LISTOPAD
Drodzy Rodzice!
Pierwszy tydzień listopada będzie dla dzieci okazją do powrotu do swoich ulubionych bajek. Wspólnie będziemy świętować 5 listopada dzień bajkowych postaci, a każdy z pozostałych dni poświęcimy na bliższe poznanie bajkowych bohaterów.
Dlaczego tydzień poświęcimy bajkom? Bajki to nie tylko, miłe opowieści, które dzieci lubią słuchać na dobranoc. Bajki kształtują wrażliwość, rozwijają wyobraźnię, uczą wartości moralnych. Wspólne czytanie buduje więź między dorosłym a dzieckiem. Uczą także myślenia, pomagają w zrozumieniu siebie, świata i ludzi oraz wzbogacają słownictwo dziecka. Dlatego czytajmy dzieciom jak najwięcej!
W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o jesiennej pogodzie. Porozmawiamy o tym, dlaczego czasem robi się smutno, że to bywa związane z pogodą i co można wtedy zrobić (na przykład przytulić się do kogoś). Poznamy różne zjawiska przyrodnicze – dzieci dowiedzą się, dlaczego jesienią ubywa dnia (Słońce później wschodzi i wcześniej zachodzi), przypomnimy sobie obieg wody w przyrodzie – pobawimy się w chmury, kałuże, krople wody, parę wodną. Pobawimy się w naśladowanie odgłosów jesiennego deszczu, wykorzystamy w tym celu różne materiały.
Kolejny tydzień to rozmowy o sztuce. Dowiemy się jak pracują rzeźbiarze, malarze i malarze, co jest z papieru i jak można się z nim bawić. Dowiemy się co to jest collage.
W ostatnim tygodniu listopada będziemy poznawać pojęcia z zakresu matematyki na podstawie ubrań. Dowiemy się co to jest para, dokonamy klasyfikacji guzików, szalików, rękawiczek, będziemy liczyć, przeliczać i zliczać. Dowiemy się kto szyje nasze ubrania a kto buty, jakich potrzebuje narzędzi.
WRZESIEŃ
Drodzy Rodzice!
Przed nami kolejne miesiące wspólnej pracy i zabawy. Dla dzieci jest to czas powrotu do dobrze znanych miejsc, nauczycieli, koleżanek i kolegów. W najbliższych dniach wspólnie stworzymy „Kodeks Przedszkolaka” i zwrócimy uwagę na używanie zwrotów grzecznościowych.
Skupimy się na dzieleniu wyrazów na sylaby. Będziemy uczyć się wyklaskiwać rytmy i układać je z klocków.
Drugi tydzień września upłynie na rozmowach o miejscowości, w której mieszkamy. Będziemy omawiać różnice między miastem i wsią, opisywać domy, które można tam spotkać. Z różnych materiałów spróbujemy stworzyć makietę miasta.
Będziemy uczyć się podawać swój adres domowy. Omówimy zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Opiszemy znaki drogowe i porozmawiamy o pracy policjanta. Przypomnimy numer alarmowy 112 i dowiemy się, w jakich sytuacjach można z niego korzystać.
Będziemy doskonalić umiejętność rozpoznawania figur geometrycznych i je przeliczać.
W kolejnym tygodniu września zwrócimy uwagę na swoje ciało. Powtórzymy nazwy różnych jego części i będziemy wskazywać te, które znajdują się po prawej oraz po lewej stronie.
Dużo będziemy rozmawiać o zmysłach, za pomocą których poznajemy świat. Odszukamy podobieństwa i różnice między sobą. Odbędziemy rozmawiać o tym, jak dbać o siebie i co robić, by być zdrowym. Poznamy znaczenie określenia: zdrów jak ryba.
Oprócz tego będziemy ćwiczyć globalne czytanie i wodzenie po śladzie przygotowujące do pisania.
Ostatni tydzień to rozmowy o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie i o tym, jakie dary ma dla nas ta pora roku. Będziemy wymieniać i opisywać nasze ulubione owoce oraz wskazywać te, które są zbierane w Polsce. Opowiemy o pracach, które wykonuje się w ogrodzie i sadzie, a także o narzędziach pomocnych podczas ich wykonywania.
Odszukamy cechy wspólne i różnice między owocami i warzywami. Będziemy klasyfikować je według wybranej cechy, np. koloru, kształtu, a następnie łączyć w pary lub zbiory.