Zamierzenia gr II

ZAMIERZENIA MAJ

NASZE KSIĄŻKI

  • Prezentacja różnego rodzaju książek: dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp.
  • Rozbudzanie zainteresowania książkami. Wdrażanie do szanowania książek.
  • Kształtowanie świadomości znaczenia pojęć: duży, mały; gruby, cienki; wysoko, nisko; przeliczanie książek.
  • Wypowiadanie się na temat ulubionej bajki i usłyszanego wiersza o księgarni.
  • Badanie kształtu prostokąta.

WIOSENNA ŁĄKA

  • Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym –,, łąka” (roślinność i zwierzęta).
  • Poznanie zwyczajów, życia, cyklu rozwojowego motyla.
  • Utrwalenie pojęć: wysoko – nisko; przeliczanie w zakresie 3; układanie rytmów dwu-, i trzyelementowych.
  • Rytmizowanie tekstu piosenki o łące.
  • Wykonanie pracy plastycznej według podanego wzoru.

MAMA I TATA

  • Umacnianie więzi rodzinnej.
  • Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą.
  • Poznanie zawodów swoich rodziców.
  • Przeliczanie w zakresie 4.
  • Osłuchanie z piosenką ,,Pomogę mamusi”.
  • Wykonanie obrazka dla mamy i korony dla taty.

DOMOWI ULUBIEŃCY

  • Wdrażanie do opieki nad  zwierzętami domowymi i bezpiecznej zabawy z nimi.
  • Osłuchanie z piosenką ,,Przedszkolaki i zwierzaki”
  • ,,Przyjaciel pies”, ,,Papużka” – wykonanie pracy plastycznej wg. wzoru.
  • Nazywanie zwierząt i dopasowanie domku do zwierzęcia.
  • Rozwiązywanie zagadek słownych i głosowych.
  • Usprawnianie narządów mowy dziecka w czasie zabawy naśladowczej ,,Chomik”.

ZAMIERZENIA KWIECIEŃ

1. Zwierzęta w gospodarstwie

Poznanie zwierząt żyjących w gospodarstwie (krowa, świnka, kura, kaczka, owca).

Dobieranie par takich samych obrazków przedstawiających zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania i naśladowania głosów zwierząt wiejskich.

Ćwiczenie umiejętności rozróżniania brakujących elementów i umiejętności ich uzupełnienia.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego wycinania postaci do domowego teatrzyku (bajka: Trzy małe świnki).

Dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach.

Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez umiejętność łączenia w pary mamy i dziecka.

Rozwijanie umiejętności liczenia oraz dopasowywania zwierzęcia i jego cienia.

2. Święta tuż-tuż

Kształtowanie poczucia więzi rodzinnych poprzez obchodzenie świąt religijnych.

Zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi Świąt Wielkanocnych oraz atrybutami, które się z nimi kojarzą.

Poznanie genezy Wielkanocy.

Z rodzicami próba nauki na pamięć wiersza pt. Pisanki.

Przeliczanie w zakresie dwóch i porównywanie liczebności zbiorów.

3. W wiejskim gospodarstwie

Utrwalenie liczenia w zakresie 3 i posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Zapoznanie ze środowiskiem wiejskim, z pracą rolnika.

Rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, odpowiadania na pytania: dlaczego rolnicy hodują zwierzęta? Co nam dają zwierzęta wiejskie?

Rozwijanie umiejętności samodzielnego klasyfikowania na kategorię zwierząt żyjących na wsi i w innym środowisku.

Poznanie pojazdów i sprzętów rolniczych.

Stosowanie pojęć: krótki, długi.

Dobieranie obrazków, których nazwy się rymują (np. koń – słoń, kura – rura).

4. W zgodzie z naturą

Zapoznanie z pojęciem: środowisko.

Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech.

Zachęcanie do zachowań proekologicznych.

Rozwijanie umiejętności zapamiętywania kolejności elementów w szeregu.

Dostrzeganie wpływu czystości otoczenia na zdrowie.

Wykorzystanie wiadomości w praktyce tj. zakręcanie kranu, segregowanie śmieci, sprzątanie, szanowanie zieleni.

5. Legendy polskie

Zapoznanie z treścią polskich legend.

Rozpoznawanie poznanych legend na podstawie obrazków.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego omawiania treści legendy.

Utrwalenie pojęć: cicho, głośno, krótki, długi.

Rozwijanie umiejętności manipulowania palcami, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów.

Kształtowanie orientacji w przestrzeni. Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia oddechowe.

Piosenki:

„Gdacze kura ko ko ko”

”Zając malowany”

”Smok wawelski”

ZAMIERZENIA MARZEC

1. Wiosna tuż – tuż

– Słuch i potrafi zaśpiewać piosenkę „Wierzbowe Kotki”

–  Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny

– Liczy w zakresie 2 i posługuje się liczebnikami porządkowymi

– Klasyfikuje ubrania zgodnie z porą roku

– Poznaje znaczenie słowa „przysłowie”

– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć

2. Wiosenne hodowle

– Zna i rozpoznaje warzywa takie jak: cebula, fasola, pomidor

– Wymienia oznaki nadchodzącej wiosny

– Stosuje pojęci: mniej, więcej, tyle samo; przeliczanie w zakresie 2

– Chętnie uczestniczy w zabawach badawczych, analizuje, wyciąga wnioski

– Potrafi samodzielnie ułożyć składniki na kanapce

3.  Wiosenne porządki

– Rozróżnia głoski ż i ź  w trakcie nauki wiersz „Siała Zuzia” A. Frączek

– Poznaje narzędzia niezbędne do sprzątania

– Utrzymuje porządek w Sali przedszkolnej

– Poznaje zawód „Ogrodnik”

– Poznaje narzędzia niezbędne do pracy w ogrodzie

4. Święta tuż-tuż

– Poznaje zwyczaje i tradycje związane ze świętami Wielkanocnymi – palemka, jajko wielkanocne

– Wyraża radość ze zbliżających się świat wielkanocnych

– Układa historyjkę obrazkową trzyelementową, opowiada jej treść;

– Zna i potrafi powtórzyć wiersz  „Domowe porządki” M. Barańskiej

– Dba o higienę rąk, potrafi je umyć i wytrzeć

ZAMIERZENIA NA LUTY

  1. Bajki i bajeczki

Utrwalenie znajomości popularnych baśni dla dzieci (Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Piotruś Pan).

Rozróżnianie dobrych i złych zachowań.

Uświadomienie dlaczego należy zawsze mówić prawdę.

Uświadomienie negatywnych konsekwencji, jakie ponoszą osoby przyłapane na kłamstwie, na podstawie utworu J. Parazińskiej pt. „Kozucha Kłamczucha”. 

Ćwiczenia orientacji w przestrzeni, określenie położenia za pomocą pojęć: na, w, obok.

Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat. 

2. Zabawy w karnawale

Wyjaśnienie pojęcia „karnawał” w oparciu o wiersz Z. Dmitrocy – „Karnawał”.

 Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.

Ćwiczenie spostrzegawczości – dobieranie obrazków w pary, składanie obrazka z dwóch części.

Wyjaśnienie słowa „berło”.

Wykonanie eksperymentu z balonami; wytłumaczenie dlaczego balon pękł i ile powietrza się w nim zmieściło.

Rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka i Z. Dmitrocy dotyczących postaci z balu przebierańców.

3. Dawno, dawno temu.

Słuchanie opowiadania o prehistorycznych czasach.

Zbieranie kamieni o różnych kształtach i kolorach; Przyglądanie się kamieniom przez lupy.

Kontynuowanie dwuelementowego rytmu na obwodzie koła.

Rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów – górnika.

Wzbogacenie słownictwa w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni: węgiel, wagon, lampka górnicza.

Wzbogacenie słownika o termin „dinozaur”.

Zapoznanie się z niektórymi nazwami dinozaurów, ich wyglądem, szkieletem.

4. Dzień i noc

Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.

Omówienie wyglądu Słońca, Księżyca oraz gwiazd.

Utrwalenie znajomości koła.

Określenie czynności wykonywane w ciągu dnia i nocy.

Wyjaśnienie dlaczego człowiek potrzebuje snu.

Słuchanie muzyki klasycznej.

ZAMIERZENIA NA STYCZEŃ

PRZEZ OKRĄGŁY ROK

Nazywanie koloru białego i czarnego; podawanie charakterystycznych dla białego koloru przedmiotów; poznawanie zjawiska mieszania się barw.

Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów.

Podawanie cech charakterystycznych zimowej pogody.

kształtowanie umiejętności motoryczno-oddechowych podczas dmuchania przez słomkę.

Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności; nazywanie pór roku.

BIAŁO DOOKOŁA

Rozwijanie wypowiedzi poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania N.

Poznawanie właściwości i zachowania się wody pod wpływem niskiej temperatury.

Kształtowanie logicznego myślenia w trakcie przewidywania skutków i następstw działania podczas pracy z historyjką obrazkową.

Poznawanie właściwości mąki; rysowanie palcem po tacy z mąką.

Kształtowanie umiejętności liczenia w granicach możliwości.

Rozpoznawanie znanych piosenek nuconych.

Składanie obrazka z trzech części w pionie; kształtowanie percepcji wzrokowej w trakcie układania całego obrazka; wypowiedzi na temat popularnej baśni.

BABCIA I DZIADEK

Poznawanie osób z najbliższego otoczenia. Podawanie informacji o osobach najbliższych.

Poznawanie sposobu działania prostych urządzeń np. dziadka do orzechów; łączenie przyczyn i skutków; poznawanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.

Kształtowanie pojęć: para, prawa, lewa; kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej w trakcie odszukiwania par obrazków.

Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka. Przygotowanie upominków i prezentacja programu słowno – muzycznego..

LUBIMY ZINĘ

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Kontynuowania dwuelementowych rytmów i rysowanie palcem.

Estetyczny sposób poruszania się, w tym podskoków z nogi na nogę.

Utrwalenie znajomości koła i pojęć określających wielkość (małe, mniejsze).

Zamierzenia na grudzień

1. Spotkanie z listonoszem

Tematy dni: List. Listonosz. Piszemy listy. Skrzynka pocztowa. List do Mikołaja.

  • Poznawanie pracy listonosza oraz etapów wędrówki listów
  • Kształtowanie pojęć określających wielkość przedmiotów: mały, duży
  • Poznawanie znaczeń słowa paczka, podawanie znaczenia adresu
  • Rozwijanie motoryki w trakcie zginania i składania papieru,  regulowanie siły nacisku i napięcia
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień w trakcie tworzenia listu do Mikołaja

2. Goście za oknem

Tematy dni: Wróbel. Gil. Sikorka. Ptasie smakołyki/karmnik. Dokarmiamy ptaki.

  • Poznawanie wybranych ptaków, rozpoznawanie, nazywanie i określanie cech charakterystycznych oraz warunków do życia wróbla
  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie dokonywania syntezy sylab (nazwy ptaków) oraz podczas dobierania obrazków w pasujące pary
  • Rozwijanie mowy poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez wróbla; ćwir, ćwir i wronę: kra, kra,
  • Osłuchanie z piosenkę „Idzie grudzień”
  • Poznawanie karmnika, rozbudzenie potrzeby uzupełniania pokarmu domowych w karmnikach

3. Choinkowe ozdoby

Tematy dni: Pawie oczka. Łańcuchy. Aniołki. Gwiazdki. Ubieramy choinkę.

  • Poznanie pawia, jego cech charakterystycznych. Poznanie elementów kultury ludowej regionu łowickiego – wycinanka
  • Rozpoznawanie i nazywanie kół wśród figur geometrycznych
  • Kształtowanie pojęć dotyczących długości. Stosowanie pojęć: krótki, długi.
  • Kształtowanie umiejętności stosowania pojęć dotyczących ułożenia przedmiotów w przestrzeni: na, obok, pod, za
  • Kształtowanie motoryki w trakcie rysowania postaci aniołka, choinki
  • Poznanie ozdób choinkowych

4. Spotkanie przy wigilijnym stole.

Tematy dni: Pomagamy mamie. Stół wigilijny. Pierwsza gwiazdka. Mikołajkowe prezenty. Przedszkolne kolędowanie.

  • Rozpoznawanie i podawanie nazw narzędzi kuchennych oraz czynności z nimi związanych
  • Kształtowanie spostrzegawczości w trakcie ustalania rodzaju i liczby nakryć do stołu
  • Kształtowanie i rozwijanie motoryki w trakcie naśladowania lepienia pierogów – manipulowanie fasolą i plasteliną
  • Kształtowanie poczucia tradycji oraz stwarzanie świątecznej atmosfery w trakcie słuchania i śpiewania kolęd
  • Rozwijanie motoryki podczas odciskania foremek w świąteczne kształty w masie solnej
  • Kształtowanie spostrzegawczości podczas nazywania zwierząt (charakterystycznych postaci kolędników).

Zamierzenia na listopad

1. „Moja rodzina”

  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

2. „Pada i pada”

  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
  • Rozwijanie umiejętności  orientowania się w przestrzeni; posługiwania się pojęciami dotyczącymi długości, wielkości.
  • Wdrażanie do opieki nad  ptaki w trakcie zbliżającej się zimy

3. „Jesienne malowanie”

  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.

4. „Ubrania na zimne dni”

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Zamierzenia na październik

Tydzień 1 „Warzywa”

  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w gospodarstwie domowym.

Tydzień 2 „Jesienią w parku – zwierzęta w parku”

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku;
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Tydzień 3 „Las jesienią – zwierzęta w lesie”

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie;
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Tydzień 4 „Przygotowania do zimy”

WRZESIEŃ

Tematy :

1.W przedszkolu.

2.Oto ja.

3.Droga do przedszkola.

4.Owoce.

  • Serdeczne powitanie nowo przybyłych dzieci do przedszkola, poznanie imion dzieci, stwarzanie milej i życzliwej atmosfery atmosfery  w grupie
  • Integracja grupy poprzez zabawy w kole, zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, wspólny śpiew
  • Zapoznanie  dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu i ich przeznaczeniem-sala ,łazienka, szatnia, plac zabaw oraz z poznanie pracowników placówki
  • Dbanie o bezpieczeństwo zabaw w sali, korzystania z łazienki, szatni oraz zwracanie uwagi na bezpieczeństwo zabaw na placu zabaw
  • Ustalenie wspólnego kodeksu grupy oraz znajomości zwrotów kulturalnych dla zgodnego współżycia
  • Szanowanie mienia przedszkola, dbanie o zabawki, korzystanie ze sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem
  • Uczestniczy w zabawach umożliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem  przyrodniczy
  • Uczestniczy w zabawach dowolnych w małych zespołach- podejmuje próby przezwyciężania nieśmiałości
  • Uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych- reaguje na  zmiany dynamiki,tempai wysokości dźwięków utworu muzycznego
  • Zna i nazywa części swojego ciała u siebie i innych
  • Rozwijanie  poczucia bezpieczeństwa poprzez wspólne zabawy i kontakty- poznajemy siebie nawzajem
  • Poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o skojarzenia ze danym słowem; rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;poznanie figury geometrycznej -koło
  • Rozwijanie umiejętności opisywania postaci słowami, ruchem, gestem; kształtowanie kompetencji językowych poprzez wypowiadanie się zdaniami złożonymi; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyróżnianie elementów ilustracji z tła;
  • Poznanie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie; zna swoje imię i członków rodziny
  • Doskonalenie sprawności motorycznych w zabawach ruchowych oraz sprawności manualnych
  • Poznanie zasad ruchu drogowego, zachowana się na chodniku i przejściu dla pieszych, znakach sygnalizacji świetlnej
  • Zna zasady utrzymywania higieny, stosuje je,rozpoznajei nazywa przybory do utrzymania czystości, dba o zdrowy styl  życia (gimnastyka , właściwy sposób odżywiania się)
  • Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej – obdarowywanie innych; utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas wspólnych zabaw