WRZESIEŃ
Oto kilka sprawdzonych rad i wskazówek dla Rodziców: -RAZ PODJĘTA DECYZJA POWINNA BYĆ KONSEKWENTNIE REALIZOWANA ( trzeba dziecko oswoić z myślą pójścia do przedszkola) -NASTAW DZIECKO POZYTYWNIE DO PRZEDSZKOLA (mów o przedszkolu pozytywnie) -NAUCZ DZIECKO SAMODZIELNOŚCI (na miarę możliwości dziecka zadbaj by zgłaszało potrzeby fizjologiczne, samo radziło sobie w toalecie, ubierało się i rozbierało w sali czy szatni, siedziało podczas posiłku, trzymało łyżkę i samodzielnie jadło) -NIE WPROWADZAJ ATMOSFERY POŚPIECHU,TYLKO CZULE, ALE STANOWCZO POŻEGNAJ SIĘ Z DZIECKIEM (pożegnaj się bez pospiechu, dziecko musi też mieć czas na rozstanie, ale bez nadmiernego przedłużania) -POŚWIĘĆ DZIECKU WIĘCEJ CZASU NIŻ ZWYKLE (rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola, opowieści rodziców o swoich przedszkolach, wybierz się wspólnie na zakupy np. kupowanie kapci, śpiworka itp.) -PLUSZOWA ZABAWKA POMOŻE PRZETRWAĆ TRUDNY CZAS (niech dziecko weźmie ze sobą podpisana np. na metce pluszowa zabawkę do której będzie się mogło przytulić) -PRZYZWYCZAJAJ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA STOPNIOWO ( wydłużaj stopniowo pobyt dziecka w przedszkolu np. do obiadu a z biegiem czasu coraz dłużej) -WSPÓŁPRACUJ Z NAUCZYCIELEM (rozmawiaj z nimi i ufaj, wszelkie pytania kieruj do niego i wyjaśniaj zauważone wątpliwości)
O czym rodzice powinni pamiętać, aby ich działania były skuteczne i stymulujące: -CIESZYĆ SIĘ I OKAZYWAĆ ZADOWOLENIE Z KAŻDEGO PRZEJAWU SAMODZIELNOŚCI U DZIECKA ( pozwól dziecku wykonać czynność samemu nadmierne wyręczanie grozi wyuczeniem bezradności) -ZACHOWAĆ CIERPLIWOŚĆ -BYĆ SYSTEMATYCZNYM I KONSEKWENTNYM (pomoże to między innymi w przekształceniu czynności samoobsługowych w nawyki) -NIE PRZECIĄGAJ POŻEGNANIA (jeżeli dziecko przy pożegnaniu płacze ,postaraj się by prze kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata-z reguły rozstania z tata są mniej bolesne)
Okres adaptacji przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna po miesiącu(i to tez jest normalne)-bo dopiero w pełni zrozumiało i w pełni odczuło, ze pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak dalej. Dziecko dojrzało do przedszkola gdy: -dobrze znosi nieobecność rodziców -z własnej inicjatywy oddala się od mamy ,nie trzyma jej się kurczowo -potrafi wykonywać proste czynności samoobsługowe w zakresie: komunikowania potrzeb fizjologicznych, umiejętności mycia rąk i wytarcia w ręcznik, umiejętności samodzielnego jedzenia-posługiwania się łyżką , gryzienia, samodzielnego ubierania się i rozbierania- przynajmniej podejmowania prób.