Zamierzenia

LISTOPAD 2021

Moja rodzina

  • budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
  • utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
  • poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,
  • budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • podawanie cech rodziców,
  • uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,

Mój dom

  • rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
  • utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
  • sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne,
  • poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
  • poznawanie zwyczajów kotów i psów,
  • utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.

Moje prawa i obowiązki

  • uświadamianie dzieciom ich praw,
  • uświadomienie, że z praw wynikają obowiązki,
  • poznawanie cech trójkąta,
  • utrwalenie kroku poloneza,
  • kształtowanie słuchu fonematycznego,
  • przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego,
  • poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło,
  • zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.

Moje zdrowie i bezpieczeństwo

  • zachęcanie do zdrowego stylu życia,
  • zachęcanie do dbania o czystość,
  • zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
  • przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania kanapek,
  • uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
  • uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
  • zachęcanie do dbania o zęby.

Zabawy codzienne realizowane w planie dnia:

– ruchowe: bieżne, orientacyjno-porządkowe, ze śpiewem

– zabawy z plastelinąrozwijanie małej motoryki

– zabawy integracyjne

– w różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)

  • słuchowe, rozwijające umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów

PAŹDZIERNIK 2021

Idzie jesień… przez ogród i sad

  • rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
  • poznawanie cech kwadratu,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
  • rozwijanie umiejętności obserwowania,
  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
  • poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.

Park Narodowy

  • zapoznanie z terminem „park narodowy”
  • rozpoznawanie nazw zwierząt w języku polskim, angielskim i migowym.
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
  • rozwijanie umiejętności obserwowania,
  • poznawanie kodeksu ekologicznego
  • poznanie zasad zachowania w parku narodowym
  • zapoznanie ze zwierzętami wybranego parku narodowego

Idzie jesień… do zwierząt

  • poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • poznawanie zapasów wiewiórki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie szybkiej reakcji na ustalony sygnał,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • orientowanie się w instrukcji,
  • odczuwanie i wytwarzanie dźwięków,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • rozwijanie narządów artykulacyjnych,
  • utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

Co z czego otrzymujemy

  • poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
  • zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie zwinności i szybkości,
  • rozwijanie pamięci muzycznej,
  • wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
  • zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
  • poznawanie sposobu otrzymywania sera,
  • poznawanie zwierząt: owcy i barana,
  • poznawanie pochodzenia wełny,

Idzie jesień… z deszczem

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • poznawanie cech prostokąta,
  • utrwalanie poznanych figur,
  • rozwijanie gibkości i zwinności,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • poznawanie kolorów tęczy,
  • zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych,
  • poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Zabawy codzienne realizowane w planie dnia:

  • ruchowe: bieżne, orientacyjno-porządkowe, ze śpiewem
  • na spostrzeganie słuchowe – rozpoznawanie osób po głosie,
  • percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu – rozpoznawanie warzyw i owoców różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)

WRZESIEŃ 2021

1. Oto ja

  • zachęcanie do poznawania kolegów i koleżanek z grupy,
  • rozwijanie mowy,
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola,
  • zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola,
  • dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie ważniejszych regionów Polski,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • poznawanie narządów zmysłów,
  • utrwalanie nazw części ciała,
  • poznawanie różnych stanów emocjonalnych.

2. Moja grupa

  • rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • dekodowanie obrazków – tworzenie kontraktu grupowego, przygotowanie do nauki czytania,
  • poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie.

3. Moja droga do przedszkola

  • poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego,
  • rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
  • zapoznanie z kołem,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,

4. Idzie jesień… przez las, park

  • zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – parkiem,
  • poznawanie oznak nowej pory roku – jesieni,
  • rozwijanie mowy i pamięci,
  • utrwalanie oznak jesieni,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie kolorów jesieni,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • obrazowanie tekstu piosenki ruchem,
  • rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych i liczebników porządkowych w zakresie sześciu,
  • poznawanie przedstawicieli grzybów: jadalnych i trujących,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,

Zabawy codzienne realizowane w planie dnia:

  • ruchowe: bieżne, orientacyjno-porządkowe, ze śpiewem
  •  na spostrzeganie słuchowe – rozpoznawanie osób po głosie, percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu
  • w rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu
  • w różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)

CZERWIEC 2021

DZIECI MAJĄ SWOJE ŚWIĘTO

  • Rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do zgodnej współpracy i zachowywania zasad fair play podczas zabaw.
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi różnych narodowości.
  • Uświadomienie, że dzieci mają swoje prawa. Poznanie podstawowych praw dziecka. Zrozumienie co to są prawa i obowiązki.
  • Stosowanie nazw liczebników porządkowych w zakresie 5

KOLOROWE LATO

  • Poznanie znaczenia słów ,,być tolerancyjnym”,  nazywanie uczuć i emocji, rozwijanie empatii i wrażliwości.
  • Poznanie wybranych wiadomości na temat pszczół i uwrażliwienie na konieczność dbania o pszczoły.
  • Klasyfikowanie i przeliczanie.
  • Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Nauka rozpoznawania elementów świata fikcji w odniesieniu do realnej rzeczywistości.

ŻEGNAMY PRZEDSZKOLE

  • Poznanie znaczenia zaufania na podstawie opowiadania, ukazanie konsekwencji ufania obcym.
  • Poznanie aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu nad morzem.
  • Odnajdywanie korzyści płynących ze spędzania czasu na świeżym powietrzu.
  • Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie kreatywności w działaniach plastycznych.

DO WIDZENIA!

  • Poznanie znaczenia zaufania na podstawie przykładu z literatury, zachęcanie do przełamywania lęku i szukania pomocy oraz wsparcia u innych w sytuacjach trudnych.
  • Poznanie utworów o charakterze żartobliwym.
  • Poznanie cech charakterystycznych wybranych krajobrazów: góry, morza, jeziora i zasad bezpiecznej zabawy.
  • Ukazanie konieczności bezpiecznego korzystania ze słońca.

Zgłębianie doświadczeń plastycznych, konstrukcyjnych.

MAJ 2021

BAJKI, BAŚNIE, LEGENDY

  1. Poznawanie i rozmowa na temat wartości – „Mądrość”;
  2. Zapoznanie z tradycyjnymi opowiadaniami: „Trzy małe świnki”, „Czerwony kapturek”, „Śpiąca królewna”, „Kot w butach”, „Jaś i Małgosia”;
  3. Zapoznanie się z miejscem i pracą w księgarni;
  4. Tworzenie okładki własnej książki.

RODZINA RAZEM SIĘ TRZYMA

  1. Poznanie i rozmowa na temat wartości – „Rodzina”;
  2. Tworzenie upominków na Dzień Mamy;
  3. Poznania nazw członków rodziny;
  4. Portret „Moja rodzina” – praca plastyczna.

JA I MOI BLISCY

  1. Rozmawianie na temat roli rodziny w życiu każdego z nas;
  2. Nauka odczytywania kodów obrazkowych;
  3. „If you happy” – zabawa ze śpiewem w języku angielskim;
  4. Tworzenie upominków na Dzień Taty.

LATO CZAS ZABAWY

  1. Omawianie wartości „tolerancja”;
  2. „Dwóm tańczyć się zachciało” – zabawa popularna ze śpiewem;
  3. Poznawanie cech lata;
  4. Poznawanie letnich owoców.

KWIECIEŃ 2021

WIELKANOC

  • Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą
  • Zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji i poczucia przywiązania
  • Poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym
  • Poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych
  • Poznanie historii czekolady
  • Poznanie symboli Świąt Wielkanocnych

TAJEMNICE ŚWIATA

  • Poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym
  • Poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny
  • Poznanie właściwości magnesu
  • Poszerzenie wiedzy na temat wybranych planet
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała
  • Poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty

Z KULTURĄ ZA PAN BRAT

  • Poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach
  • Poznanie pojęcia „film animowany”
  • Poznanie pojęcia „teatr”
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania, stosowania liczebników porządkowych i orientacji w przestrzeni
  • Poznanie cech baletu i opery
  • Uwrażliwienie na piękno baletu i opery
  • Poznanie roli aktora w teatrze

JESTEM KULTURALNY

  • Gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły
  • Poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję
  • Poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne
  • Nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania
  • Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby
  • Poznanie piosenki „Grzeczne słówka” dotyczącej kulturalnego zachowania
  • Poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie

KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL

  • Poznanie wartości „mądrość”
  • Poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie
  • Budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy
  • Poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki
  • Nabywanie wiadomości dotyczących książek
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w trakcie wycieczki
  • Poznanie pojęcia „sensoryczna książka”

MARZEC 2021

  1. MALI ODKRYWCY
  • Poznanie nowej wartości “dociekliwość”
  • Poznanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów
  • Poznanie części ciała i nazw wybranych organów
  • Nauka piosenki pt. “Chcę naprzód iść!”
  • Poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów

2. NADCHODZI WIOSNA

  • Poznanie wartości “szczerość”
  • Poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku
  • Poznanie cech marcowej pogody
  • Poznawanie różnych rodzajów muzyki
  • Wzbogacenie wiadomości na temat wiosny
  • “Suknia pani Wiosny” – praca plastyczna

3. WIOSNA TUŻ – TUŻ

  • Poznanie znaczenia pojęcia “szczerość”
  • Poznanie cech krajobrazu wiejskiego
  • Poznanie zwierząt żyjących na wsi
  • Poznanie cech wiejskich zwierząt: świni i krowy
  • Nauka piosenki pt. “Świnki”
  • “Wesoła krówka” – praca plastyczna przy użyciu papierowych talerzyków

4. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY

  • Poznanie znaczenie tradycji
  • Poszerzenie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowanych na świąteczny stół
  • Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą
  • “Bazie” – praca plastyczna przy użyciu plasteliny
  • “Działania z kolorowymi pisankami” – poznanie zabaw matematycznych
  • Nauka piosenki pt. “Śniadanko baranka”
  • Poznanie budowy jajka
  • “Pisanki” – praca plastyczna

LUTY 2021

1. SIŁY PRZYRODY

  • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
  • poznanie obiegu wody w przyrodzie i jej właściwości,
  • poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości, uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
  • zabawy plastyczne i rytmiczne,
  • poznanie właściwości powietrza,
  • ćwiczenia w przeliczaniu  ,,Ile kubków wody zmieści się w butelce”.

2. CZTERY ŻYWIOŁY

  • budzenie odpowiedzialności za środowisko,
  • obcowania z ogniem,- poznanie właściwości ognia oraz wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas zabaw,
  • poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi podczas rozwijania wyobraźni plastycznej,
  • wprowadzenie czytania globalnego wyrazów: woda, ogień, powietrze, ziemia podczas wykonywania pracy plastycznej ,,plakaty żywiołów”,
  • rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.

3. WIELKA WYPRAWA

  • poznanie nowej wartości „oszczędność”, zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
  • ćwiczenia przeliczania i klasyfikowania pojazdów na lądowe, wodne i powietrzne,
  • poznanie roli tempa w piosenkach, rozwijanie poczucia rytmu,
  • poznanie budowy samolotu podczas wykonywania pracy plastyczne ,,Mój samolot”.

4. NASZE PODRÓŻE

  • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
  • poznanie wybranych owoców tropikalnych, zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
  • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
  • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu, nauka gry na bębenku,
  • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy.

STYCZEŃ 2021

  1. „Czas Płynie”
  • Poznaje wartość „Szacunek” i rozmawia na jej temat
  • Poznaje pory dnia i czynności z nimi związanymi
  • „A ja rosnę” – śpiewa piosenkę i inscenizacje ją ruchem
  • Poznaje cztery pory roku, wykonuje związane z nimi prace plastyczne

2. „Młodsi i Starsi”

  • Rozmawia na temat odpowiedniego traktowania ludzi starszych.
  • Rysuje portret Babci i Dziadka oraz rozmawia na ich temat
  • Poznaje tradycyjne zabawy: „Mam chusteczkę haftowaną”, „Ojciec Wirgiliusz”, „Siała baba mak”
  • „Dziadku nasz kochany” – śpiewa piosenkę i inscenizuje ją ruchem

3. „Sport to zdrowie”

  • „Idzie zima zła” – zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence, nauka piosenki.
  • Poznaje wartość „Zdrowie”
  • Wie w jaki sposób należy ubrać się w zależności od pogody
  • Przelicza kule śniegowe

4. „Dbam o zdrowie”

  • Rozmawia na podstawie opowiadania o zdrowiu i chorobie
  • Poznaje zawody „Weterynarz”, „Aptekarz” i „Lekarz”
  • Wie w jaki sposób zachowywać higienę, rozpoznaje przedmioty związane z czynnościami higienicznymi i wie, jak ich użyć
  • Tworzy „Piramidę zdrowia” – poznaje wartość odpowiedniego odżywiania dla zdrowia.

GRUDZIEŃ 2020

NADCHODZI ZIMA

  • wypowiada się na temat sytuacji, w których trzeba być cierpliwym
  • wypowiada się na temat pierwszych oznak zimy
  • zaznacza pięć szczegółów, którymi różnią się podobne do siebie obrazki
  • prawidłowo używa pojęć: duży, mały
  • układa rytmy z sylwet śnieżnych i tworzy zbiory śnieżynek
  • ubiera się adekwatnie do pogody, przed wyjściem na zewnątrz
  • wypowiada się na temat powstawania sopli
  • podaje nazwy kolorów śnieżynek i segreguje je według tej cechy
  • dzieli nazwy ubrań na sylaby, koloruje odpowiednią liczbę kół
  • reaguje na sygnał słowny w języku angielskim: frozen

CORAZ ZIMNIEJ

  • naśladuje odgłosy ptaków
  • wypowiada się na temat wyglądu wróbla i sikorki;
  • używa angielskich nazw kolorów
  • podejmuje próby wiązania supełków
  • podaje nazwy zwierząt, których odgłosy usłyszy;
  • opisuje wygląd ptaków na podstawie ilustracji;
  • wymienia poszczególne części ciała ptaka;
  • określa części ciała wspólne dla ptaka i człowieka;
  • wypowiada się na temat dokarmiania ptaków zimą;
  • opowiada o żywieniowych zwyczajach ptaków
  • określa, w którym karmniku jest najmniej/najwięcej ptaków;
  • dokleja ptaki tak, aby w karmnikach było ich po tyle samo;
  • podaje nazwy różnych przedmiotów widocznych na obrazkach i artykułuje głoskę, którą słyszy na początku danego słowa

ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA

  • wypowiada się  na temat dobroczynności
  • wypowiada się na temat choinki i jej zdobienia przed świętami;
  • odgaduje nazwę ozdoby, którą opisuje słowami N.;
  • wypowiada się na temat przygotowań do świąt Bożego Narodzenia;
  • naśladuje ruchem i gestem niesienie paczki o różnej wielkości i ciężarze
  • porównuje wygląd gałązek świerkowych, jodłowych i sosnowych;
  • przelicza ozdoby świąteczne;
  • segreguje ozdoby świąteczne pod względem rodzaju, kształtu, koloru, długości;
  • powtarza angielskie słowa związane ze świętami: Santa Claus , Christmas tree, star;
  • opisuje wygląd łańcucha świetlnego, używając liczebników porządkowych

WESOŁYCH ŚWIĄT

  • tłumaczy znaczenie powiedzenia „mieć złote serce”
  • wypowiada się na temat zwyczajów związanych z Wigilią;
  • opowiada jak wyglądają święta w jego domu;
  • dzieli nazwy potraw wigilijnych na sylaby
  • ocenia długość łańcuchów, używając słów: długi, krótki, średni
  • uzupełnia tabelę z bombkami zgodnie z kodami
  • śpiewa wybraną kolędę
  • układa takie same bombki w pary
  • wymyśla dowolne krótkie życzenia, odśpiewuje je na wybraną melodię;
  • losuje z worka różne ozdoby choinkowe, opisuje ich wygląd, starając się używać jak najwięcej przymiotników

PIOSENKI:

  • „Uśmiech” M.Z. Tomaszewska
  • „Idzie zima zła” Galica, Pabisiak
  • „Głodny wróbelek” B.Forma
  • „Choinka” M.Z. Tomaszewska
  • „Dziadzio Mikołaj” sł i muz. tradycyjne
  • “ Migające światełka” Barańska, Gąsieniec „ We wish you a Merry Christmas” sł. i muz. tradycyjne

LISTOPAD 2020

MÓJ DOM – POLSKA

  • Omawianie wartości “wolność” – słuchanie opowiadania “O ptaku, który utracił wolność” M. Szeląg i rozmowa na temat treści utworu
  • Poznanie nazwy stolicy Polski i  jej symbolu
  • “Gdzie jest nasza stolica?” – przedstawienie dzieciom mapy Polski
  • Nauka wiersza pt. “Syrenka”
  • Poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce
  • Rozbudzenie zainteresowania pięknem przyrody polskiej
  • Poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga)
  • Wprowadzenie piosenki pt. “Mały Polak, przedszkolak”
  • Rysowanie flagi Polski po śladzie, wyklejanie jej papierem kolorowym
  • Zapoznanie z hymnem Polski
  • “Mapa Polski” – ozdabianie konturów mapy Polski darami jesieni

MOJE HOBBY

  • Poznanie wartości “Kreatywność”
  • Praca plastyczna pt. “Rozwijanie kreatywności” – ozdabianie w dowolny sposób zwierząt wykonanych z tekturowych kartonów za pomocą naklejek i kolorowego papieru
  • Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt domowych
  • Nauka piosenki pt. “Parasol”
  • Poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1-4
  • Poznanie wiadomości na temat kotów

ULUBIONE ZAJĘCIA

  • Poznanie cech wiatru
  • Poznanie nowych słów w jęz. angielskim: wind, silence
  • Zapoznanie z pojęciem “rytmu” w matematyce
  • Poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania
  • Poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych
  • “Muzyczne albumy” – zabawa plastyczna, wykonanie albumu składającego się z różnych instrumentów

PRZEDSZKOLAKI W ŚWIECIE TECHNOLOGII

  • Zapoznanie dzieci z wybranymi urządzeniami elektrycznymi
  • Zapoznanie się z wyglądem komputera/laptopa
  • Wykonanie pracy plastyczno – technicznej pt. “Mój laptop”
  • Poznanie przez dzieci najważniejszych zastosowań Internetu
  • Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
  • Przybliżenie dzieciom informacji o dobrych i złych stronach Internetu
  • Uwrażliwienie dzieci na konieczność́ poszukiwania pomocy u dorosłych w sytuacji zetknięcia się̨ z zagrożeniem w sieci
  • Poznanie historii telefonów komórkowych
  • Kształtowanie umiejętności rozmawiania przez telefon

PAŹDZIERNIK 2020

IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT

  • Poznanie wartości ,,pracowitość”, rozwijanie funkcji komunikatywnej języka i logicznego myślenia.
  • Zapoznanie z darami lasu – grzyby. Lepienie z plasteliny dowolnie wybranego grzyba.
  • Poznanie jesiennych liści i owoców: dębu, klonu, kasztanowca.
  • Przeliczanie w zakresie 1-3.
  • Wprowadzenie piosenki ,,Toczą się kasztanki trzy”, kształtowanie poczucia rytmu.

JESIENNA PRZYGODA

  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat wartości ,,pracowitość”.
  • Poznanie jesiennych zwyczajów bocianów oraz niedźwiedzi.
  • Klasyfikowanie i przeliczanie w zakresie 5 (orzechy).
  • Wdrażanie do zgodnego współdziałaniach w zabawach.
  • Poznanie piosenki ,,Dwa malutkie jeże”. Rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej.
  • Odkrywanie własnych możliwości twórczych, rozwijanie motoryki małej, motywowanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej ,,Jeż”.

KOSZYK PANI JESIENI

  • Poznanie nowej wartości ,,uprzejmość”, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach.
  • Zgłębianie wiedzy na temat owoców i drzew rosnących w sadzie – jabłoń, śliwa, grusza.
  • Nauka piosenki ,,Koszyk”. Zabawa rytmiczna z rymowanką ,,Jesienna wyliczanka”.
  • Poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych – kompot, owocowe szaszłyki. Zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstego spożywania owoców.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej, zachęcanie do starannego wykonywania wszystkich zadań i ćwiczeń.
  • Utrwalenie znajomości kolorów, wielkości owoców i stosowanie określeń; dużo, mało, więcej, mniej.

SKARBY JESIENI

  • Rozwijanie u dzieci pozytywnych cech charakteru – uprzejmość.
  • Poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią, eksperyment z ziemniakiem.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego na podstawie historyjki obrazkowej ,,Od nasionka do pietruszki”.
  • Poznanie właściwości ogórka kiszonego, czytanie globalne wyrazu ogórek, nauka piosenki ,,Kiszone ogórki”.
  • Poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

WRZESIEŃ 2020

 „W przedszkolu”

  • Zna zasady obowiązujące w przedszkolu dotyczące z reżimu sanitarnego
  • Nauka powitanki „Powitamy się, ręce podajemy” (zamiast podania ręki używamy gestu machania)
  •  Wspólnie tworzy zasady obowiązujące w grupie
  • Wypowiada się na temat wakacji
  • Śpiewa piosenkę „Piłka Oli”
  • Rozpoznaje swój znaczek przedszkolny

 „Nasze przedszkole”

  • Utrwala nazwy części ciała
  • Nazywa pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu
  • Nazwa osoby pracujące w przedszkolu
  • Zna i potrafi wykonać masażyk „Do przedszkola idzie Zdziś” (na swoich kolegach)
  • Wspólnie tworzy kalendarz urodzin

 „Jestem bezpieczny”

  • Poznaje znaczenie i wartość słowa „odwaga”
  • Poznaje zawody zaufania publicznego: policjant
  • Opisuje wygląd znaków drogowych
  • Wie, czym jest sygnalizator świetlny.

 „Pomocna dłoń”

  • Poznaje bezpieczne i niebezpieczne zachowania na drodze
  • Stosuje zasad bezpiecznego poruszania się na drodze
  • Zna numer 112
  • Poznaje zawody zaufania publicznego: lekarz, policjant, strażak

MAJ

1. Zwierzęta domowe.

  • Poznanie wyglądu i życia zwierząt domowych.
  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy ze zwierzętami.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

2. Moja  rodzina.

  • Koncentrowanie uwagi na innych osobach.
  • Porównywanie długości, stosowanie pojęć: dłuższy, krótszy, taki sam.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego u dzieci poprzez wyodrębnianie pierwszej sylaby wyrazów: mama, tata.
  • Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama, tata.
  • Kształtowanie umiejętności budowania kilkuzdaniowej wypowiedzi na określony temat.

3. Mama i Tata

  • Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.
  • Rozumienie i przestrzeganie praw rodziców (np. prawa do odpoczynku, spokoju, opieki w czasie choroby).
  • Zachęcanie do samodzielności w zakresie samoobsługi oraz wykonywanie pracy na rzecz członków rodziny, jako przejawu troski i chęci pomagania innym.
  • Kształtowanie uczucia szacunku i  przywiązania do rodziców.
  • Pamiętanie o ważnych dla członków rodziny datach (urodziny, imieniny, Dzień Matki i Ojca)

4. Święto dzieci

  • Budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach.
  • Porównywanie własnego wyglądu z wyglądem innych dzieci, akceptowanie ich odmienności.
  • Słuchanie wierszy i opowiadań związanych z życiem dzieci w innych krajach.
  • Budzenie więzi emocjonalnej z dziećmi z całego świata.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej i określania kierunków w przestrzeni.

KWIECIEŃ

1. Czekamy na święta.

  • Poznanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Wielkanocnymi.
  • Zachęcanie do udziału w planowaniu i przygotowaniu świąt w domu.
  • Zachęcanie do wykonywania prac porządkowych, jako przejawu troski i chęci pomocy domownikom.
  • Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.

2. Dbamy o środowisko.

  • Propagowanie postawy proekologicznej.
  • Poznanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze.
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.

3. Wiosenna łąka.

  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej z wykorzystaniem albumów, encyklopedii, zasobów Internetu.
  • Zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami kwiatów i zwierząt zamieszkujących łąkę.
  • Wyrabianie szacunku do zwierząt i roślin.
  • Utrwalanie zdobytej wiedzy w pracach plastycznych.

4. Polska – moja Ojczyzna.

  • Poznanie znaczenia pojęć : ojczyzna, Polska.
  • Przyjmowanie właściwej postawy ciała podczas hymnu.
  • Utrwalanie znajomości symboli narodowych.
  • Rozwijanie umiejętności myślenia podczas rozwiązywania zagadek.
  • Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.

MARZEC

1. Czekamy na wiosnę.

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
  • Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
  • Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
  • Rozwijanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów.

2. Wiosna na parapecie.

  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.

3. Wiosenne sprzątanie.

  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
  • Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przeliczanie sylab w słowie.

4. Zwierzęta na wsi.

  • Rozwijanie umiejętności związanych z poznawaniem świata zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt hodowlanych.
  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.

5. U rolnika na wsi.

  • Zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych –przełamywanie niechęci.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
  • Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przeliacznie sylab w słowie.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.

LUTY

  1. Zabawy w karnawale.

poznanie sensu karnawału,

wyrabianie nawyków związanych z dbałością swój wygląd, zachęcanie do samodzielnego ubierania się,

rozmowa na temat strojów karnawałowych – przebrania za postacie z bajek, ludzi różnych zawodów, zwierzęta,

wykonywanie maski karnawałowej z papieru kolorowego i drobnych elementów dekoracyjnych (koralików, brokatu, piórek),

kształtowanie pojęcia o 1 więcej (mniej); porządkowanie zbiorów rosnąco lub malejąco.

2. Spotkanie z bajką.

próby samodzielnego opowiadania ulubionej bajki wszystkim dzieciom,

kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się,

rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby,

dokładanie i odkładanie jako przygotowanie do dodawania i odejmowania

dopełnianie zbioru do 4-ech elementów,

rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej w zabawach paluszkowych oraz grafomotorycznych

3. W dawnych czasach.

poznanie specyfiki i atrybutów zawodu archeologa.

kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania całymi zdaniami,

wypowiadanie się w pracy plastycznej na temat swoich obserwacji,

określanie kryterium po dokonanej klasyfikacji przedmiotów,

przeliczanie co najmniej w zakresie 4,

tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych.

4. Kiedy patrzę w niebo.

wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych,

posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu,

wzbogacanie czynnego słownika dziecka,

rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby,

klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech,

zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.

STYCZEŃ

1. Tydzień za tygodniem.

Uświadomienie dzieciom, że każda pora roku trwa trzy miesiące, miesiące dzielą się na tygodnie a tygodnie na dni.

Uświadomienie dzieciom cykliczności występowania pór roku, rytm dnia i nocy, kolejność dni tygodnia (utrwalenie nazw dni).

Usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Koncert G. Waśkiewicz.

Kształtowanie umiejętności rozumienia i stosowania pojęć: rano, w południe, po południu oraz najpierw, potem, teraz przy porządkowaniu zdarzeń w historyjce obrazkowej.

Utrwalanie pojęć figur geometrycznych.

2. Wszędzie biało.

Poznanie zimowych zjawisk atmosferycznych.

Poznanie różnych stanów skupienia wody – przeprowadzanie eksperymentów.

Wykorzystywanie różnych technik plastycznych do stworzenia zimowej pracy plastycznej.

Tworzenie zbiorów czteroelementowych poprzez dokładanie i zabieranie elementów.

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.

3. Babcia i Dziadek

Uzyskiwanie i przekazywanie informacji o własnej rodzinie.

Rozumienie pojęć ogólnych „rodzina, rodzeństwo”.

Poznawanie stopnia pokrewieństwa między członkami rodziny dalszej i bliższej.

Gromadzenie wiedzo o czynnościach i obowiązkach członków rodziny z uwzględnieniem obowiązków dziecka w rodzinie.

Czynne uczestnictwo w planowaniu i przygotowaniu uroczystości z okazji dnia seniora w przedszkolu.

Uświadomienie dzieciom roli babci i dziadka we własnym życiu.

Budzenie szacunku do osób starszych i chęci niesienia im pomocy.

Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.

4. Zima może być wesoła

Wyrabianie nawyków związanych z dbałością swój wygląd, zachęcanie do samodzielnego ubierania się.

Zapamiętanie cech typowych dla zimy.

Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.

Rozwijanie umiejętności przeliczania podczas zabaw z kostką.

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: mors, foka, kra, woda.

Budzenie zainteresowania życiem ludzi w innych strefach klimatycznych.

GRUDZIEŃ

POCZTA

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: koperta, karta
  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych: listonosz
  • Wyodrębnianie elementów pierwszo i drugoplanowych na ilustracji podczas jej opowiadania
  • Poznanie zwyczaju wysyłania pocztówek świątecznych.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas porządkowania zdarzeń podczas pracy z historyjką obrazkową „Droga listu”

POMAGAMY ZWIERZĘTOM

  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku
  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania swoich imion oraz wyrazów: sarna, gil, wrona, sikorka, ptaki.
  • Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka; rozwijanie zdań prostych

CHOINKOWE OZDOBY

  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • Doskonalenie małej motoryki podczas wykonywania ozdób świątecznych
  • Rozwijanie umiejętności porównywania długości – posługiwanie się pojęciami: długi, krótki, dłuższy, krótszy
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności
  • Nauka piosenek i pląsów – przygotowanie do występu

SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

  • Doskonalenie umiejętności prezentowania swoich zdolności na forum grupy i przed zaproszonymi gośćmi oraz świadome odgrywanie roli współgospodarza uroczystości
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
  • Zwracanie uwagi na czynności wykonywane przez bohaterów na ilustracjach
  • Wzmacnianie więzi z rodziną oraz chęci aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świąt

LISTOPAD

1. Lubimy książki
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowanie zbiorów,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą,
* Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
* Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów pisarza i bibliotekarza, ich roli w życiu społecznym,
* Budzenie zainteresowania książką i czytaniem,
* Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów,
* Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

2. Jesienna szaruga
* Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku,
* Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego nakładania butów i ubrań wierzchnich,
* Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota,
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy, przeliczania oraz porządkowanie zbiorów,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie,
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyodrębnianie pierwszej sylaby; łączenie nazw zaczynających się taką samą sylabą.

3. Mali artyści
* Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
*  Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
* Nauka piosenek i pląsów,
* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodów malarz i rzeźbiarza, ich roli w życiu społecznym,
* Budzenie zainteresowania zabytkami lokalnymi (pomnikami).

4. Już blisko zima – ubieramy się ciepło
* wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku,
* Rozwijane sprawności manualnej podczas przewlekania sznurówki przez dziurki, zapinanie guzików,
*Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
* Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowanie zbiorów,
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej – poznanie zawodu szewca, jego roli w życiu społecznym.

PAŹDZIERNIK

1. Warzywa

* Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.

* Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.

* Koncentrowanie uwagi na innych osobach.

* Uczestniczenie w zabawach integracyjnych, w kole, ze śpiewem, itp.

* Doskonalenie dbałości o porządek w swoim otoczeniu.

* Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

* Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.

2. Jesienią w parku

* Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.

* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku.

* Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

* Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – park.

* Nauka piosenek i pląsów.

* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

* Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów.

3. Jesienią w lesie

* Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania.

* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie.

* Rozwijanie umiejętności składania obrazków z części.

* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – las, borowik, maślak, lis, sarna, nora, gwara.

* Rozwijanie zainteresowania pracą leśniczego.

* Motywowanie do wypowiadania się w różnorodnych formach plastycznych.

4. Przygotowania do zimy

* Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w gospodarstwie domowym.

* Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

* Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania różnorodnych potraw – próbowanie własnych wyrobów.

* Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów – buda, pokarm dla, cebula.

* Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

* Rozwijanie zainteresowania pracą weterynarza.

WRZESIEŃ

1. W przedszkolu

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
  • Poznanie topografii przedszkola.
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych.

2. Na ulicy

  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
  • Poznanie pracy policjanta, lekarza, pielęgniarki – atrybuty zawodów.
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Układanie krótkich zdań na podany temat.

3. Ja i środowisko

  • Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk i zębów.
  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.
  • Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
  • Identyfikowanie i określanie własnych emocji.
  • Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.

4. Owoce

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.
  • Kształtowanie umiejętności nazywania owoców krajowych i zagranicznych.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.