Zamierzenia gr II

KWIECIEŃ 2021

Wielkanoc

  • Wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku.
  • Rozróżnia kraszankę i pisankę.
  • Poznaje symbole świąteczne.
  • Rozpoznaje przedmioty związane z Wielkanocą.
  • Rozwiązuje zagadki dotyczące świąt.
  • Dzieli się informacja­mi dotyczącymi rodzin­nych świąt.

Wiosenne powroty

  • Rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki.
  • Omawia życie pta­ków wiosną (budowanie gniazd).
  • Wyszukuje obrazki bociana wśród innych obrazków.
  • Dolicza do podanej liczby elementów i odlicza od podanej liczby elementów (o jeden element więcej lub o jeden element mniej).
  • Wykonuje bociana z elementów.

Wiosna na wsi

  • Rozpoznaje zwierzęta wiejskie przedstawione na obrazkach.
  • Naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Dopasowuje obrazek młodego zwierzęcia do obrazka jego mamy.
  • Wykonuje papierowe świnki.

Dbamy o przyrodę

  • Wie, jak można chronić przyrodę.
  • Wie, jak segregować śmieci.
  • Wymienia wybrane prace wykonywane w ogrodzie.
  • Dzieli kwiaty na cięte i doniczkowe.
  • Określa, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
  • Segreguje klocki według jednej cechy.

MARZEC 2021

  1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
  • Rozpoznaje krokodyle wśród innych zwierząt, potrafi je nazwać.
  • Poznaje przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
  • Utrwala pojęcia: duży, mały.
  • Dostrzega charakterystyczne cechy zebry.
  • Nazywa zwierzęta i wskazuje ich cienie.

2. Zwierzęta naszych pól i lasów

  • Rozpoznaje lisa wśród innych zwierząt, potrafi nazwać niektóre zwierzęta.
  • Wymienia zasady zachowania się w lesie.
  • Stosuje słowa: wysoko, nisko, wyżej, niżej.
  • Poznaje wybrane ptaki żyjące w Polsce.
  • Ogląda albumy przyrodnicze.
  • Nazywa zwierzęta i opisuje ich wygląd.

3. Marcowa pogodę

  • Liczy w zakresie 4, stosując liczebniki porządkowe.
  • Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
  • Wskazuje różnice między obrazkami.
  • Wymienia wybrane zjawiska pogodowe.
  • Określa aktualną pogodę

4. Wiosenne przebudzenie

  • Zauważa i nazywa zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie.
  • Obserwuje zmiany za­chodzące w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bociana), pojawia­jące się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy).

LUTY 2021

  1. Baśnie, bajki, bajeczki
  • Poznaje baśń Czerwony Kapturek.
  • Kojarzy przedmiot z utworem, w jakim go spotykamy.
  • Składa w ca­łość według wzoru obrazki z baśniowymi postaciami.
  • Wskazuje różnice między obrazkami.
  • Kontynuuje proste rytmy.
  • Oddziela drobne elementy od większych
  • Wyszukuje takie same obrazki.
  • Poznaje wybrane wartości, np.: miłość, dobro, przyjaźń itp., na przykładach z życia, wybranych utworów.
  • Określa zachowanie bohaterów baśniowych.

2. Muzyka wokół nas

  • Wskazuje różne stany emocjonalne (np.: złość, smutek, radość, strach) przedsta­wione na obrazkach.
  • Podejmuje próby nazywania swoich emocji
  • Naśladuje dźwięki instrumentów, rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty.
  • Aktywnie słucha muzyki, w tym muzyki relaksacyjnej, hejnału z wieży mariackiej.
  • Wykonuje własny instrument i akompaniuje na nim.
  • Uczestniczy w zabawach z wykorzystaniem instrumentów.
  • Improwizuje ruchem muzykę.
  • Gra na bębenku.
  • Pokazuje, jak się gra na instrumentach.
  • Układa trąbkę z naciętych części.

3. Nie jesteśmy sami w kosmosie

  • Rozpoznaje planetę Ziemię na obrazkach
  • Buduje statek kosmiczny z klocków.
  • Porównuje ufoludki, określa ich cechy.
  • Układa koła (UFO) od najmniejszego do największego
  • Układa rakietę według wzoru.

4. Przedszkolaki w świecie technologii- Internet jako źródło zdobywania wiedzy

  • zapoznanie dzieci z Internetem, co to jest Internet i do czego służy
  • uwrażliwienie na zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu
  • uświadomienie dzieci jak bezpiecznie korzystać z komputera
  • poszerzenie wiedzy dzieci na temat przeznaczenia telefonu komórkowego

STYCZEŃ 2021

  1. Mijają dni miesiące lata
  • dostrzega rytm w ciągu ułożonych przedmiotów
  • dostrzega rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • nazywa emocje taki jak: radość, smutek
  • rozwija wyobraźnię plastyczną i ekspresję twórczą podczas wykonania pracy plastycznej

2. Zima i zwierzęta

  • zna nazwy ptaków zimujących w Polsce
  • rozumie potrzebę dokarmiania ptaków zimą
  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • dostrzega w otoczeniu przedmioty o różnych kształtach
  • układa dowolne kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych

3. Babcia i dziadek

  • nazywa członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
  • słucha piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • rozwijanie sprawności manualnej; przygotowuje laurkę dla babci i dziadka
  • prezentuje swoje umiejętności recytatorskie i wokalne na forum grupy

4. Teatr

  • zapamiętuje proste, krótkie rymowanki, wiersze i  teksty piosenek.
  • wzbogaca słownictwo o pojęcia związane z teatrem
  • nabywa umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją)
  • rozmawia na temat obrazka przedstawiającego osoby pracujące w teatrze
  • uczestniczy w zabawach parateatralnych

GRUDZIEŃ 2020

Jak wyglądał świat przed milionami lat

  • Rozpoznaje dinozaury na obrazkach.
  • Porównuje dinozaury według wielkości, kształtu, koloru.
  • Ogląda liść paproci przez lupę.
  • Tworzy dinozaury z klocków
  • Rysuje portret dinozaura.
  • Stosuje pojęcia: duży, większy, największy.

Idzie zima ze śniegiem

  • Rozpoznaje zimę na obrazkach
  • Dmucha na piórko, wykonuje ćwiczenia oddechowe.
  • Porównuje ubrania różnego typu.
  • Klasyfikuje zabawki i ubrania.
  • Wymienia wybrane elementy zimowej pogody.

Idą święta

  • Wie, że dekorujemy choinkę.
  • Liczy na palcach.
  • Wymienia tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia i je nazywa.
  • Segreguje bombki według koloru, wielkości i kształtu.
  • Wykonuje bombkę na choinkę.
  • Ozdabia pierniczki.
  • Rozumie wartość tradycji.

W świątecznym nastroju

  • doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Ogląda książki związane z Bożym Narodzeniem
  • Słucha opowiadań o tradycjach bożonarodzeniowych w innych krajach.
  • Słucha kolęd

LISTOPAD 2020

Moja rodzina

  • Uczestniczy w zabawach ruchowo-orientacyjnych na świeżym powietrzu.
  • Składa obrazek z dwóch (trzech) części.
  • Opowiada o swojej rodzinie.
  • Dzieli słowa na sylaby.
  • Dostrzega znaczenie rodziny
  • Opowiada, w jaki sposób pomaga rodzicom
  • Rysuje swoją rodzinę.
  • Nazywa członków swojej rodziny.
  • Podaje imiona członków najbliższej rodziny.
  • Poznaje wartość miłości

Mój dom

  • Przelicza piętra bloku.
  • Nazywa domy zwierząt.
  • Buduje domy z klocków.
  • Układa dom z figur geometrycznych
  • Rozumie wartość przyjaźni.
  • Rozumie wartości rodzinne.

Moje prawa i obowiązki

  • Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
  • Rozumie znaczenie słów: prawa, obowiązki.
  • Dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), klaszcząc.
  • Podaje przykłady swoich praw i obowiązków.
  • Wyraża swoje myśli.

Moje zdrowie i bezpieczeństwo

  • Wymienia sposoby dbania o zdrowie.
  • Wymienia przedmioty potrzebne do dbania o czystość.
  • Dostrzega w otoczeniu przedmioty w kształcie koła.
  • Liczy elementy, porównuje liczebność zbiorów.
  • Porównuje wielkości i stosuje określenia: mały, większy, największy.
  • Określa położenie przedmiotów w przestrzeni, stosuje określenia: nad, obok, za, przed, pod.

PAŹDZIERNIK 2020

Idzie jesień… przez ogród i sad

  • Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.
  • Je wybrane owoce.
  • Przestrzega podstawowych zasad higieny.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych: z elementami czworakowania, biegu, skłonów, celowania.
  • Ustawia się w pary
  • Rozpoznaje wcześniej prezentowane owoce i warzywa za pomocą dotyku i węchu.

Idzie jesień… do zwierząt

  • Rozpoznaje wiewiórkę i określa, czym się żywi.
  • Wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Wie, co robi jesienią jeż, wiewiórka, bocian.
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta leśne.
  • Naśladuje ruchy i odgłosy wydawane przez zwierzęta leśne.

Co z czego otrzymujemy

  • Wie, jak piecze się chleb.
  • Liczy w zakresie 3, stosując liczebniki porządkowe.
  • Poznaje zawody wykonywane przez osoby dorosłe.
  • Opowiada, w jaki sposób powstaje chleb. Tworzy sensowne pary obrazków.
  • Rozpoznaje i nazywa produkty, które są uzyskiwane dzięki hodowli zwierząt
  • Dostrzega wartość rzeczy wytworzonych przez innych ludzi

Idzie jesień… z deszczem

  • Rozumie, że deszcz jest potrzebny.
  • Wypowiada się na temat pogody.
  • Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.
  • Stosuje słowa: duży, mały.
  • Dostrzega piękno otaczającego świata.

WRZESIEŃ 2020

Witamy w naszym przedszkolu

  • Uczestniczy w zabawach ruchowych rozwijających spostrzegawczość.
  • Poznaje i nazywa części swojego ciała.
  • Tworzy koło w sytuacjach zabawowych.
  • Podejmuje próbę przedstawienia się.
  • Integruje się z innymi dziećmi.

Moja grupa

  • Nazywa części garderoby; określa, w co jest ubrane.
  • Rozpoznaje swoje imię i znaczek.
  • Mówi swoje imię i wymienia imiona kolejnych dzieci z grupy.
  • Ustawia się w kole z innymi dziećmi.
  • Czuje się bezpiecznie w grupie.

Moja droga do przedszkola

  • Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
  • Poznaje zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabawy w sali przedszkolnej i w ogrodzie.
  • Wymienia nazwy różnych pojazdów.
  • Określa wielkość i posługuje się określeniami: mały, duży.
  • Stosuje określenia: do przodu, do tyłu, w bok, w górę, w dół.

Idzie jesień… przez las, park

  • Nazywa wybrane dary jesieni.
  • Określa kolor, kształt, wielkość i nazwę wybranych skarbów jesieni.
  • Rozpoznaje i nazywa barwy.
  • Poznaje wybrane grzyby.

Wesoła zabawa (sł. i muz. B. Forma)

  1. Jedna noga, druga noga, tupiemy nogami.

Jeśli tylko masz ochotę, potup razem z nami.

Ref.: Tupu-tupu, tup, tup, raz, dwa, trzy, teraz ze mną tupiesz ty. (bis)

  • Jedną rękę, drugą rękę teraz podam tobie.

W małych kołach dookoła zatańczymy sobie.

ZAMIERZENIA MAJ

NASZE KSIĄŻKI

  • Prezentacja różnego rodzaju książek: dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp.
  • Rozbudzanie zainteresowania książkami. Wdrażanie do szanowania książek.
  • Kształtowanie świadomości znaczenia pojęć: duży, mały; gruby, cienki; wysoko, nisko; przeliczanie książek.
  • Wypowiadanie się na temat ulubionej bajki i usłyszanego wiersza o księgarni.
  • Badanie kształtu prostokąta.

WIOSENNA ŁĄKA

  • Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym –,, łąka” (roślinność i zwierzęta).
  • Poznanie zwyczajów, życia, cyklu rozwojowego motyla.
  • Utrwalenie pojęć: wysoko – nisko; przeliczanie w zakresie 3; układanie rytmów dwu-, i trzyelementowych.
  • Rytmizowanie tekstu piosenki o łące.
  • Wykonanie pracy plastycznej według podanego wzoru.

MAMA I TATA

  • Umacnianie więzi rodzinnej.
  • Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą.
  • Poznanie zawodów swoich rodziców.
  • Przeliczanie w zakresie 4.
  • Osłuchanie z piosenką ,,Pomogę mamusi”.
  • Wykonanie obrazka dla mamy i korony dla taty.

DOMOWI ULUBIEŃCY

  • Wdrażanie do opieki nad  zwierzętami domowymi i bezpiecznej zabawy z nimi.
  • Osłuchanie z piosenką ,,Przedszkolaki i zwierzaki”
  • ,,Przyjaciel pies”, ,,Papużka” – wykonanie pracy plastycznej wg. wzoru.
  • Nazywanie zwierząt i dopasowanie domku do zwierzęcia.
  • Rozwiązywanie zagadek słownych i głosowych.
  • Usprawnianie narządów mowy dziecka w czasie zabawy naśladowczej ,,Chomik”.

ZAMIERZENIA KWIECIEŃ

1. Zwierzęta w gospodarstwie

Poznanie zwierząt żyjących w gospodarstwie (krowa, świnka, kura, kaczka, owca).

Dobieranie par takich samych obrazków przedstawiających zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania i naśladowania głosów zwierząt wiejskich.

Ćwiczenie umiejętności rozróżniania brakujących elementów i umiejętności ich uzupełnienia.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego wycinania postaci do domowego teatrzyku (bajka: Trzy małe świnki).

Dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach.

Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez umiejętność łączenia w pary mamy i dziecka.

Rozwijanie umiejętności liczenia oraz dopasowywania zwierzęcia i jego cienia.

2. Święta tuż-tuż

Kształtowanie poczucia więzi rodzinnych poprzez obchodzenie świąt religijnych.

Zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi Świąt Wielkanocnych oraz atrybutami, które się z nimi kojarzą.

Poznanie genezy Wielkanocy.

Z rodzicami próba nauki na pamięć wiersza pt. Pisanki.

Przeliczanie w zakresie dwóch i porównywanie liczebności zbiorów.

3. W wiejskim gospodarstwie

Utrwalenie liczenia w zakresie 3 i posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Zapoznanie ze środowiskiem wiejskim, z pracą rolnika.

Rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, odpowiadania na pytania: dlaczego rolnicy hodują zwierzęta? Co nam dają zwierzęta wiejskie?

Rozwijanie umiejętności samodzielnego klasyfikowania na kategorię zwierząt żyjących na wsi i w innym środowisku.

Poznanie pojazdów i sprzętów rolniczych.

Stosowanie pojęć: krótki, długi.

Dobieranie obrazków, których nazwy się rymują (np. koń – słoń, kura – rura).

4. W zgodzie z naturą

Zapoznanie z pojęciem: środowisko.

Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech.

Zachęcanie do zachowań proekologicznych.

Rozwijanie umiejętności zapamiętywania kolejności elementów w szeregu.

Dostrzeganie wpływu czystości otoczenia na zdrowie.

Wykorzystanie wiadomości w praktyce tj. zakręcanie kranu, segregowanie śmieci, sprzątanie, szanowanie zieleni.

5. Legendy polskie

Zapoznanie z treścią polskich legend.

Rozpoznawanie poznanych legend na podstawie obrazków.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego omawiania treści legendy.

Utrwalenie pojęć: cicho, głośno, krótki, długi.

Rozwijanie umiejętności manipulowania palcami, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów.

Kształtowanie orientacji w przestrzeni. Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia oddechowe.

Piosenki:

„Gdacze kura ko ko ko”

”Zając malowany”

”Smok wawelski”

ZAMIERZENIA MARZEC

1. Wiosna tuż – tuż

– Słuch i potrafi zaśpiewać piosenkę „Wierzbowe Kotki”

–  Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny

– Liczy w zakresie 2 i posługuje się liczebnikami porządkowymi

– Klasyfikuje ubrania zgodnie z porą roku

– Poznaje znaczenie słowa „przysłowie”

– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć

2. Wiosenne hodowle

– Zna i rozpoznaje warzywa takie jak: cebula, fasola, pomidor

– Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny

– Stosuje pojęci: mniej, więcej, tyle samo; przeliczanie w zakresie 2

– Chętnie uczestniczy w zabawach badawczych, analizuje, wyciąga wnioski

– Potrafi samodzielnie ułożyć składniki na kanapce

3.  Wiosenne porządki

– Rozróżnia głoski ż i ź  w trakcie nauki wiersz „Siała Zuzia” A. Frączek

– Poznaje narzędzia niezbędne do sprzątania

– Utrzymuje porządek w Sali przedszkolnej

– Poznaje zawód „Ogrodnik”

– Poznaje narzędzia niezbędne do pracy w ogrodzie

4. Święta tuż-tuż

– Poznaje zwyczaje i tradycje związane ze świętami Wielkanocnymi – palemka, jajko wielkanocne

– Wyraża radość ze zbliżających się świat wielkanocnych

– Układa historyjkę obrazkową trzyelementową, opowiada jej treść;

– Zna i potrafi powtórzyć wiersz  „Domowe porządki” M. Barańskiej

– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć

ZAMIERZENIA NA LUTY

  1. Bajki i bajeczki

Utrwalenie znajomości popularnych baśni dla dzieci (Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Piotruś Pan).

Rozróżnianie dobrych i złych zachowań.

Uświadomienie dlaczego należy zawsze mówić prawdę.

Uświadomienie negatywnych konsekwencji, jakie ponoszą osoby przyłapane na kłamstwie, na podstawie utworu J. Parazińskiej pt. „Kozucha Kłamczucha”. 

Ćwiczenia orientacji w przestrzeni, określenie położenia za pomocą pojęć: na, w, obok.

Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat. 

2. Zabawy w karnawale

Wyjaśnienie pojęcia „karnawał” w oparciu o wiersz Z. Dmitrocy – „Karnawał”.

 Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.

Ćwiczenie spostrzegawczości – dobieranie obrazków w pary, składanie obrazka z dwóch części.

Wyjaśnienie słowa „berło”.

Wykonanie eksperymentu z balonami; wytłumaczenie dlaczego balon pękł i ile powietrza się w nim zmieściło.

Rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka i Z. Dmitrocy dotyczących postaci z balu przebierańców.

3. Dawno, dawno temu.

Słuchanie opowiadania o prehistorycznych czasach.

Zbieranie kamieni o różnych kształtach i kolorach; Przyglądanie się kamieniom przez lupy.

Kontynuowanie dwuelementowego rytmu na obwodzie koła.

Rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów – górnika.

Wzbogacenie słownictwa w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni: węgiel, wagon, lampka górnicza.

Wzbogacenie słownika o termin „dinozaur”.

Zapoznanie się z niektórymi nazwami dinozaurów, ich wyglądem, szkieletem.

4. Dzień i noc

Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.

Omówienie wyglądu Słońca, Księżyca oraz gwiazd.

Utrwalenie znajomości koła.

Określenie czynności wykonywane w ciągu dnia i nocy.

Wyjaśnienie dlaczego człowiek potrzebuje snu.

Słuchanie muzyki klasycznej.

ZAMIERZENIA NA STYCZEŃ

PRZEZ OKRĄGŁY ROK

Nazywanie koloru białego i czarnego; podawanie charakterystycznych dla białego koloru przedmiotów; poznawanie zjawiska mieszania się barw.

Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów.

Podawanie cech charakterystycznych zimowej pogody.

kształtowanie umiejętności motoryczno-oddechowych podczas dmuchania przez słomkę.

Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności; nazywanie pór roku.

BIAŁO DOOKOŁA

Rozwijanie wypowiedzi poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania N.

Poznawanie właściwości i zachowania się wody pod wpływem niskiej temperatury.

Kształtowanie logicznego myślenia w trakcie przewidywania skutków i następstw działania podczas pracy z historyjką obrazkową.

Poznawanie właściwości mąki; rysowanie palcem po tacy z mąką.

Kształtowanie umiejętności liczenia w granicach możliwości.

Rozpoznawanie znanych piosenek nuconych.

Składanie obrazka z trzech części w pionie; kształtowanie percepcji wzrokowej w trakcie układania całego obrazka; wypowiedzi na temat popularnej baśni.

BABCIA I DZIADEK

Poznawanie osób z najbliższego otoczenia. Podawanie informacji o osobach najbliższych.

Poznawanie sposobu działania prostych urządzeń np. dziadka do orzechów; łączenie przyczyn i skutków; poznawanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.

Kształtowanie pojęć: para, prawa, lewa; kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej w trakcie odszukiwania par obrazków.

Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka. Przygotowanie upominków i prezentacja programu słowno – muzycznego..

LUBIMY ZINĘ

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Kontynuowania dwuelementowych rytmów i rysowanie palcem.

Estetyczny sposób poruszania się, w tym podskoków z nogi na nogę.

Utrwalenie znajomości koła i pojęć określających wielkość (małe, mniejsze).

Zamierzenia na grudzień

1. Spotkanie z listonoszem

Tematy dni: List. Listonosz. Piszemy listy. Skrzynka pocztowa. List do Mikołaja.

  • Poznawanie pracy listonosza oraz etapów wędrówki listów
  • Kształtowanie pojęć określających wielkość przedmiotów: mały, duży
  • Poznawanie znaczeń słowa paczka, podawanie znaczenia adresu
  • Rozwijanie motoryki w trakcie zginania i składania papieru,  regulowanie siły nacisku i napięcia
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień w trakcie tworzenia listu do Mikołaja

2. Goście za oknem

Tematy dni: Wróbel. Gil. Sikorka. Ptasie smakołyki/karmnik. Dokarmiamy ptaki.

  • Poznawanie wybranych ptaków, rozpoznawanie, nazywanie i określanie cech charakterystycznych oraz warunków do życia wróbla
  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie dokonywania syntezy sylab (nazwy ptaków) oraz podczas dobierania obrazków w pasujące pary
  • Rozwijanie mowy poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez wróbla; ćwir, ćwir i wronę: kra, kra,
  • Osłuchanie z piosenkę „Idzie grudzień”
  • Poznawanie karmnika, rozbudzenie potrzeby uzupełniania pokarmu domowych w karmnikach

3. Choinkowe ozdoby

Tematy dni: Pawie oczka. Łańcuchy. Aniołki. Gwiazdki. Ubieramy choinkę.

  • Poznanie pawia, jego cech charakterystycznych. Poznanie elementów kultury ludowej regionu łowickiego – wycinanka
  • Rozpoznawanie i nazywanie kół wśród figur geometrycznych
  • Kształtowanie pojęć dotyczących długości. Stosowanie pojęć: krótki, długi.
  • Kształtowanie umiejętności stosowania pojęć dotyczących ułożenia przedmiotów w przestrzeni: na, obok, pod, za
  • Kształtowanie motoryki w trakcie rysowania postaci aniołka, choinki
  • Poznanie ozdób choinkowych

4. Spotkanie przy wigilijnym stole.

Tematy dni: Pomagamy mamie. Stół wigilijny. Pierwsza gwiazdka. Mikołajkowe prezenty. Przedszkolne kolędowanie.

  • Rozpoznawanie i podawanie nazw narzędzi kuchennych oraz czynności z nimi związanych
  • Kształtowanie spostrzegawczości w trakcie ustalania rodzaju i liczby nakryć do stołu
  • Kształtowanie i rozwijanie motoryki w trakcie naśladowania lepienia pierogów – manipulowanie fasolą i plasteliną
  • Kształtowanie poczucia tradycji oraz stwarzanie świątecznej atmosfery w trakcie słuchania i śpiewania kolęd
  • Rozwijanie motoryki podczas odciskania foremek w świąteczne kształty w masie solnej
  • Kształtowanie spostrzegawczości podczas nazywania zwierząt (charakterystycznych postaci kolędników).

Zamierzenia na listopad

1. „Moja rodzina”

  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

2. „Pada i pada”

  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
  • Rozwijanie umiejętności  orientowania się w przestrzeni; posługiwania się pojęciami dotyczącymi długości, wielkości.
  • Wdrażanie do opieki nad  ptaki w trakcie zbliżającej się zimy

3. „Jesienne malowanie”

  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.

4. „Ubrania na zimne dni”

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Zamierzenia na październik

Tydzień 1 „Warzywa”

  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w gospodarstwie domowym.

Tydzień 2 „Jesienią w parku – zwierzęta w parku”

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku;
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Tydzień 3 „Las jesienią – zwierzęta w lesie”

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie;
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Tydzień 4 „Przygotowania do zimy”

WRZESIEŃ

Tematy :

1.W przedszkolu.

2.Oto ja.

3.Droga do przedszkola.

4.Owoce.

  • Serdeczne powitanie nowo przybyłych dzieci do przedszkola, poznanie imion dzieci, stwarzanie milej i życzliwej atmosfery atmosfery  w grupie
  • Integracja grupy poprzez zabawy w kole, zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, wspólny śpiew
  • Zapoznanie  dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu i ich przeznaczeniem-sala ,łazienka, szatnia, plac zabaw oraz z poznanie pracowników placówki
  • Dbanie o bezpieczeństwo zabaw w sali, korzystania z łazienki, szatni oraz zwracanie uwagi na bezpieczeństwo zabaw na placu zabaw
  • Ustalenie wspólnego kodeksu grupy oraz znajomości zwrotów kulturalnych dla zgodnego współżycia
  • Szanowanie mienia przedszkola, dbanie o zabawki, korzystanie ze sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem
  • Uczestniczy w zabawach umożliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem  przyrodniczy
  • Uczestniczy w zabawach dowolnych w małych zespołach- podejmuje próby przezwyciężania nieśmiałości
  • Uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych- reaguje na  zmiany dynamiki,tempai wysokości dźwięków utworu muzycznego
  • Zna i nazywa części swojego ciała u siebie i innych
  • Rozwijanie  poczucia bezpieczeństwa poprzez wspólne zabawy i kontakty- poznajemy siebie nawzajem
  • Poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o skojarzenia ze danym słowem; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;poznanie figury geometrycznej -koło
  • Rozwijanie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem; kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła;
  • Poznanie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie; zna swoje imię i członków rodziny
  • Doskonalenie sprawności motorycznych w zabawach ruchowych oraz sprawności manualnych
  • Poznanie zasad ruchu drogowego, zachowana się na chodniku i przejściu dla pieszych, znakach sygnalizacji świetlnej
  • Zna zasady utrzymywania higieny, stosuje je,rozpoznajei nazywa przybory do utrzymania czystości, dba o zdrowy styl  życia (gimnastyka , właściwy sposób odżywiania się)
  • Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej – obdarowywanie innych; utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas wspólnych zabaw