KWIECIEŃ 2021
WIELKANOC
- Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą
- Zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji i poczucia przywiązania
- Poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym
- Poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych
- Poznanie historii czekolady
- Poznanie symboli Świąt Wielkanocnych
TAJEMNICE ŚWIATA
- Poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym
- Poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny
- Poznanie właściwości magnesu
- Poszerzenie wiedzy na temat wybranych planet
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała
- Poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty
Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
- Poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach
- Poznanie pojęcia „film animowany”
- Poznanie pojęcia „teatr”
- Rozwijanie umiejętności przeliczania, stosowania liczebników porządkowych i orientacji w przestrzeni
- Poznanie cech baletu i opery
- Uwrażliwienie na piękno baletu i opery
- Poznanie roli aktora w teatrze
JESTEM KULTURALNY
- Gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły
- Poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję
- Poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne
- Nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania
- Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby
- Poznanie piosenki „Grzeczne słówka” dotyczącej kulturalnego zachowania
- Poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie
KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL
- Poznanie wartości „mądrość”
- Poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie
- Budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy
- Poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki
- Nabywanie wiadomości dotyczących książek
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w trakcie wycieczki
- Poznanie pojęcia „sensoryczna książka”
MARZEC 2021
- MALI ODKRYWCY
- Poznanie nowej wartości “dociekliwość”
- Poznanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów
- Poznanie części ciała i nazw wybranych organów
- Nauka piosenki pt. “Chcę naprzód iść!”
- Poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów
2. NADCHODZI WIOSNA
- Poznanie wartości “szczerość”
- Poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku
- Poznanie cech marcowej pogody
- Poznawanie różnych rodzajów muzyki
- Wzbogacenie wiadomości na temat wiosny
- “Suknia pani Wiosny” – praca plastyczna
3. WIOSNA TUŻ – TUŻ
- Poznanie znaczenia pojęcia “szczerość”
- Poznanie cech krajobrazu wiejskiego
- Poznanie zwierząt żyjących na wsi
- Poznanie cech wiejskich zwierząt: świni i krowy
- Nauka piosenki pt. “Świnki”
- “Wesoła krówka” – praca plastyczna przy użyciu papierowych talerzyków
4. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY
- Poznanie znaczenie tradycji
- Poszerzenie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowanych na świąteczny stół
- Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą
- “Bazie” – praca plastyczna przy użyciu plasteliny
- “Działania z kolorowymi pisankami” – poznanie zabaw matematycznych
- Nauka piosenki pt. “Śniadanko baranka”
- Poznanie budowy jajka
- “Pisanki” – praca plastyczna
LUTY 2021
1. SIŁY PRZYRODY
- poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
- poznanie obiegu wody w przyrodzie i jej właściwości,
- poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości, uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- zabawy plastyczne i rytmiczne,
- poznanie właściwości powietrza,
- ćwiczenia w przeliczaniu ,,Ile kubków wody zmieści się w butelce”.
2. CZTERY ŻYWIOŁY
- budzenie odpowiedzialności za środowisko,
- obcowania z ogniem,- poznanie właściwości ognia oraz wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas zabaw,
- poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi podczas rozwijania wyobraźni plastycznej,
- wprowadzenie czytania globalnego wyrazów: woda, ogień, powietrze, ziemia podczas wykonywania pracy plastycznej ,,plakaty żywiołów”,
- rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
3. WIELKA WYPRAWA
- poznanie nowej wartości „oszczędność”, zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
- ćwiczenia przeliczania i klasyfikowania pojazdów na lądowe, wodne i powietrzne,
- poznanie roli tempa w piosenkach, rozwijanie poczucia rytmu,
- poznanie budowy samolotu podczas wykonywania pracy plastyczne ,,Mój samolot”.
4. NASZE PODRÓŻE
- wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
- poznanie wybranych owoców tropikalnych, zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
- poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
- rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
- poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu, nauka gry na bębenku,
- poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy.
STYCZEŃ 2021
- „Czas Płynie”
- Poznaje wartość „Szacunek” i rozmawia na jej temat
- Poznaje pory dnia i czynności z nimi związanymi
- „A ja rosnę” – śpiewa piosenkę i inscenizacje ją ruchem
- Poznaje cztery pory roku, wykonuje związane z nimi prace plastyczne
2. „Młodsi i Starsi”
- Rozmawia na temat odpowiedniego traktowania ludzi starszych.
- Rysuje portret Babci i Dziadka oraz rozmawia na ich temat
- Poznaje tradycyjne zabawy: „Mam chusteczkę haftowaną”, „Ojciec Wirgiliusz”, „Siała baba mak”
- „Dziadku nasz kochany” – śpiewa piosenkę i inscenizuje ją ruchem
3. „Sport to zdrowie”
- „Idzie zima zła” – zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence, nauka piosenki.
- Poznaje wartość „Zdrowie”
- Wie w jaki sposób należy ubrać się w zależności od pogody
- Przelicza kule śniegowe
4. „Dbam o zdrowie”
- Rozmawia na podstawie opowiadania o zdrowiu i chorobie
- Poznaje zawody „Weterynarz”, „Aptekarz” i „Lekarz”
- Wie w jaki sposób zachowywać higienę, rozpoznaje przedmioty związane z czynnościami higienicznymi i wie, jak ich użyć
- Tworzy „Piramidę zdrowia” – poznaje wartość odpowiedniego odżywiania dla zdrowia.
GRUDZIEŃ 2020
NADCHODZI ZIMA
- wypowiada się na temat sytuacji, w których trzeba być cierpliwym
- wypowiada się na temat pierwszych oznak zimy
- zaznacza pięć szczegółów, którymi różnią się podobne do siebie obrazki
- prawidłowo używa pojęć: duży, mały
- układa rytmy z sylwet śnieżnych i tworzy zbiory śnieżynek
- ubiera się adekwatnie do pogody, przed wyjściem na zewnątrz
- wypowiada się na temat powstawania sopli
- podaje nazwy kolorów śnieżynek i segreguje je według tej cechy
- dzieli nazwy ubrań na sylaby, koloruje odpowiednią liczbę kół
- reaguje na sygnał słowny w języku angielskim: frozen
CORAZ ZIMNIEJ
- naśladuje odgłosy ptaków
- wypowiada się na temat wyglądu wróbla i sikorki;
- używa angielskich nazw kolorów
- podejmuje próby wiązania supełków
- podaje nazwy zwierząt, których odgłosy usłyszy;
- opisuje wygląd ptaków na podstawie ilustracji;
- wymienia poszczególne części ciała ptaka;
- określa części ciała wspólne dla ptaka i człowieka;
- wypowiada się na temat dokarmiania ptaków zimą;
- opowiada o żywieniowych zwyczajach ptaków
- określa, w którym karmniku jest najmniej/najwięcej ptaków;
- dokleja ptaki tak, aby w karmnikach było ich po tyle samo;
- podaje nazwy różnych przedmiotów widocznych na obrazkach i artykułuje głoskę, którą słyszy na początku danego słowa
ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA
- wypowiada się na temat dobroczynności
- wypowiada się na temat choinki i jej zdobienia przed świętami;
- odgaduje nazwę ozdoby, którą opisuje słowami N.;
- wypowiada się na temat przygotowań do świąt Bożego Narodzenia;
- naśladuje ruchem i gestem niesienie paczki o różnej wielkości i ciężarze
- porównuje wygląd gałązek świerkowych, jodłowych i sosnowych;
- przelicza ozdoby świąteczne;
- segreguje ozdoby świąteczne pod względem rodzaju, kształtu, koloru, długości;
- powtarza angielskie słowa związane ze świętami: Santa Claus , Christmas tree, star;
- opisuje wygląd łańcucha świetlnego, używając liczebników porządkowych
WESOŁYCH ŚWIĄT
- tłumaczy znaczenie powiedzenia „mieć złote serce”
- wypowiada się na temat zwyczajów związanych z Wigilią;
- opowiada jak wyglądają święta w jego domu;
- dzieli nazwy potraw wigilijnych na sylaby
- ocenia długość łańcuchów, używając słów: długi, krótki, średni
- uzupełnia tabelę z bombkami zgodnie z kodami
- śpiewa wybraną kolędę
- układa takie same bombki w pary
- wymyśla dowolne krótkie życzenia, odśpiewuje je na wybraną melodię;
- losuje z worka różne ozdoby choinkowe, opisuje ich wygląd, starając się używać jak najwięcej przymiotników
PIOSENKI:
- „Uśmiech” M.Z. Tomaszewska
- „Idzie zima zła” Galica, Pabisiak
- „Głodny wróbelek” B.Forma
- „Choinka” M.Z. Tomaszewska
- „Dziadzio Mikołaj” sł i muz. tradycyjne
- “ Migające światełka” Barańska, Gąsieniec „ We wish you a Merry Christmas” sł. i muz. tradycyjne
LISTOPAD 2020
MÓJ DOM – POLSKA
- Omawianie wartości “wolność” – słuchanie opowiadania “O ptaku, który utracił wolność” M. Szeląg i rozmowa na temat treści utworu
- Poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu
- “Gdzie jest nasza stolica?” – przedstawienie dzieciom mapy Polski
- Nauka wiersza pt. “Syrenka”
- Poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce
- Rozbudzenie zainteresowania pięknem przyrody polskiej
- Poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga)
- Wprowadzenie piosenki pt. “Mały Polak, przedszkolak”
- Rysowanie flagi Polski po śladzie, wyklejanie jej papierem kolorowym
- Zapoznanie z hymnem Polski
- “Mapa Polski” – ozdabianie konturów mapy Polski darami jesieni
MOJE HOBBY
- Poznanie wartości “Kreatywność”
- Praca plastyczna pt. “Rozwijanie kreatywności” – ozdabianie w dowolny sposób zwierząt wykonanych z tekturowych kartonów za pomocą naklejek i kolorowego papieru
- Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt domowych
- Nauka piosenki pt. “Parasol”
- Poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem
- Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1-4
- Poznanie wiadomości na temat kotów
ULUBIONE ZAJĘCIA
- Poznanie cech wiatru
- Poznanie nowych słów w jęz. angielskim: wind, silence
- Zapoznanie z pojęciem “rytmu” w matematyce
- Poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania
- Poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych
- “Muzyczne albumy” – zabawa plastyczna, wykonanie albumu składającego się z różnych instrumentów
PRZEDSZKOLAKI W ŚWIECIE TECHNOLOGII
- Zapoznanie dzieci z wybranymi urządzeniami elektrycznymi
- Zapoznanie się z wyglądem komputera/laptopa
- Wykonanie pracy plastyczno – technicznej pt. “Mój laptop”
- Poznanie przez dzieci najważniejszych zastosowań Internetu
- Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
- Przybliżenie dzieciom informacji o dobrych i złych stronach Internetu
- Uwrażliwienie dzieci na konieczność́ poszukiwania pomocy u dorosłych w sytuacji zetknięcia się̨ z zagrożeniem w sieci
- Poznanie historii telefonów komórkowych
- Kształtowanie umiejętności rozmawiania przez telefon
PAŹDZIERNIK 2020
IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT
- Poznanie wartości ,,pracowitość”, rozwijanie funkcji komunikatywnej języka i logicznego myślenia.
- Zapoznanie z darami lasu – grzyby. Lepienie z plasteliny dowolnie wybranego grzyba.
- Poznanie jesiennych liści i owoców: dębu, klonu, kasztanowca.
- Przeliczanie w zakresie 1-3.
- Wprowadzenie piosenki ,,Toczą się kasztanki trzy”, kształtowanie poczucia rytmu.
JESIENNA PRZYGODA
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat wartości ,,pracowitość”.
- Poznanie jesiennych zwyczajów bocianów oraz niedźwiedzi.
- Klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 (orzechy).
- Wdrażanie do zgodnego współdziałaniach w zabawach.
- Poznanie piosenki ,,Dwa malutkie jeże”. Rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej.
- Odkrywanie własnych możliwości twórczych, rozwijanie motoryki małej, motywowanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej ,,Jeż”.
KOSZYK PANI JESIENI
- Poznanie nowej wartości ,,uprzejmość”, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach.
- Zgłębianie wiedzy na temat owoców i drzew rosnących w sadzie – jabłoń, śliwa, grusza.
- Nauka piosenki ,,Koszyk”. Zabawa rytmiczna z rymowanką ,,Jesienna wyliczanka”.
- Poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych – kompot, owocowe szaszłyki. Zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstego spożywania owoców.
- Doskonalenie sprawności fizycznej, zachęcanie do starannego wykonywania wszystkich zadań i ćwiczeń.
- Utrwalenie znajomości kolorów, wielkości owoców i stosowanie określeń; dużo, mało, więcej, mniej.
SKARBY JESIENI
- Rozwijanie u dzieci pozytywnych cech charakteru – uprzejmość.
- Poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią, eksperyment z ziemniakiem.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego na podstawie historyjki obrazkowej ,,Od nasionka do pietruszki”.
- Poznanie właściwości ogórka kiszonego, czytanie globalne wyrazu ogórek, nauka piosenki ,,Kiszone ogórki”.
- Poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.
WRZESIEŃ 2020
„W przedszkolu”
- Zna zasady obowiązujące w przedszkolu dotyczące z reżimu sanitarnego
- Nauka powitanki „Powitamy się, ręce podajemy” (zamiast podania ręki używamy gestu machania)
- Wspólnie tworzy zasady obowiązujące w grupie
- Wypowiada się na temat wakacji
- Śpiewa piosenkę „Piłka Oli”
- Rozpoznaje swój znaczek przedszkolny
„Nasze przedszkole”
- Utrwala nazwy części ciała
- Nazywa pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu
- Nazwa osoby pracujące w przedszkolu
- Zna i potrafi wykonać masażyk „Do przedszkola idzie Zdziś” (na swoich kolegach)
- Wspólnie tworzy kalendarz urodzin
„Jestem bezpieczny”
- Poznaje znaczenie i wartość słowa „odwaga”
- Poznaje zawody zaufania publicznego: policjant
- Opisuje wygląd znaków drogowych
- Wie, czym jest sygnalizator świetlny.
„Pomocna dłoń”
- Poznaje bezpieczne i niebezpieczne zachowania na drodze
- Stosuje zasad bezpiecznego poruszania się na drodze
- Zna numer 112
- Poznaje zawody zaufania publicznego: lekarz, policjant, strażak
MAJ
1. Zwierzęta domowe.
- Poznanie wyglądu i życia zwierząt domowych.
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami domowymi.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy ze zwierzętami.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
2. Moja rodzina.
- Koncentrowanie uwagi na innych osobach.
- Porównywanie długości, stosowanie pojęć: dłuższy, krótszy, taki sam.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego u dzieci poprzez wyodrębnianie pierwszej sylaby wyrazów: mama, tata.
- Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama, tata.
- Kształtowanie umiejętności budowania kilkuzdaniowej wypowiedzi na określony temat.
3. Mama i Tata
- Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.
- Rozumienie i przestrzeganie praw rodziców (np. prawa do odpoczynku, spokoju, opieki w czasie choroby).
- Zachęcanie do samodzielności w zakresie samoobsługi oraz wykonywanie pracy na rzecz członków rodziny, jako przejawu troski i chęci pomagania innym.
- Kształtowanie uczucia szacunku i przywiązania do rodziców.
- Pamiętanie o ważnych dla członków rodziny datach (urodziny, imieniny, Dzień Matki i Ojca)
4. Święto dzieci
- Budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach.
- Porównywanie własnego wyglądu z wyglądem innych dzieci, akceptowanie ich odmienności.
- Słuchanie wierszy i opowiadań związanych z życiem dzieci w innych krajach.
- Budzenie więzi emocjonalnej z dziećmi z całego świata.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej i określania kierunków w przestrzeni.
KWIECIEŃ
1. Czekamy na święta.
- Poznanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Wielkanocnymi.
- Zachęcanie do udziału w planowaniu i przygotowaniu świąt w domu.
- Zachęcanie do wykonywania prac porządkowych, jako przejawu troski i chęci pomocy domownikom.
- Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
2. Dbamy o środowisko.
- Propagowanie postawy proekologicznej.
- Poznanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze.
- Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
3. Wiosenna łąka.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej z wykorzystaniem albumów, encyklopedii, zasobów Internetu.
- Zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami kwiatów i zwierząt zamieszkujących łąkę.
- Wyrabianie szacunku do zwierząt i roślin.
- Utrwalanie zdobytej wiedzy w pracach plastycznych.
4. Polska – moja Ojczyzna.
- Poznanie znaczenia pojęć : ojczyzna, Polska.
- Przyjmowanie właściwej postawy ciała podczas hymnu.
- Utrwalanie znajomości symboli narodowych.
- Rozwijanie umiejętności myślenia podczas rozwiązywania zagadek.
- Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
MARZEC
1. Czekamy na wiosnę.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
- Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów.
2. Wiosna na parapecie.
- Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
- Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
3. Wiosenne sprzątanie.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
- Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przeliczanie sylab w słowie.
4. Zwierzęta na wsi.
- Rozwijanie umiejętności związanych z poznawaniem świata zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt hodowlanych.
- Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
5. U rolnika na wsi.
- Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych –przełamywanie niechęci.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
- Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
- Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przeliacznie sylab w słowie.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
LUTY
- Zabawy w karnawale.
poznanie sensu karnawału,
wyrabianie nawyków związanych z dbałością swój wygląd, zachęcanie do samodzielnego ubierania się,
rozmowa na temat strojów karnawałowych – przebrania za postacie z bajek, ludzi różnych zawodów, zwierzęta,
wykonywanie maski karnawałowej z papieru kolorowego i drobnych elementów dekoracyjnych (koralików, brokatu, piórek),
kształtowanie pojęcia o 1 więcej (mniej); porządkowanie zbiorów rosnąco lub malejąco.
2. Spotkanie z bajką.
próby samodzielnego opowiadania ulubionej bajki wszystkim dzieciom,
kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się,
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby,
dokładanie i odkładanie jako przygotowanie do dodawania i odejmowania
dopełnianie zbioru do 4-ech elementów,
rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej w zabawach paluszkowych oraz grafomotorycznych
3. W dawnych czasach.
poznanie specyfiki i atrybutów zawodu archeologa.
kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania całymi zdaniami,
wypowiadanie się w pracy plastycznej na temat swoich obserwacji,
określanie kryterium po dokonanej klasyfikacji przedmiotów,
przeliczanie co najmniej w zakresie 4,
tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych.
4. Kiedy patrzę w niebo.
wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych,
posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu,
wzbogacanie czynnego słownika dziecka,
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby,
klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech,
zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.
STYCZEŃ
1. Tydzień za tygodniem.
Uświadomienie dzieciom, że każda pora roku trwa trzy miesiące, miesiące dzielą się na tygodnie a tygodnie na dni.
Uświadomienie dzieciom cykliczności występowania pór roku, rytm dnia i nocy, kolejność dni tygodnia (utrwalenie nazw dni).
Usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Koncert G. Waśkiewicz.
Kształtowanie umiejętności rozumienia i stosowania pojęć: rano, w południe, po południu oraz najpierw, potem, teraz przy porządkowaniu zdarzeń w historyjce obrazkowej.
Utrwalanie pojęć figur geometrycznych.
2. Wszędzie biało.
Poznanie zimowych zjawisk atmosferycznych.
Poznanie różnych stanów skupienia wody – przeprowadzanie eksperymentów.
Wykorzystywanie różnych technik plastycznych do stworzenia zimowej pracy plastycznej.
Tworzenie zbiorów czteroelementowych poprzez dokładanie i zabieranie elementów.
Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
3. Babcia i Dziadek
Uzyskiwanie i przekazywanie informacji o własnej rodzinie.
Rozumienie pojęć ogólnych „rodzina, rodzeństwo”.
Poznawanie stopnia pokrewieństwa między członkami rodziny dalszej i bliższej.
Gromadzenie wiedzo o czynnościach i obowiązkach członków rodziny z uwzględnieniem obowiązków dziecka w rodzinie.
Czynne uczestnictwo w planowaniu i przygotowaniu uroczystości z okazji dnia seniora w przedszkolu.
Uświadomienie dzieciom roli babci i dziadka we własnym życiu.
Budzenie szacunku do osób starszych i chęci niesienia im pomocy.
Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
4. Zima może być wesoła
Wyrabianie nawyków związanych z dbałością swój wygląd, zachęcanie do samodzielnego ubierania się.
Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.
Rozwijanie umiejętności przeliczania podczas zabaw z kostką.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: mors, foka, kra, woda.
Budzenie zainteresowania życiem ludzi w innych strefach klimatycznych.
GRUDZIEŃ
POCZTA
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: koperta, karta
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych: listonosz
- Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania
- Poznanie zwyczaju wysyłania pocztówek świątecznych.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas porządkowania zdarzeń podczas pracy z historyjką obrazkową „Droga listu”
POMAGAMY ZWIERZĘTOM
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: sarna, gil, wrona, sikorka, ptaki.
- Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka; rozwijanie zdań prostych
CHOINKOWE OZDOBY
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- Doskonalenie małej motoryki podczas wykonywania ozdób świątecznych
- Rozwijanie umiejętności porównywania długości – posługiwanie się pojęciami: długi, krótki, dłuższy, krótszy
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności
- Nauka piosenek i pląsów – przygotowanie do występu
SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE
- Doskonalenie umiejętności prezentowania swoich zdolności na forum grupy i przed zaproszonymi gośćmi oraz świadome odgrywanie roli współgospodarza uroczystości
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
- Zwracanie uwagi na czynności wykonywane przez bohaterów na ilustracjach
- Wzmacnianie więzi z rodziną oraz chęci aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świąt
LISTOPAD
1. Lubimy książki
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowanie zbiorów,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą,
* Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
* Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów pisarza i bibliotekarza, ich roli w życiu społecznym,
* Budzenie zainteresowania książką i czytaniem,
* Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów,
* Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
2. Jesienna szaruga
* Wdrażanie do ubierania się zgodnie
z porą roku,
* Kształtowanie
umiejętności prawidłowego, samodzielnego nakładania butów i ubrań wierzchnich,
* Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota,
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy, przeliczania oraz
porządkowanie zbiorów,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej
sylaby; łączenie,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej
sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą.
3. Mali artyści
* Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
* Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
* Nauka piosenek i pląsów,
* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów malarz i rzeźbiarza, ich roli w życiu społecznym,
* Budzenie zainteresowania zabytkami lokalnymi (pomnikami).
4. Już blisko zima – ubieramy się ciepło
* wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku,
* Rozwijane sprawności manualnej podczas przewlekania sznurówki przez dziurki, zapinanie guzików,
*Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
* Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowanie zbiorów,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodu szewca, jego roli w życiu społecznym.
PAŹDZIERNIK
1. Warzywa
* Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.
* Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
* Koncentrowanie uwagi na innych osobach.
* Uczestniczenie w zabawach integracyjnych, w kole, ze śpiewem, itp.
* Doskonalenie dbałości o porządek w swoim otoczeniu.
* Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
* Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
2. Jesienią w parku
* Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku.
* Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
* Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – park.
* Nauka piosenek i pląsów.
* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
* Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
3. Jesienią w lesie
* Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania.
* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie.
* Rozwijanie umiejętności składania obrazków z części.
* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – las, borowik, maślak, lis, sarna, nora, gwara.
* Rozwijanie zainteresowania pracą leśniczego.
* Motywowanie do wypowiadania się w różnorodnych formach plastycznych.
4. Przygotowania do zimy
* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w gospodarstwie domowym.
* Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
* Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania różnorodnych potraw – próbowanie własnych wyrobów.
* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – buda, pokarm dla, cebula.
* Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
* Rozwijanie zainteresowania pracą weterynarza.
WRZESIEŃ
1. W przedszkolu
- Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
- Poznanie topografii przedszkola.
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych.
2. Na ulicy
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
- Poznanie pracy policjanta, lekarza, pielęgniarki – atrybuty zawodów.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Układanie krótkich zdań na podany temat.
3. Ja i środowisko
- Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk i zębów.
- Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.
- Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
- Identyfikowanie i określanie własnych emocji.
- Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
4. Owoce
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.
- Kształtowanie umiejętności nazywania owoców krajowych i zagranicznych.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.