MAJ 2022
KSIĄŻKA MÓJ PRZYJACIEL
- rozwijanie zainteresowania bajkami;
- używanie nazewnictwa związanego z postaciami bajkowymi;
- kształtowanie świadomości istnienia cech wspólnych przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę;
BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY
- poznanie biblioteki i zasad zachowania się w niej;
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za książki;
- dostarczanie właściwych wzorów zachowania się w miejscach publicznych;
- utrwalanie znajomości kształtów i nazw figur geometrycznych;
RODZINA RAZEM SIĘ TRZYMA
- umiejętność nazywania członków bliższej i dalszej rodziny;
- odczuwanie więzi z członkami rodziny;
- nauka kulturalnego zwracania się do członków rodziny;
- nazywanie i przeliczanie części ciała;
JA I MOI BLISCY
- utrwalenie nazw dni tygodnia;
- definiowanie i dzielenie elementów na zbiory;
- interpretowanie piosenek za pomocą ruchu;
- budzenie otwartości na uczucia;
KWIECIEŃ 2022
Święta, święta, biją dzwony
- Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą;
- Zapoznanie z potrawami wielkanocnymi;
- Przybliżanie wiedzy o palmie wielkanocnej;
- Ćwiczenie logicznego myślenia i spostrzegawczości;
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych;
- Wzmacnianie więzi w grupie;
- Utrwalanie pojęć – prawa i lewa strona;
- Odróżnianie wielkości przedmiotów;
Wielkanoc
- Układanie i opowiadanie treści obrazka;
- Dostrzeganie podobieństw i różnic;
- „Co było pierwsze jajko czy kura?”- burza mózgów;
- „Śmigus – dyngus’ – zapoznanie dzieci z wielkanocnymi zwyczajami;
Z kulturą za pan brat
- Rozwijanie poczucia akceptacji;
- Nauka nazywania emocji „tulimy złość”;
- Rozwijanie słownika czynnego – mały, większy, największy;
- „Savoir – vivre” – jak się zachowywać w grupie;
Jestem kulturalny
- Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole;
- „Nie podoba mi się to” – uświadomienie dzieciom ich praw;
- „Dzielimy się miłym gestem” – kształtowanie życzliwego zachowania w stosunku do kolegów i koleżanek;
MARZEC 2022
MALI ODKRYWCY – PROJEKT MLEKO
- rozwijanie wiedzy ogólnej;
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- poznanie rodzajów mleka;
- rozwijanie zdolności komunikacyjnych;
- wyrażanie w rozmowie szacunku wobec innych osób;
TAJEMNICE ŚWIATA – PROJEKT MLEKO
- dostrzeganie znaczenia hodowli zwierząt;
- odróżnianie niskich i wysokich dźwięków;
- rozwijanie słuchu muzycznego;
- nazywanie produktów mlecznych
- ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzyczno-ruchowych;
- kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
NADCHODZI WIOSNA
- przyporządkowanie jeden do jednego;
- wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana);
- naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody;
- poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin;
- tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin);
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole;
WIOSNA TUŻ-TUŻ
- kształtowanie rozumienia ze słuchu;
- poznanie cyklu rozwojowego motyla;
- kształtowanie pojęć wysoko – nisko; góra – dół;
- dostrzeganie delikatności środowiska przyrodniczego;
- rozumienie potrzeby utrzymywania porządku wokół nas;
LUTY 2022
Wielka wyprawa
- rozwijanie kreatywności,
- budowanie wypowiedzi;
- nabywanie odwagi;
- rozwijanie wyobraźni;
- zapoznanie z zabawami z innych krajów;
- zapoznanie z tańcami z innych krajów;
- utrwalanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami;
- rozwijanie logicznego myślenia.
Nasze podróże
- odtwarzanie ról;
- przełamywanie nieśmiałości;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- ćwiczenia percepcji wzrokowej;
- rozwiązywanie zagadek;
- rozwijanie mowy;
- odtwarzanie usłyszanych rymów.
Siła przyrody
- poznanie właściwości wiatru;
- rozwijanie chęci niesienia pomocy;
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;
- poznawanie przyrody i otaczającego świata.
Cztery żywioły
- poznanie żywiołów (woda, ogień, ziemia, powietrze);
- przybliżanie pojęcia „oszczędzania wody”;
- wdrażanie do używania liczby mnogiej; poznanie zawodu strażaka.
STYCZEŃ 2022
PŁYNIE CZAS
- poznanie tradycji witania Nowego Roku;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień;
- odczuwanie życzliwości dla innych osób;
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru;
- dostrzeganie różnic w porach roku;
- rozwijanie aktywności muzyczno‐ruchowej;
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
MŁODSI I STARSI
- rozumienie pojęcia rodzina;
- nazywanie członków rodziny;
- zacieśnianie więzi rodzinnych;
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
- rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć;
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej;
- kształtowanie świadomości dotyczącej dbania o słuch;
- kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek;
SPORT TO ZDROWIE
- zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
- kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
- przybliżenie znaczenia słowa olimpiada;
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń;
- porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami duży, mały;
- przybliżanie wartości zabawy w parach;
- kształtowanie motoryki w zakresie zwinności;
DBAM O ZDROWIE
- uświadamianie zagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt;
- poznawanie zmysłów smaku i zapachu;
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy;
- szeregowanie elementów od najmniejszego do największego;
- ćwiczenie umiejętności zachowania się podczas spotkania z nieznanym psem;
- poznanie własnych możliwości ruchowych;
- poznanie przyczyn przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku;
- stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy;
GRUDZIEŃ 2021
NADCHODZI ZIMA
- potrafi wymienić nazwy pór roku;
- wymienia oznaki zimy;
- utrwala zwroty grzecznościowe;
- rozwija w sobie empatię;
- wie, że zimą pada śnieg;
- wie, jak wyglądają ptasie ślady oraz pokarm dla ptaków;
- odszukuje kształt figur geometrycznych w budowli domów;
- potrafi wymienić kolory;
- uczy się kroku dostawnego;
- potrafi zgnieść gazetę w kulę;
- dokonuje porównań;
CORAZ ZIMNIEJ
- rozumie, czym jest dobro jako wartość w życiu człowieka;
- wie, dlaczego warto pomagać innym;
- dzieli wyrazy na sylaby;
- wie, dlaczego powinno karmić się ptaki zimą;
- wie, w jaki sposób należy dbać o psa;
- umie wykonać pracę według podanej instrukcji;
- odtwarza rytm na instrumencie;
ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA
- imituje ruchem wykonywanie czynności;
- wie, jak utworzyć parę;
- rozumie znaczenie słowa prezent;
- umie składać życzenia;
- rozróżnia płeć dziecka;
- współpracuje w parach;
- klasyfikuje elementy według kształtu;
- potrafi nazwać zabawki;
- umiejętnie korzysta z kleju;
WESOŁYCH ŚWIĄT
- rozwija zdolności manualne;
- umie ustawić się w kole;
- wie, jak wygląda i gdzie mieszka Mikołaj;
- nazywa i wskazuje części ciała;
- nazywa potrawy wigilijne;
- wyszukuje takie same elementy;
- uczy się na pamięć kolędy;
LISTOPAD 2021
NASZA MAŁA OJCZYZNA
- Rozumienie pojęcia ,,miejsce zamieszkania”, uczenie wyrażania szacunku do miejsca zamieszkania.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania miasta od wsi, uwrażliwienie na piękno wsi.
- Określanie wielkości i nazw domów, uwrażliwienie na potrzebę znajomości adresu zamieszkania.
- Przybliżanie postaci polskiego kompozytora Fryderyka Chopina, odczuwanie emocji podczas słuchania muzyki.
- Rozumienie pojęcia ,,kokarda narodowa”, kształcenie szacunku do historii naszego kraju.
MÓJ DOM – POLSKA
- Zdobywanie wiedzy o tym, kto to jest patriota, budzenie dumy z przynależności narodowej.
- Zapoznanie z herbem Warszawy i legendą o Syrence, rozwijanie zainteresowań legendami.
- Rozpoznawanie i przeliczanie symboli narodowych.
- Nabywanie szacunku do kultury góralskiej.
- Wzbogacanie wiedzy na temat morza i jego charakterystycznych cech.
MOJE HOBBY
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach, nawiązywanie bliższych relacji z innymi.
- Zdobywanie umiejętności poprawnego wymawiania słów.
- Dzielenie na zbiory ze względu na jedną cechę wspólną.
- Zapamiętywanie układów ruchowych do piosenek.
- Prawidłowe rozróżnianie kolorów i posługiwanie się ich nazwami.
ULUBIONE ZAJĘCIA
- Poznanie znaczenia słowa ,,Ekologia”, rozwijanie zachowania proekologicznego.
- Szukanie i nazywanie przeciwieństw.
- Dostrzeganie zachodzących i nieodwracalnych zmian w przedmiotach codziennego użytku.
- Doświadczenia muzyczne z wykorzystaniem elementów przyrody, nabywanie szacunku do przyrody.
- Przybliżenie określenia ,,rozciągliwy”, rozwijanie myślenia twórczego.
PAŹDZIERNIK 2021
IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT
- przełamywanie nieśmiałości i podejmowanie prób kontaktu z N. i innymi dziećmi;
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie;
- stosuje się do zasad panujących w grupie w zabawie swobodnej i organizowanej;
- wie, jak należy zachowywać się podczas posiłku;
- klasyfikuje przedmioty ze względu na wielkość;
- używa określeń: mały, duży;
- sprawnie ustawia się w kole;
JESIENNA POGODA
- kulturalnie zachowuje się podczas zabawy;
- zwraca się po imieniu do osób w grupie;
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w lesie;
- stosuje zwroty grzecznościowe;
- wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem;
- klasyfikuje elementy ze względu na podaną cechę;
- segreguje elementy ze względu na wielkość;
KOSZYK PANI JESIENI
- używa imion kolegów podczas zabaw;
- wypowiada się na temat tego, co lubi, a czego nie;
- orientuje się w określeniach jak: nad, przed, za, na;
- kształtuje zainteresowania darami jesieni poprzez zabawy językowe;
- używa zwrotów grzecznościowych: proszę i dziękuję;
- potrafi odzwierciedlić treść piosenki za pomocą ruchu;
- nazywa kolory dominujące jesienią;
SKARBY JESIENI
- umie ustawić się w kole;
- reaguje na polecenia N.;
- śpiewa, jednocześnie wystukując rytm
- potrafi liczyć w dostępnym zakresie
- odróżnia kolory
- chętnie bawi się w parach;
- nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne; utrwala zwroty grzecznościowe w zabawie.
WRZESIEŃ 2021
- W PRZEDSZKOLU
- zapoznanie dzieci z N. i rówieśnikami
- poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych;
- rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach sali;
- dobieranie elementów zbioru ze względu na ich przeznaczenie;
- rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez poznanie określeń na górze, na dole, obok;
- NASZE PRZEDSZKOLE
- wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję;
- posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów;
- uczenie się wykonywania czynności porządkowych;
- tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności;
- rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość
- rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych;
- poznanie zawodów osób pracujących w przedszkolu.
- JESTEM BEZPIECZNY
- zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie;
- kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci;
- nabywanie umiejętności nazywania miejsca przechodzenia przez jezdnię.
- poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku;
- nazywanie części ubrania i kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież;
- nauka słów piosenki ,,Nie chcę cię znać” i odtwarzanie jej ruchem, współdziałanie w tańcu.
- POMOCNA DŁOŃ
- poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego;
- kształtowanie myślenia logicznego, klasyfikowanie przedmiotów;
- poznanie zawodu lekarza, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza podczas zabaw ruchowo-naśladowczych;
- poznanie zawodu strażaka i wzbudzanie szacunku dla jego pracy;
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac konstrukcyjnych. ustalanie kolejności zdarzeń, opowiadanie treści historyjki ,,Co zrobiły dzieci”, wyciąganie wniosków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi.
Czerwiec 2021
Niby tacy sami, a jednak inni
- Kreśli kształt koła i ozdabia je według własnego pomysłu.
- Liczy obiekty.
- Nazywa kolory i podaje skojarzenia z przedmiotami w tych kolorach.
- Rozumie znaczenie słowa tolerancja.
- Stosuje zwroty grzecznościowe.
Wakacyjne podróże
- Zna zagrożenia wynikające z oddalania się od rodziców nad wodą, nawiązywania kontaktów z nieznajomymi podczas wakacji.
- Nazywa pojazdy.
- Grupuje elementy i ocenia, gdzie jest ich najwięcej lub gdzie jest ich najmniej.
- Słucha odgłosów pojazdów i je naśladuje
Pożegnania nadszedł czas
- Wie, jak bezpiecznie zachowywać się nad wodą.
- Dobiera kolor koła do obrazka lodów; określa, jaki smak mogą mieć lody.
- Określa, czy dany pojazd lata, jeździ czy pływa.
Maj 2021
Moja miejscowość, mój region
- Wie, jakie obiekty znajdują się w najbliższej okolicy.
- Wie, kim był Fryderyk Chopin.
- Obrysowuje figury geometryczne.
- Określa miejsce zamieszkania (miasto, wieś) i mówi o symbolach swojej miejscowości (lub gminy).
Moja ojczyzna
- Poznaje dwa gatunki motyli i zapamiętuje ich nazwy (cytrynek, paź królowej).
- Słucha uważnie wiersza o Syrence warszawskiej.
- Rozpoznaje flagę Polski.
- Segreguje zakrętki według kolorów.
- Rysuję flagę Polski po śladzie.
- Podaje swoje imię i nazwisko.
Łąka w maju
- Potrafi wymienić przynajmniej dwóch mieszkańców łąki.
- Poznaje wybrane owady – motyle, pszczoły.
- Liczy elementy, zaznacza ich liczbę za pomocą kropek.
Święto rodziców
- Opisuje przedmioty z użyciem słów: mały, duży.
- Wskazuje element, który nie pasuje na obrazku łąki.
- Nazywa i liczy członków swojej rodziny.
- Liczy w zakresie 4.
- Uczestniczy w przedszkolnym spotkaniu z rodzicami z okazji ich świat, wręcza upominki, przedstawia z grupą krótki program artystyczny.
- Wykonuje laurkę dla mamy i taty.
KWIECIEŃ 2021
Wielkanoc
- Wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku.
- Rozróżnia kraszankę i pisankę.
- Poznaje symbole świąteczne.
- Rozpoznaje przedmioty związane z Wielkanocą.
- Rozwiązuje zagadki dotyczące świąt.
- Dzieli się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt.
Wiosenne powroty
- Rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki.
- Omawia życie ptaków wiosną (budowanie gniazd).
- Wyszukuje obrazki bociana wśród innych obrazków.
- Dolicza do podanej liczby elementów i odlicza od podanej liczby elementów (o jeden element więcej lub o jeden element mniej).
- Wykonuje bociana z elementów.
Wiosna na wsi
- Rozpoznaje zwierzęta wiejskie przedstawione na obrazkach.
- Naśladuje odgłosy zwierząt.
- Dopasowuje obrazek młodego zwierzęcia do obrazka jego mamy.
- Wykonuje papierowe świnki.
Dbamy o przyrodę
- Wie, jak można chronić przyrodę.
- Wie, jak segregować śmieci.
- Wymienia wybrane prace wykonywane w ogrodzie.
- Dzieli kwiaty na cięte i doniczkowe.
- Określa, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
- Segreguje klocki według jednej cechy.
MARZEC 2021
- Zwierzęta z dżungli i sawanny
- Rozpoznaje krokodyle wśród innych zwierząt, potrafi je nazwać.
- Poznaje przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
- Utrwala pojęcia: duży, mały.
- Dostrzega charakterystyczne cechy zebry.
- Nazywa zwierzęta i wskazuje ich cienie.
2. Zwierzęta naszych pól i lasów
- Rozpoznaje lisa wśród innych zwierząt, potrafi nazwać niektóre zwierzęta.
- Wymienia zasady zachowania się w lesie.
- Stosuje słowa: wysoko, nisko, wyżej, niżej.
- Poznaje wybrane ptaki żyjące w Polsce.
- Ogląda albumy przyrodnicze.
- Nazywa zwierzęta i opisuje ich wygląd.
3. Marcowa pogodę
- Liczy w zakresie 4, stosując liczebniki porządkowe.
- Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
- Wskazuje różnice między obrazkami.
- Wymienia wybrane zjawiska pogodowe.
- Określa aktualną pogodę
4. Wiosenne przebudzenie
- Zauważa i nazywa zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie.
- Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bociana), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy).
LUTY 2021
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Poznaje baśń Czerwony Kapturek.
- Kojarzy przedmiot z utworem, w jakim go spotykamy.
- Składa w całość według wzoru obrazki z baśniowymi postaciami.
- Wskazuje różnice między obrazkami.
- Kontynuuje proste rytmy.
- Oddziela drobne elementy od większych
- Wyszukuje takie same obrazki.
- Poznaje wybrane wartości, np.: miłość, dobro, przyjaźń itp., na przykładach z życia, wybranych utworów.
- Określa zachowanie bohaterów baśniowych.
2. Muzyka wokół nas
- Wskazuje różne stany emocjonalne (np.: złość, smutek, radość, strach) przedstawione na obrazkach.
- Podejmuje próby nazywania swoich emocji
- Naśladuje dźwięki instrumentów, rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty.
- Aktywnie słucha muzyki, w tym muzyki relaksacyjnej, hejnału z wieży mariackiej.
- Wykonuje własny instrument i akompaniuje na nim.
- Uczestniczy w zabawach z wykorzystaniem instrumentów.
- Improwizuje ruchem muzykę.
- Gra na bębenku.
- Pokazuje, jak się gra na instrumentach.
- Układa trąbkę z naciętych części.
3. Nie jesteśmy sami w kosmosie
- Rozpoznaje planetę Ziemię na obrazkach
- Buduje statek kosmiczny z klocków.
- Porównuje ufoludki, określa ich cechy.
- Układa koła (UFO) od najmniejszego do największego
- Układa rakietę według wzoru.
4. Przedszkolaki w świecie technologii- Internet jako źródło zdobywania wiedzy
- zapoznanie dzieci z Internetem, co to jest Internet i do czego służy
- uwrażliwienie na zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu
- uświadomienie dzieci jak bezpiecznie korzystać z komputera
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat przeznaczenia telefonu komórkowego
STYCZEŃ 2021
- Mijają dni miesiące lata
- dostrzega rytm w ciągu ułożonych przedmiotów
- dostrzega rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywa emocje taki jak: radość, smutek
- rozwija wyobraźnię plastyczną i ekspresję twórczą podczas wykonania pracy plastycznej
2. Zima i zwierzęta
- zna nazwy ptaków zimujących w Polsce
- rozumie potrzebę dokarmiania ptaków zimą
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- dostrzega w otoczeniu przedmioty o różnych kształtach
- układa dowolne kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych
3. Babcia i dziadek
- nazywa członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
- słucha piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- rozwijanie sprawności manualnej; przygotowuje laurkę dla babci i dziadka
- prezentuje swoje umiejętności recytatorskie i wokalne na forum grupy
4. Teatr
- zapamiętuje proste, krótkie rymowanki, wiersze i teksty piosenek.
- wzbogaca słownictwo o pojęcia związane z teatrem
- nabywa umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją)
- rozmawia na temat obrazka przedstawiającego osoby pracujące w teatrze
- uczestniczy w zabawach parateatralnych
GRUDZIEŃ 2020
Jak wyglądał świat przed milionami lat
- Rozpoznaje dinozaury na obrazkach.
- Porównuje dinozaury według wielkości, kształtu, koloru.
- Ogląda liść paproci przez lupę.
- Tworzy dinozaury z klocków
- Rysuje portret dinozaura.
- Stosuje pojęcia: duży, większy, największy.
Idzie zima ze śniegiem
- Rozpoznaje zimę na obrazkach
- Dmucha na piórko, wykonuje ćwiczenia oddechowe.
- Porównuje ubrania różnego typu.
- Klasyfikuje zabawki i ubrania.
- Wymienia wybrane elementy zimowej pogody.
Idą święta
- Wie, że dekorujemy choinkę.
- Liczy na palcach.
- Wymienia tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia i je nazywa.
- Segreguje bombki według koloru, wielkości i kształtu.
- Wykonuje bombkę na choinkę.
- Ozdabia pierniczki.
- Rozumie wartość tradycji.
W świątecznym nastroju
- doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Ogląda książki związane z Bożym Narodzeniem
- Słucha opowiadań o tradycjach bożonarodzeniowych w innych krajach.
- Słucha kolęd
LISTOPAD 2020
Moja rodzina
- Uczestniczy w zabawach ruchowo-orientacyjnych na świeżym powietrzu.
- Składa obrazek z dwóch (trzech) części.
- Opowiada o swojej rodzinie.
- Dzieli słowa na sylaby.
- Dostrzega znaczenie rodziny
- Opowiada, w jaki sposób pomaga rodzicom
- Rysuje swoją rodzinę.
- Nazywa członków swojej rodziny.
- Podaje imiona członków najbliższej rodziny.
- Poznaje wartość miłości
Mój dom
- Przelicza piętra bloku.
- Nazywa domy zwierząt.
- Buduje domy z klocków.
- Układa dom z figur geometrycznych
- Rozumie wartość przyjaźni.
- Rozumie wartości rodzinne.
Moje prawa i obowiązki
- Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
- Rozumie znaczenie słów: prawa, obowiązki.
- Dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), klaszcząc.
- Podaje przykłady swoich praw i obowiązków.
- Wyraża swoje myśli.
Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- Wymienia sposoby dbania o zdrowie.
- Wymienia przedmioty potrzebne do dbania o czystość.
- Dostrzega w otoczeniu przedmioty w kształcie koła.
- Liczy elementy, porównuje liczebność zbiorów.
- Porównuje wielkości i stosuje określenia: mały, większy, największy.
- Określa położenie przedmiotów w przestrzeni, stosuje określenia: nad, obok, za, przed, pod.
PAŹDZIERNIK 2020
Idzie jesień… przez ogród i sad
- Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.
- Je wybrane owoce.
- Przestrzega podstawowych zasad higieny.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych: z elementami czworakowania, biegu, skłonów, celowania.
- Ustawia się w pary
- Rozpoznaje wcześniej prezentowane owoce i warzywa za pomocą dotyku i węchu.
Idzie jesień… do zwierząt
- Rozpoznaje wiewiórkę i określa, czym się żywi.
- Wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Wie, co robi jesienią jeż, wiewiórka, bocian.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta leśne.
- Naśladuje ruchy i odgłosy wydawane przez zwierzęta leśne.
Co z czego otrzymujemy
- Wie, jak piecze się chleb.
- Liczy w zakresie 3, stosując liczebniki porządkowe.
- Poznaje zawody wykonywane przez osoby dorosłe.
- Opowiada, w jaki sposób powstaje chleb. Tworzy sensowne pary obrazków.
- Rozpoznaje i nazywa produkty, które są uzyskiwane dzięki hodowli zwierząt
- Dostrzega wartość rzeczy wytworzonych przez innych ludzi
Idzie jesień… z deszczem
- Rozumie, że deszcz jest potrzebny.
- Wypowiada się na temat pogody.
- Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.
- Stosuje słowa: duży, mały.
- Dostrzega piękno otaczającego świata.
WRZESIEŃ 2020
Witamy w naszym przedszkolu
- Uczestniczy w zabawach ruchowych rozwijających spostrzegawczość.
- Poznaje i nazywa części swojego ciała.
- Tworzy koło w sytuacjach zabawowych.
- Podejmuje próbę przedstawienia się.
- Integruje się z innymi dziećmi.
Moja grupa
- Nazywa części garderoby; określa, w co jest ubrane.
- Rozpoznaje swoje imię i znaczek.
- Mówi swoje imię i wymienia imiona kolejnych dzieci z grupy.
- Ustawia się w kole z innymi dziećmi.
- Czuje się bezpiecznie w grupie.
Moja droga do przedszkola
- Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
- Poznaje zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabawy w sali przedszkolnej i w ogrodzie.
- Wymienia nazwy różnych pojazdów.
- Określa wielkość i posługuje się określeniami: mały, duży.
- Stosuje określenia: do przodu, do tyłu, w bok, w górę, w dół.
Idzie jesień… przez las, park
- Nazywa wybrane dary jesieni.
- Określa kolor, kształt, wielkość i nazwę wybranych skarbów jesieni.
- Rozpoznaje i nazywa barwy.
- Poznaje wybrane grzyby.
Wesoła zabawa (sł. i muz. B. Forma)
- Jedna noga, druga noga, tupiemy nogami.
Jeśli tylko masz ochotę, potup razem z nami.
Ref.: Tupu-tupu, tup, tup, raz, dwa, trzy, teraz ze mną tupiesz ty. (bis)
- Jedną rękę, drugą rękę teraz podam tobie.
W małych kołach dookoła zatańczymy sobie.
ZAMIERZENIA MAJ
NASZE KSIĄŻKI
- Prezentacja różnego rodzaju książek: dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp.
- Rozbudzanie zainteresowania książkami. Wdrażanie do szanowania książek.
- Kształtowanie świadomości znaczenia pojęć: duży, mały; gruby, cienki; wysoko, nisko; przeliczanie książek.
- Wypowiadanie się na temat ulubionej bajki i usłyszanego wiersza o księgarni.
- Badanie kształtu prostokąta.
WIOSENNA ŁĄKA
- Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym –,, łąka” (roślinność i zwierzęta).
- Poznanie zwyczajów, życia, cyklu rozwojowego motyla.
- Utrwalenie pojęć: wysoko – nisko; przeliczanie w zakresie 3; układanie rytmów dwu-, i trzyelementowych.
- Rytmizowanie tekstu piosenki o łące.
- Wykonanie pracy plastycznej według podanego wzoru.
MAMA I TATA
- Umacnianie więzi rodzinnej.
- Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą.
- Poznanie zawodów swoich rodziców.
- Przeliczanie w zakresie 4.
- Osłuchanie z piosenką ,,Pomogę mamusi”.
- Wykonanie obrazka dla mamy i korony dla taty.
DOMOWI ULUBIEŃCY
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami domowymi i bezpiecznej zabawy z nimi.
- Osłuchanie z piosenką ,,Przedszkolaki i zwierzaki”
- ,,Przyjaciel pies”, ,,Papużka” – wykonanie pracy plastycznej wg. wzoru.
- Nazywanie zwierząt i dopasowanie domku do zwierzęcia.
- Rozwiązywanie zagadek słownych i głosowych.
- Usprawnianie narządów mowy dziecka w czasie zabawy naśladowczej ,,Chomik”.
ZAMIERZENIA KWIECIEŃ
1. Zwierzęta w gospodarstwie
Poznanie zwierząt żyjących w gospodarstwie (krowa, świnka, kura, kaczka, owca).
Dobieranie par takich samych obrazków przedstawiających zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania i naśladowania głosów zwierząt wiejskich.
Ćwiczenie umiejętności rozróżniania brakujących elementów i umiejętności ich uzupełnienia.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego wycinania postaci do domowego teatrzyku (bajka: Trzy małe świnki).
Dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach.
Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez umiejętność łączenia w pary mamy i dziecka.
Rozwijanie umiejętności liczenia oraz dopasowywania zwierzęcia i jego cienia.
2. Święta tuż-tuż
Kształtowanie poczucia więzi rodzinnych poprzez obchodzenie świąt religijnych.
Zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi Świąt Wielkanocnych oraz atrybutami, które się z nimi kojarzą.
Poznanie genezy Wielkanocy.
Z rodzicami próba nauki na pamięć wiersza pt. Pisanki.
Przeliczanie w zakresie dwóch i porównywanie liczebności zbiorów.
3. W wiejskim gospodarstwie
Utrwalenie liczenia w zakresie 3 i posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
Zapoznanie ze środowiskiem wiejskim, z pracą rolnika.
Rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, odpowiadania na pytania: dlaczego rolnicy hodują zwierzęta? Co nam dają zwierzęta wiejskie?
Rozwijanie umiejętności samodzielnego klasyfikowania na kategorię zwierząt żyjących na wsi i w innym środowisku.
Poznanie pojazdów i sprzętów rolniczych.
Stosowanie pojęć: krótki, długi.
Dobieranie obrazków, których nazwy się rymują (np. koń – słoń, kura – rura).
4. W zgodzie z naturą
Zapoznanie z pojęciem: środowisko.
Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech.
Zachęcanie do zachowań proekologicznych.
Rozwijanie umiejętności zapamiętywania kolejności elementów w szeregu.
Dostrzeganie wpływu czystości otoczenia na zdrowie.
Wykorzystanie wiadomości w praktyce tj. zakręcanie kranu, segregowanie śmieci, sprzątanie, szanowanie zieleni.
5. Legendy polskie
Zapoznanie z treścią polskich legend.
Rozpoznawanie poznanych legend na podstawie obrazków.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego omawiania treści legendy.
Utrwalenie pojęć: cicho, głośno, krótki, długi.
Rozwijanie umiejętności manipulowania palcami, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów.
Kształtowanie orientacji w przestrzeni. Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia oddechowe.
Piosenki:
„Gdacze kura ko ko ko”
”Zając malowany”
”Smok wawelski”
ZAMIERZENIA MARZEC
1. Wiosna tuż – tuż
– Słuch i potrafi zaśpiewać piosenkę „Wierzbowe Kotki”
– Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny
– Liczy w zakresie 2 i posługuje się liczebnikami porządkowymi
– Klasyfikuje ubrania zgodnie z porą roku
– Poznaje znaczenie słowa „przysłowie”
– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć
2. Wiosenne hodowle
– Zna i rozpoznaje warzywa takie jak: cebula, fasola, pomidor
– Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny
– Stosuje pojęci: mniej, więcej, tyle samo; przeliczanie w zakresie 2
– Chętnie uczestniczy w zabawach badawczych, analizuje, wyciąga wnioski
– Potrafi samodzielnie ułożyć składniki na kanapce
3. Wiosenne porządki
– Rozróżnia głoski ż i ź w trakcie nauki wiersz „Siała Zuzia” A. Frączek
– Poznaje narzędzia niezbędne do sprzątania
– Utrzymuje porządek w Sali przedszkolnej
– Poznaje zawód „Ogrodnik”
– Poznaje narzędzia niezbędne do pracy w ogrodzie
4. Święta tuż-tuż
– Poznaje zwyczaje i tradycje związane ze świętami Wielkanocnymi – palemka, jajko wielkanocne
– Wyraża radość ze zbliżających się świat wielkanocnych
– Układa historyjkę obrazkową trzyelementową, opowiada jej treść;
– Zna i potrafi powtórzyć wiersz „Domowe porządki” M. Barańskiej
– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć
ZAMIERZENIA NA LUTY
- Bajki i bajeczki
Utrwalenie znajomości popularnych baśni dla dzieci (Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Piotruś Pan).
Rozróżnianie dobrych i złych zachowań.
Uświadomienie dlaczego należy zawsze mówić prawdę.
Uświadomienie negatywnych konsekwencji, jakie ponoszą osoby przyłapane na kłamstwie, na podstawie utworu J. Parazińskiej pt. „Kozucha Kłamczucha”.
Ćwiczenia orientacji w przestrzeni, określenie położenia za pomocą pojęć: na, w, obok.
Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat.
2. Zabawy w karnawale
Wyjaśnienie pojęcia „karnawał” w oparciu o wiersz Z. Dmitrocy – „Karnawał”.
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
Ćwiczenie spostrzegawczości – dobieranie obrazków w pary, składanie obrazka z dwóch części.
Wyjaśnienie słowa „berło”.
Wykonanie eksperymentu z balonami; wytłumaczenie dlaczego balon pękł i ile powietrza się w nim zmieściło.
Rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka i Z. Dmitrocy dotyczących postaci z balu przebierańców.
3. Dawno, dawno temu.
Słuchanie opowiadania o prehistorycznych czasach.
Zbieranie kamieni o różnych kształtach i kolorach; Przyglądanie się kamieniom przez lupy.
Kontynuowanie dwuelementowego rytmu na obwodzie koła.
Rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów – górnika.
Wzbogacenie słownictwa w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni: węgiel, wagon, lampka górnicza.
Wzbogacenie słownika o termin „dinozaur”.
Zapoznanie się z niektórymi nazwami dinozaurów, ich wyglądem, szkieletem.
4. Dzień i noc
Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.
Omówienie wyglądu Słońca, Księżyca oraz gwiazd.
Utrwalenie znajomości koła.
Określenie czynności wykonywane w ciągu dnia i nocy.
Wyjaśnienie dlaczego człowiek potrzebuje snu.
Słuchanie muzyki klasycznej.
ZAMIERZENIA NA STYCZEŃ
PRZEZ OKRĄGŁY ROK
Nazywanie koloru białego i czarnego; podawanie charakterystycznych dla białego koloru przedmiotów; poznawanie zjawiska mieszania się barw.
Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów.
Podawanie cech charakterystycznych zimowej pogody.
kształtowanie umiejętności motoryczno-oddechowych podczas dmuchania przez słomkę.
Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności; nazywanie pór roku.
BIAŁO DOOKOŁA
Rozwijanie wypowiedzi poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania N.
Poznawanie właściwości i zachowania się wody pod wpływem niskiej temperatury.
Kształtowanie logicznego myślenia w trakcie przewidywania skutków i następstw działania podczas pracy z historyjką obrazkową.
Poznawanie właściwości mąki; rysowanie palcem po tacy z mąką.
Kształtowanie umiejętności liczenia w granicach możliwości.
Rozpoznawanie znanych piosenek nuconych.
Składanie obrazka z trzech części w pionie; kształtowanie percepcji wzrokowej w trakcie układania całego obrazka; wypowiedzi na temat popularnej baśni.
BABCIA I DZIADEK
Poznawanie osób z najbliższego otoczenia. Podawanie informacji o osobach najbliższych.
Poznawanie sposobu działania prostych urządzeń np. dziadka do orzechów; łączenie przyczyn i skutków; poznawanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
Kształtowanie pojęć: para, prawa, lewa; kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej w trakcie odszukiwania par obrazków.
Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka. Przygotowanie upominków i prezentacja programu słowno – muzycznego..
LUBIMY ZINĘ
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Kontynuowania dwuelementowych rytmów i rysowanie palcem.
Estetyczny sposób poruszania się, w tym podskoków z nogi na nogę.
Utrwalenie znajomości koła i pojęć określających wielkość (małe, mniejsze).
Zamierzenia na grudzień
1. Spotkanie z listonoszem
Tematy dni: List. Listonosz. Piszemy listy. Skrzynka pocztowa. List do Mikołaja.
- Poznawanie pracy listonosza oraz etapów wędrówki listów
- Kształtowanie pojęć określających wielkość przedmiotów: mały, duży
- Poznawanie znaczeń słowa paczka, podawanie znaczenia adresu
- Rozwijanie motoryki w trakcie zginania i składania papieru, regulowanie siły nacisku i napięcia
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień w trakcie tworzenia listu do Mikołaja
2. Goście za oknem
Tematy dni: Wróbel. Gil. Sikorka. Ptasie smakołyki/karmnik. Dokarmiamy ptaki.
- Poznawanie wybranych ptaków, rozpoznawanie, nazywanie i określanie cech charakterystycznych oraz warunków do życia wróbla
- Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie dokonywania syntezy sylab (nazwy ptaków) oraz podczas dobierania obrazków w pasujące pary
- Rozwijanie mowy poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez wróbla; ćwir, ćwir i wronę: kra, kra,
- Osłuchanie z piosenkę „Idzie grudzień”
- Poznawanie karmnika, rozbudzenie potrzeby uzupełniania pokarmu domowych w karmnikach
3. Choinkowe ozdoby
Tematy dni: Pawie oczka. Łańcuchy. Aniołki. Gwiazdki. Ubieramy choinkę.
- Poznanie pawia, jego cech charakterystycznych. Poznanie elementów kultury ludowej regionu łowickiego – wycinanka
- Rozpoznawanie i nazywanie kół wśród figur geometrycznych
- Kształtowanie pojęć dotyczących długości. Stosowanie pojęć: krótki, długi.
- Kształtowanie umiejętności stosowania pojęć dotyczących ułożenia przedmiotów w przestrzeni: na, obok, pod, za
- Kształtowanie motoryki w trakcie rysowania postaci aniołka, choinki
- Poznanie ozdób choinkowych
4. Spotkanie przy wigilijnym stole.
Tematy dni: Pomagamy mamie. Stół wigilijny. Pierwsza gwiazdka. Mikołajkowe prezenty. Przedszkolne kolędowanie.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw narzędzi kuchennych oraz czynności z nimi związanych
- Kształtowanie spostrzegawczości w trakcie ustalania rodzaju i liczby nakryć do stołu
- Kształtowanie i rozwijanie motoryki w trakcie naśladowania lepienia pierogów – manipulowanie fasolą i plasteliną
- Kształtowanie poczucia tradycji oraz stwarzanie świątecznej atmosfery w trakcie słuchania i śpiewania kolęd
- Rozwijanie motoryki podczas odciskania foremek w świąteczne kształty w masie solnej
- Kształtowanie spostrzegawczości podczas nazywania zwierząt (charakterystycznych postaci kolędników).
Zamierzenia na listopad
1. „Moja rodzina”
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
2. „Pada i pada”
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
- Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni; posługiwania się pojęciami dotyczącymi długości, wielkości.
- Wdrażanie do opieki nad ptaki w trakcie zbliżającej się zimy
3. „Jesienne malowanie”
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
4. „Ubrania na zimne dni”
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
Zamierzenia na październik
Tydzień 1 „Warzywa”
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w gospodarstwie domowym.
Tydzień 2 „Jesienią w parku – zwierzęta w parku”
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku;
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Tydzień 3 „Las jesienią – zwierzęta w lesie”
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie;
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Tydzień 4 „Przygotowania do zimy”
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
WRZESIEŃ
Tematy :
1.W przedszkolu.
2.Oto ja.
3.Droga do przedszkola.
4.Owoce.
- Serdeczne powitanie nowo przybyłych dzieci do przedszkola, poznanie imion dzieci, stwarzanie milej i życzliwej atmosfery atmosfery w grupie
- Integracja grupy poprzez zabawy w kole, zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, wspólny śpiew
- Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu i ich przeznaczeniem-sala ,łazienka, szatnia, plac zabaw oraz z poznanie pracowników placówki
- Dbanie o bezpieczeństwo zabaw w sali, korzystania z łazienki, szatni oraz zwracanie uwagi na bezpieczeństwo zabaw na placu zabaw
- Ustalenie wspólnego kodeksu grupy oraz znajomości zwrotów kulturalnych dla zgodnego współżycia
- Szanowanie mienia przedszkola, dbanie o zabawki, korzystanie ze sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem
- Uczestniczy w zabawach umożliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem przyrodniczy
- Uczestniczy w zabawach dowolnych w małych zespołach- podejmuje próby przezwyciężania nieśmiałości
- Uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych- reaguje na zmiany dynamiki,tempai wysokości dźwięków utworu muzycznego
- Zna i nazywa części swojego ciała u siebie i innych
- Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa poprzez wspólne zabawy i kontakty- poznajemy siebie nawzajem
- Poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o skojarzenia ze danym słowem; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;poznanie figury geometrycznej -koło
- Rozwijanie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem; kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła;
- Poznanie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie; zna swoje imię i członków rodziny
- Doskonalenie sprawności motorycznych w zabawach ruchowych oraz sprawności manualnych
- Poznanie zasad ruchu drogowego, zachowana się na chodniku i przejściu dla pieszych, znakach sygnalizacji świetlnej
- Zna zasady utrzymywania higieny, stosuje je,rozpoznajei nazywa przybory do utrzymania czystości, dba o zdrowy styl życia (gimnastyka , właściwy sposób odżywiania się)
- Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej – obdarowywanie innych; utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas wspólnych zabaw