywania sera oraz wełny
- poznawanie zwierząt: owcy i barana
- poznawanie sposobu otrzymywania papieru
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Idzie jesień z deszczem
- obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.)
- rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
- rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
- liczenie głosek
- dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
- układnie rymów do podanych słów
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- poznawanie kolorów tęczy poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie
WRZESIEŃ 2021
TO JESTEM JA
- zachęcanie do poznawania nowych kolegów i koleżanek z grupy, integracja grupy poprzez wspólne zabawy integracyjne
- rozwijanie mowy w rozmowie swobodnej, na temat wysłuchanych opowiadań, wierszy, ćw. logopedycznych, rymowanek itp.
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola i jego poszczególnych pomieszczeń ,
- zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola, bezpieczne korzystanie ze sprzętu i zabawek oraz jego szanowanie
- dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez wspólne zabawy w naszej sali, w sali gimnastycznej, na świeżym powietrzu, dbanie o bezpieczną i zgodną zabawę oraz odpowiednie korzystanie ze sprzętu ogrodowego
- poznawanie ważniejszych regionów Polski- praca z mapą Polski wyodrębnienie jezior, gór Tatr, morza Bałtyckiego, ważnych miast
- rozwijanie sprawności manualnych- malowanie farbami
- umuzykalnianie dzieci- nauka słów i melodii piosenki pt. ”Czuję świat”,
- poznawanie narządów zmysłów: wzroku, węchu, słuchu, czucia, smaku-zabawy sensoryczne,
- utrwalanie i określanie nazw części ciała np. w zabawie ruchowej pt. „Głowa, ramiona, kolana, pięty..”
- poznawanie różnych stanów emocjonalnych: złość, radość, gniew, smutek, strach, zadowolenie- zabawy z kostka mimiczną
MOJA GRUPA
- rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej- rozróżnianie prawej i lewej strony w schemacie swojego ciała ,
- rozwijanie sprawności manualnej- wykorzystanie karty pracy w książce i w wyprawce,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren na podst. piosenki pt.
- „Dziękuję, proszę ,przepraszam”, nauka słów i melodii piosenki
- umuzykalnianie dzieci: wystukiwanie rytmu, wspólny śpiew, grana na instrumentach, zabawy muzyczno-ruchowe,
- dekodowanie obrazków –określanie, co oznaczają, wspólne tworzenie kontraktu grupowego „Kodeks grupy”, przygotowanie do nauki czytania-podział na sylaby, określanie pierwszej, środkowej, ostatniej głoski w nazwach obrazków np. las, dom, but ,
- poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie-wzbogacenie kodeksu grupy nowymi zasadami (burza mózgów),
MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
- poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego
- rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
- zapoznanie z kołem,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
- rozwijanie sprawności fizycznej np.: ćw. porannych, ćw. gimnastycznych, zabawach ruchowych, muzyczno-ruchowych, zabaw na świeżym powietrzu
- rozwijanie umiejętności wokalnych -nauka piosenki pt. ”Ruch uliczny”,
- wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego- ćw. słuchowe,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
- rozwijanie mowy np. na podstawie wysłuchanego opowiadania,
IDZIE JESIEŃ… PRZEZ LAS, PARK
- zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – parkiem,
- poznawanie oznak nowej pory roku –cech charakterystycznych jesieni,
- rozwijanie mowy i pamięci-wspólna recytacja wiersza H. Zdzitowieckiej pt. ”Gdzie jesteś, jesieni”
- utrwalanie oznak jesieni,
- rozwijanie sprawności manualnej :rysowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie,
- utrwalanie kolorów jesieni,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, wspólny śpiew ,
- obrazowanie tekstu piosenki pt. ”Idzie jesień poprzez świat” np. ruchem,
- rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych i liczebników porządkowych w zakresie sześciu,
- poznawanie przedstawicieli grzybów: jadalnych i trujących,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
CZERWIEC 2021
I. Dzień Dziecka
- zapoznanie dzieci z uniwersalnymi prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie; rozpoznawanie i identyfikowanie symboli graficznych; doskonalenie umiejętności przeliczania słów w zdaniach; doskonalenie umiejętności czytania;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez rozmowy i dyskusje dotyczące przestrzegania praw dzieci na całym świecie;
- kształtowanie rozwoju poznawczego poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji na temat różnic i podobieństw rówieśników w różnych krajach;
- rozwijanie fantazji i wyobraźni; rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów; doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur;
- poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe, rozwijanie kompetencji społecznych;
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku „–”;
II. Zwierzęta małe i duże
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie; tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów;
- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji o zwierzętach w różnych źródłach (książki, ilustracje, albumy); rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach; określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po lesie; wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez przyporządkowanie ilustracji usłyszanym dźwiękom;
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą;
- rozwijanie kompetencji językowych poprzez wdrażanie do rozumienia żartów słownych i obrazkowych;
III. Lato
- utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy, ćwiczenie umiejętności matematycznych poprzez odtwarzanie treści opowiadań ilustrowanych, wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez;
- wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez; rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
- wspomaganie umiejętności matematycznych rytmicznych poprzez stosowanie nazw dni tygodnia; tworzenie kalendarza letniej pogody; doskonalenie umiejętności różnicowania samogłosek i spółgłosek;
- kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami malarskimi; doskonalenie umiejętności określania kierunków na kartce papieru; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
IV. Wakacje
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa, w tym bezpiecznego poruszania się po szlakach turystycznych;
- określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów związanych z morzem, tworzenie łańcucha skojarzeń językowych;
- utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się nad wodą, w lesie, w górach; wdrażanie do rozpoznawania symboli i znaków oraz podawania ich nazw;
- przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi; wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe; dzielenie się z innymi swoimi planami wakacyjnymi.
Kształtowanie pojęć matematycznych:
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku „-‘’
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów
- stosowanie nazw dni tygodnia, układanie kalendarzy, utrwalenie znajomości pór roku oraz miesięcy
- kształtowanie umiejętności liczenia, utrwalanie poznanych cyfr
- gromadzenie doświadczeń w zakresie grupowania obiektów, tworzenie kolekcji
- odwzorowywanie kształtu poznanych figur • doskonalenie umiejętności określania kierunków na kartce papieru
MAJ 2021
1. W KRAINIE MUZYKI
- wprowadzenie litery [h] na przykładzie słowa [harfa]
- poznanie nazw instrumentów i wydawanych przez nich dźwięków
- rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni podczas ilustrowania ruchem i obrazem utworów muzycznych
- zapoznanie z trudnościami wynikającymi z uszkodzeń słuchu; poznanie profilaktyki słuchu
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas zabaw badawczych
- kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów wg określonych cech oraz kontynuowania rytmów
2. WRAŻENIA I UCZUCIA
- doskonalenie umiejętności odróżniania emocji i podawania ich nazw, reagowania na nie
- kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, empatii, komunikacji interpersonalnej podczas zabaw dramowych
- wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości
- kształtowanie odporności emocjonalnej podczas występowania przed publicznością oraz w sytuacjach wygranej i przegranej
- wyrażanie swoich nastrojów za pomocą środków muzycznych i plastycznych
3. ŚWIĘTO MAMY I TATY
- poszerzanie słownika czynnego i biernego o skojarzenia ze słowem mama
- utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie: rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni, itp.
- określanie głoski w nagłosie słów związanych z rodziną
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej podczas obdarowywania innych
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenia orientacji w schemacie ciała, określania lewej i prawej strony w przestrzeni
- utrwalanie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem
- kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła
4. DZIEŃ DZIECKA
- zapoznanie z uniwersalnymi prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie
- doskonalenie umiejętności przeliczania słów w zdaniach
- kształtowanie rozwoju poznawczego poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji na temat różnic i podobieństw rówieśników w różnych krajach
- rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów
- doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe dzieci z różnych stron świata
- rozwijanie kompetencji społecznych podczas rozmów o marzeniach
KWIECIEŃ 2021
I. Wielkanoc
- kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy, zabawy teatralne i dramowe;
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez sprawdzanie objętości płynów;
- zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą
- rozwijanie umiejętności manualnych, teatralnych, muzycznych;
- wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych;
- kształtowanie poczucia rytmu;
- utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych, doskonalenie umiejętności zachowania się przy stole;
- kształtowanie zainteresowania kulturą polską.
II. Praca rolnika
- doskonalenie zdolności poznawczych poprzez przyporządkowanie ilustracji do określonych dźwięków;
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, przypomnienie cyklu rozwojowego roślin;
- utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych;
- rozwijanie zainteresowań technicznych;
- utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych;
- kształcenie zdolności poznawczych przez tworzenie i odtwarzanie rytmów wyrazowo- obrazkowych.
III. Dbamy o naszą planetę
- wprowadzenie pojęć ekologia, ekologiczny;
- wprowadzenie litery Z, z na podstawie wyrazu zegar, Zenek;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety;
- doskonalenie percepcji wzrokowej przez wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami;
- rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach;
- utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych;
- zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii;
- zapoznanie ze sposobem działania oczyszczalni ścieków i sortowni odpadów.
IV. Tajemnice książek
- wprowadzenie litery F, f na podstawie wyrazu fotel, Franek;
- kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy;
- rozwijanie kompetencji poznawczych i logicznego myślenia przez ukazanie procesu powstawania papieru;
- wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, drukarz, wydawca itp.;
- ukazanie różnic i podobieństw między biblioteką, a księgarnią;
- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach.
Kształtowanie pojęć matematycznych:
- utrwalanie orientacji w schemacie ciała;
- rozwijanie umiejętności przeliczania obiektów;
- doskonalenie kompetencji matematycznych przez segregowanie i klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium- rodzaju, wielkości, koloru;
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez sprawdzanie objętości płynów;
- utrwalenie nazw dni tygodnia, pór roku;
- doskonalenie umiejętności odtwarzania rytmów słuchowo-ruchowych.
LUTY 2021
I. Baśnie, bajki, legendy
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat teatru; wzbogacanie słownictwa o wyrazy: kurtyna, widownia, scenografia, scena, marionetka, pantomima
- wprowadzenie litery b na podstawie wyrazu balon
- inspirowanie dzieci do formułowania dłuższych wypowiedzi;
- poznawanie różnych rodzajów teatralnych lalek: kukiełki, marionetki, pacynki; rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach; uświadamianie czym różni się legenda od bajki i baśni;
- rozwijanie umiejętności manualnych, teatralnych, muzycznych;
- kształtowanie nawyków higienicznych, ogólnej sprawności fizycznej;
II. Bale, bale w karnawale
- ćwiczenie pamięci słuchowej, rozwijanie postrzegania wzrokowego przez wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji;
- wprowadzenie litery n na podstawie wyrazu noga
- rozwijanie koordynacji ruchowej, wzrokowej, słuchowej w trakcie zabaw tanecznych oraz nauki podstawowych kroków wybranych tańców;
- poszerzenie wiedzy o niektórych zwyczajach karnawałowych na świecie,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej;
- kształtowanie słuchu fonematycznego przez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
III. W dawnych czasach
- wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas rozgrywania gier planszowych;
- poznanie wyglądu oraz zwyczajów jaskiniowców;
- poszerzanie wiedzy o zasobach kryjącymi się pod ziemią (węgiel, bursztyn, sól);
- wzbogacanie wiadomości na temat życia, wyglądu dinozaurów oraz ich otoczenia przyrodniczego;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego podczas samodzielnego eksperymentowania,
- poszerzenie wiedzy o pracy archeologa i paleontologa;
- doskonalenie umiejętności orientowania się na kartce papieru; rozwijanie pamięci wzrokowej;
IV. Wynalazki
- rozwijanie zainteresowania wynalazkami technologicznymi;
- wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej;
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej;
- rozwijanie słuchu fonematycznego przez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia;
- utrwalenie nazw planet w Układzie Słonecznym;
- wprowadzenie litery p na podstawie wyrazu pralka
- pobudzanie kreatywnego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego;
- zachęcanie do eksperymentowania;
- wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
Kształtowanie pojęć matematycznych:
- utrwalanie orientacji w schemacie ciała;
- rozwijanie umiejętności przeliczania obiektów;
- doskonalenie kompetencji matematycznych przez segregowanie i klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy- rodzaju, wielkości, koloru;
- wprowadzenie liczby 9, 10;
- utrwalenie nazw dni tygodnia, pór roku;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas tworzenia i rozgrywania gier planszowych.
- doskonalenie umiejętności odtwarzania rytmów słuchowo-ruchowych
STYCZEŃ 2021
1. WITAMY NOWY ROK
- poznanie różnych sposobów odmierzania czasu
- rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją obrazkową
- utrwalenie informacji o cykliczności pór roku, ich cechach charakterystycznych i zjawiskach występujących w ich trakcie
- utrwalenie nazw dni tygodnia
- wprowadzenie cyfry 7 w kontekście dni tygodnia
- dzielenie pojawiających się w toku zajęć wyrazów na sylaby, a następnie na głoski
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej podczas wskazywania różnic pomiędzy wyrazami
- układanie zdań zawierających każdą z pór roku
- rozwijanie umiejętności posługiwania się takimi przyimkami, jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze
2. CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ?
- przeprowadzanie eksperymentów ze śniegiem; próba wyjaśniania pochodzenia śniegu
- dzielenie się spostrzeżeniami i własnymi doświadczeniami
- zapoznanie ze zmiennymi właściwościami śniegu podczas eksperymentów i zabaw badawczych
- wprowadzenie cyfry 8
- obserwacja zwierząt w ogrodzie przedszkolnym i wyszukiwanie ich śladów
- rozwijanie myślenia podczas prób rozpoznawania zwierząt i ludzi po ich śladach
- wprowadzenie litery [u] na przykładzie wyrazu [ulica]
3. ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
- poznanie wierszy i piosenek z babcią i dziadkiem w roli głównej
- rozwijanie myślenia logicznego podczas prób określania jak wyglądali babcia i dziadek, gdy byli mali
- poznanie zabaw i bajek z czasów dzieciństwa babci i dziadka
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy (co najbardziej lubię robić z babcią i dziadkiem)
- dzielenie się wspomnieniami o swoich dziadkach
- samodzielne wykonanie prezentu dla dziadków
4. ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE
- poznanie zimowych zabaw i sportów
- rozwijanie sprawności ruchowej podczas udziału w zabawach ruchowych
- poznanie polskich mistrzów sportów zimowych
- rozwijanie umiejętności przeżywania emocji podczas wygranej i przegranej
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej; wysłuchiwanie głosek na początku i na końcu wyrazów
- wprowadzenie litery [s] na przykładzie wyrazu [sanki]
- wprowadzenie cyfry 9
- rozwijanie umiejętności współpracy i stosowania zasad fair play podczas zawodów grupowych
GRUDZIEŃ 2020
I. Grudniowe życzenia
- Swobodne wypowiadanie się na temat swoich pragnień i marzeń; rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej;
- doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści; odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie – wskazywanie miejsca zamieszkania Mikołaja; rozpoznawanie, identyfikowanie i nazywanie określonych symboli;
- wprowadzenie litery K, k na przykładzie wyrazu koperta, pisanie kartki pocztowej;
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z różnych sprzętów;
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych; rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów, stosowanie zwrotów grzecznościowych;
II. Kim będę, gdy dorosnę?
- utrwalanie informacji o pochodzeniu różnych produktów, które jemy;
- eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych; wyróżnianie i nazywanie elementów otoczenia; wprowadzenie litery R, r;
- wprowadzenie informacji dotyczących architektury i budownictwa mieszkaniowego, dzielenie się wiedzą; utrwalenie informacji na temat zasad bezpieczeństwa podczas prac budowlanych;
- wypowiadanie się na temat zawodów swoich rodziców i dziadków, tworzenie wspólnych doświadczeń; rozwijanie kompetencji językowych poprzez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej;
III. Świąteczne porządki
- doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi zawierającej określone słowo dotyczące porządków; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów obiektów związanych z porządkami (według określonych 2–3 cech); ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
- poznanie ozdób świątecznych charakterystycznych dla wybranych regionów Polski m.in. Mazowsza, Podkarpacia, Kaszub; doskonalenie umiejętności wskazywania niektórych miast i regionów na mapie Polski; rozwijanie samodzielności i umiejętności sprawdzania własnej pracy;
- doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości;
- rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim i obrazem; wprowadzenie litery L, l na przykładzie wyrazu lalka;
- wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji i obrazów; pobudzanie do kreatywnego myślenia, rozwijanie wyobraźni;
IV. Świąteczne tradycje
- zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych regionach Polski m.in. na Mazowszu, Podkarpaciu, Kaszubach; rozwijanie kompetencji językowych poprzez rozwijanie słownika czynnego (wymienianie charakterystycznych zwyczajów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia);
- zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach na świecie (mi. in. Meksyk, Wielka Brytania); określanie różnic i podobieństw dotyczących obchodów świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach i w Polsce;
- umacnianie poczucia przynależności do rodziny;
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce; kultywowanie tradycji śpiewania kolęd; poszerzanie wiedzy o kulturze muzycznej różnych regionów Polski;
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce; kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez udział w przedstawieniu przed publicznością; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach
Kształtowanie pojęć matematycznych:
- wprowadzenie liczby i cyfry 6 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez nazywanie kierunków na kartce papieru
- podejmowanie czynności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach
- stosowanie liczebników porządkowych
- klasyfikowanie obiektów wg ich przeznaczenia i ciężaru
- mierzenie długości ubrań i tkanin stopą, krokami, dłonią itp.
- tworzenie zbiorów obiektów związanych z porządkami; wg określonych 2,3- cech
- wprowadzenie liczby i cyfry 7 w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym
- stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz
LISTOPAD 2020
1. JESIENNA POGODA
- wprowadzenie litery [t] na przykładzie wyrazu [termometr]
- poznanie cyklu dnia i nocy; poszerzenie wiedzy dzieci na temat obiegowego ruchu ziemi
- przeprowadzenie eksperymentów badawczych z wodą
- rozwijanie myślenia operacyjnego podczas badania stałości objętości płynów
- wprowadzenie cyfry 3
- utrwalanie pojęć związanych ze zmianami pogody w cyklu pór roku
- prowadzenie zapisu obserwacji zjawisk atmosferycznych
2. ZWIERZĘTA DOMOWE
- wprowadzenie litery [d] na przykładzie wyrazu [deska]
- wprowadzenie cyfry 4
- samodzielnie wyszukiwanie informacji o zwierzętach domowych z różnych źródeł
- utrwalenie informacji dotyczących opieki nad zwierzętami domowymi
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
- poznanie specyfiki pracy weterynarza
- układanie i odczytywanie sylab z poznanych liter [o, a, i, t, d, m]
- tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów; klasyfikowanie zwierząt
3. ZIMNO, CORAZ ZIMNIEJ
- wprowadzenie litery [y] na przykładzie wyrazu [buty]
- poznanie zmian zachodzących w przyrodzie na przełomie jesieni i zimy i ich skutków dla zwierząt
- poznanie zasad bezpiecznego dokarmiania zwierząt zimą
- utrwalenie nazw ptaków odlatujących zimą z Polski i tych, które przylatują na zimę
- nauka odczytywania map i odszukiwania na nich wybranych punktów
- rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
- wprowadzenie cyfry 5
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic między obrazkami a wyrazami
4. NECIO, POZNAJEMY INTERNET
- wprowadzenie litery [m] na przykładzie wyrazu [mapa]
- poznanie czym jest internet i do czego służy
- uświadomienie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu
- poznanie zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z urządzeń ekranowych i internetu
- uwrażliwienie na konieczność zgłaszania niepokojących sytuacji dorosłym, zaufanym osobom
- uświadomienie czym jest dobra i zła tajemnica i czym się od siebie różnią
poznanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniami w sieci
PAŹDZIERNIK 2020
I. Dary jesieni:
- Rozróżnianie i nazywanie warzyw rosnących w Polsce i w innych regionach świata
- Ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie nazw niektórych warzyw oraz liczenia głosek w słowach
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania owoców krajowych i egzotycznych
- Doskonalenie umiejętności globalnego czytania
- Utrwalenie zasad bezpiecznego grzybobrania, odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych; zapoznanie ze skutkami spożywania nieznanych, trujących grzybów
- Wielozmysłowe rozpoznawanie niektórych darów jesieni, poznanie ich zastosowania
- Doskonalenie kompetencji językowych poprzez tworzenie rymów
II. Dbamy o zdrowie:
- Utrwalenie zasad zdrowego żywienia
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania produktów zdrowych od niezdrowych
- Wprowadzenie pojęcia zdrowy styl życia, promowanie zdrowego stylu życia
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej poprzez zabawy ruchowe
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie
- Praktyczne nauka prawidłowych nawyków higienicznych
- Rozwijanie ogólnej sprawności dzieci poprzez udział w zabawach ruchowych
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
III. Jesienią w parku i w lesie:
- Utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie
- Rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną
- Utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru w parku i lesie
- Doskonalenie wrażliwości estetycznej
- Poszerzanie słownika czynnego dzieci poprzez tworzenie wyrazów pochodnych
- Zachęcanie do aktywności ruchowej podczas zabaw na świeżym powietrzu
- Rozwijanie wrażliwości na problemy ludzi i zwierząt
IV. Zabawy na jesienne wieczory:
- Wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- Wyrażanie emocji za pomocą muzyki i tańca
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych
- Wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata mediów od rzeczywistości
- Utrwalenie wiedzy o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze: aktor, sufler, scenograf, reżyser itp.
- Doskonalenie umiejętności społecznych poprzez zabawy teatralne i dramowe
- Rozwiązywanie i układanie zagadek słownych, żartów językowych
Kształtowanie pojęć matematycznych:
- kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów i rozdawania po tyle samo
- wprowadzenie pojęć waga, ważenie
- wprowadzenie cyfry 2
- rozwijanie umiejętności różnicowania wielkości obiektów
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozpoznawanie niektórych monet i banknotów
- kontynuowanie rytmów 3- elementowych
- utrwalanie stronności ciała, nazywanie kierunków na lewo, na prawo
WRZESIEŃ 2020
1. W PRZEDSZKOLU
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa sanitarnego i higieny osobistej
- wprowadzenie zasad obowiązujących w grupie Skrzaty
- rozwijanie orientacji w przestrzeni podczas poruszania się zgodnie z instrukcją
- rozpoznawanie zapisu swojego imienia i imion koleżanek i kolegów z grupy (czytanie globalne)
- integracja grupy przedszkolnej poprzez wspólne zabawy ruchowe
- nauka piosenki przewodniej Plac zabaw
2. WAKACYJNE WSPOMNIENIA
- poznanie charakterystycznych cech lata
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy (prezentowanie pamiątek z wakacji)
- poszerzanie wiedzy na temat regionów Polski i świata
- klasyfikowanie przedmiotów wg dwóch cech
- nauka wyszukiwania informacji w różnych źródłach (książki, albumy, czasopisma)
3. JESTEŚMY BEZPIECZNI
- poznanie liczby i cyfry 0
- rozwijanie słownika czynnego poprzez tworzenie pojęć ogólnych, synonimów, rymów
- ćwiczenia percepcji wzrokowej: rozpoznawanie i identyfikowanie symboli; różnicowanie podobnych do siebie kształtów liter
- utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zabaw w sali, na placu zabaw, w kontaktach z innymi
- utrwalenie numerów alarmowych i sposobu korzystania z nich;
4. DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO
- wprowadzenie litery [o] na przykładzie wyrazu „okulary”
- utrwalanie schematu ciała, określanie prawej i lewej strony ciała
- kształtowanie zachowań profilaktycznych dotyczących higieny osobistej
- nauka dokonywania analizy zdań
- poznanie liczby i cyfry 1 w aspekcie głównym i porządkowym
WYDARZENIA:
15.09 – dzień kropki
20.09 – dzień przedszkolaka
MAJ
1. JAK POWSTAJE KSIĄŻKA
- Czerpanie radości z podpowiedzi, rozwiązywania problemów i porad płynących ze słowa pisanego
- Poszerzanie czynnego słownika dziecka o wyrazy :grafik, ilustrator,drukarz.
- Nauka piosenki pt.”W Bibliotece”
- Rozwijanie myślenia twórczego poprzez rozwiązywanie zagadek o bohaterach dziecięcych bajek.
- Rozwijanie poczucia szacunku do książek, szanowania i dbania o nie
- Kształtowanie odporności emocjonalnej w rodzinnych grach planszowych
2. NA ŁĄCE
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: łapa.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski”ł”w wyrazach np. łapa, łopata.
- Nauka piosenki pt. „Łąka”.
- Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
- Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.
- Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły np. odgłosy przyrody.
- Poszerzanie czynnego słownika dziecka o zjawiska świata zwierząt.
- Ustalenie chronologii zdarzeń -historyjki obrazkowe i następstw czasowych.
3. MAMA I TATA
- Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta, budzenie szacunku i więzi.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy w domach, bliskości i dawania poczucia bezpieczeństwa dzieciom.
- Rozwijanie umiejętności różnicowania i podawania nazw kierunków w przestrzeni i na kartce.
- Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
- Utrwalenie znajomości figur geometrycznych.
- Nauka piosenki pt „Wesoła rodzinka”.
4. ZWIERZĘTA
- Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9 oraz pojęcia zero (nic).
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: zebra.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „z” w wyrazach zebra, zegar.
- Kształtowanie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
- Nauka piosenki pt. ”Kundel bury”.
KWIECIEŃ
PRACA ROLNIKA
- Poznanie pracy rolnika
- Rozszerzanie słownika czynnego dziecka o wyrazy nazwy rolniczych i zwierząt hodowlanych.
- Poznanie etapów powstawania chleba.
- Poznanie zwyczajów związanych z dniem Prima aprilis.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
ŚWIĘTA WIELKANOCNE
- Poznanie zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi.
- Wzbogacanie słownika czynnego dziecka o symbole świąt wielkanocnych.
- Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
- Doskonalenie sprawności manualnej- wykonanie pisanki.
- Ćwiczenie relaksacyjne- masaż, rozwijanie twórczej wyobraźni.
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
CIEKAWOSTKI WIOSENNE
- wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat: bociana, żaby, biedronki i łabędzia
- rozwijanie pomysłowości i twórczości dziecka, podczas wykonywania prac plastycznych
- wspieranie rozwoju motoryki małej
CHRONIMY ŚRODOWISKO
- propagowanie postawy proekologicznej
- poznawanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze, fauna, flora
- poznanie obrazu graficznego litery ,,W, w’’
- nauka słów i melodii piosenki ,,Duszki leśne”
- poszerzenie zainteresowań dotyczących pozyskiwania energii w sposób ekologiczny
KTO TY JESTEŚ
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
- kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: godło, flaga
- poznanie obrazu graficznego litery ,,F,f’’ – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
MARZEC
- OZNAKI WIOSNY
Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny oraz samodzielności tej czynności podczas ubierania się i rozbierania w szatni
Zabawy słuchowe- tropimy głoskę „g”, wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”
Uświadamianie następstwa dni tygodnia, utrwalenie nazw dni, miesięcy oraz pór roku
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku (długość dnia, cieplejsze dni, przyloty ptaków, budzenie się roślin)
Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach itp.
Nauka piosenki pt. ”Marcowe żaby”
2. WSZYSTKO ROŚNIE
Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody: cebuli, fasoli, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
Rozwijanie percepcji słuchowej, doskonalenie umiejętności odróżniania głoski „c” i „dz”.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu-
sklep ogrodniczy, kwiaciarnia.
Rozwijanie słownika czynnego dziecka o słowa np. korzeń, łodyga, kwiatostan, florystyka.
Doskonalenie sprawności grafomotorycznej, kreślenie szlaczków i kształtów literopodobnych
3. PRACOWITA WIOSNA
Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek w trakcie gier planszowych
Utrwalenie umiejętności przeliczania dokładania, odkładania w zakresie 7
Rozbudzanie zainteresowania przyrodą podczas pobytu na dworze -obserwacja ptaków, zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w prostych wyrazach oraz ich wymawianie.
Ćwiczenia orientacji przestrzennej używanie określeń : na ,w ,obok, za, przed, pod, pomiędzy, z prawej i z lewej strony
Nauka piosenki pt. „Pracowita pani Wiosna”, zabawy rytmiczno-ruchowe
4. NA WSI
Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych, przełamywanie ewentualnej niechęci. Poznanie produktów mlecznych: sery, maślanki, kefiry, jogurty itp
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej- ćw. usprawniające prace ręki
Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach – np. głoski „j”
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania -działania na konkretach np. klocki, patyki, kamyki itp
Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, wprowadzenia liczebnika głównego i porządkowego 8
LUTY
- NASZE ULUBIONE BAŚNIE
Rozwijanie czynnego słownika dziecka- w rozmowie spontanicznej i ukierunkowanej
Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej w kierowanych zadaniach
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski, wyróżnianie głosek w nagłosie -zabawy słuchowe
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
Wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów.
Rozwiązywanie zagadek tytułów bajek i ich postaci
2. ZIMOWE ZABAWY
Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
Tworzenie zbiorów 5-elementowych, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, poznanie monografii liczby 5
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętuw ogrodzie przedszkolnym.
3. W DAWNYCH CZASACH I BAŚNIACH
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: „smok”, wysłuchiwania głoski” s” w wyrazach
Rozwijanie umiejętności improwizowania.
Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.
Kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy; wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu.
Rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci- zabawy badawcze z węglem, zabawy w małych archeologów
Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 6
4. KIEDY PATRZĘ W NIEBO
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: rakieta.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „r” w wyrazach.
Nauka piosenki pt. „ Lot kosmiczny ” oraz nauka na pamięć wiersza M. Przewoźniaka
”Układ słoneczny”
Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich np. baśni, opowiadań, wierszy, legend itp
STYCZEŃ
1.SKOK W NOWY ROK
Wdrażanie do adekwatnego ubierania się podczas zimy(ubiór na cebulkę).
Wdrażanie do składania wzajemnego życzeń noworocznych, postanowień na Nowy Rok 2020, zmiany daty w kalendarzu i jego cyklu.
Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku- nauka na pamięć zwracając uwagę na odpowiednią kolejność dni, miesięcy i pór roku.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: Pak,tropimy głoskę „p”.
Utrwalenie umiejętności posługiwania się pojęciami wg podanej cechy np. naj…najmłodszy, najwyższy, największy itp.
2. WSZĘDZIE BIAŁO
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku (powolne przybywanie dnia, zjawiska zamarzania, mrozu ,niskich temperatur, szronu,opadów śniegu itp.).
Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.
Wdrażanie do opieki nad hodowlą kryształków soli w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników, eksperymentowanie z woda -zamarzanie w niskiej temp ,omówienie cech skupiska stały, ciekły, gazowy
Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów np: „lody” zabawy słuchowe z głoska „y”.
Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 4.
3. BABCIA I DZIADEK
Wdrażanie do kształtowania postawy szacunku i niesienia pomocy osobom starszym, rozmowy na temat naszych dziadków, mojej rodziny
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek p, y, b w wybranych wyrazach Pak, lody ,balon.
Nauka piosenek i pląsów znanym naszym Dziadkom „Ojciec Wirgiliusz, Siała baba mak…, Jawor , Czarny baranie, Stokrotka”, gier i zabaw naszych dziadków „Gąski ,gąski do domu…
Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski.
4. KARNAWAŁ
Rozwijanie umiejętności improwizowania-wyrażania siebie ruchem i gestem, próby wcielania w inne postacie np. bajek, zwierząt
Rozmowy na temat spędzania czasu w karnawale -różne bale , nauka tańca, przebieranie się
Rozwijanie umiejętności twórczych podczas zabaw plastycznych.
Zabawy z liczeniem, utrwaleniem orientacji w schemacie ciała, kierunków w przestrzeni np. Donino, gry planszowe , kierowanie się wg. instrukcji słownej itp.
Zabawy słuchowe „Tropimy głoskę n”-wyszukiwanie nazw przedmiotów na głoskę „n”
Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym i większym zespole.
Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców- nasz bal przebierańców.
Piosenki:
„Pory roku”
„Zimowa poleczka „
„Przedszkolna samba”
Wiersz:
„Nowy Rok” H. Bechlerowej
GRUDZIEŃ
2.ZWIERZĘTA ZIMĄ
3.SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE
4.ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności(oczywiście zwracamy uwagę na jakość powietrza-smog).
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku: krótkie dni-szybko zachodzi słońce, mróz, szadź, gołoledź, zamarzanie wody i adekwatne ubieranie się do panujących warunków atmosferycznych
- Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt podczas zimy: wywieszanie karmy z ziarnem, uzupełnianie naszego przedszkolnego karmnika
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na możliwość zamarzania wody i bezpiecznego korzystania z placu, obserwacje przyrody podczas spacerów wokół przedszkola.
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia: rozmowy z dziećmi na temat spędzania świąt w ich rodzinach domach, składania życzeń, śpiewu kolęd
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów w zabawach matematycznych.
- Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej w prostych wyrazach np. tata, mama ,dom, kot, ula itp.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – ustalenie kolejności czynności czy kolejności zdarzeń
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich np. czytanie wierszy, opowiadań, legend, czytanie poobiednie z Rodzicem
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, ul.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek k, u w wyrazach np. ul, kot
- Nauka pastorałek i kolęd np. „Hej kolęda”, „Wśród nocnej ciszy”, „Gore gwiazda” śpiewanych np. w prezentacji grupowych „Jasełek”
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom, gra na instrumentach perkusyjnych do aranżacji poznanych kolęd
LISTOPAD
1.JAK POWSTAJE KSIĄŻKA
2. JESIENNA MUZYKA
3. MALI ARTYŚCI
4. CIEPŁO I MIŁO
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych.
- Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
- Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
- Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekran, tamburyn, deska, igła.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: e, t, d, i w wyrazach.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych
przy piosenkach znanych dzieciom.
- Kształtowanie umiejętności matematycznych podczas wspólnych gier i zabaw, ćw. odporności emocjonalnej – pokonywanie porażki i okazywanie radości z wygranej
PAŹDZIERNIK
2.JESIENIĄ W PARKU
3.JESIENIĄ W LESIE
4.PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: „lekarz”.
- Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: aparat, las, mama.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek „a, l, m” w wyrazach.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach
WRZESIEŃ
2.Moja miejscowość.
3.Ja, ty i środowisko.
4.Dary jesieni na talerzu.
- Serdeczne powitanie nowo przybyłych dzieci do przedszkola, poznanie imion dzieci, stwarzanie milej i życzliwej atmosfery w grupie
- Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
- Poznanie topografii przedszkola.
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe.
- Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji.
- Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.
- Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.
- Kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie.
- Kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: owoce.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski o w wyrazach.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.