Jadłospis

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego  Nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności  zamieszczamy w jadłospisie wykaz alergenów.

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1. Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica kamut)
    2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie)
    6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)
    7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)
    8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie)
    9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
    12. Dwutlenek siarki
    13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie)
    14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie)

 Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy,produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

UWAGA

Przypominamy jednocześnie, że w żywieniu dziecka nie powinno się ograniczać produktów alergizujących, chyba, że występuje wyraźne wskazanie lekarza ( w takim wypadku należy dostarczyć do przedszkola stosowne zaświadczenie o alergii występującej u dziecka).

J A D Ł O S P I S

styczeń 2020


ŚniadanieObiadPodwieczorek
20
poniedziałek
Płatki kukurydziane 15g
na mleku 150g,
chleb orkiszowy 40g,
masło 5g,
szynka wieprzowa 20g papryka czerwona 20g,
sałata lodowa 10g,
herbata rumiankowo- koperkowa 200g,
jabłko 200g
I:  Zupa grochowa z
 ziemniakami-250g.
II: Makaron kolanka 150g,
z serem białym 70g,
polewa jogurtowo-
truskawkowa 100g,
woda z miętą i cytryną 200g
Chleb słonecznikowy 40g, masło 5g,
udziec z indyka
pieczony 20g,
ogórek zielony 20g,
herbata owocowa 200g
orzechy nerkowca 15g
alergeny: 1,7,8alergeny: 1,3,7,9alergeny: 1,7
21
wtorek
Kakao 200g,
jajecznica 40g,
chleb staropolski 40g,
masło 5g,
pomidorki koktajlowe 20g, szczypiorek 5g,
orzechy laskowe 15g
I: Zupa kalafiorowa z
ziemniakami 250g.
II: Schab pieczony 60g,
w sosie śliwkowym 40g,
kasza jęczmienna 150g,
buraki zasmażane 100g
kompot owocowy-200g
Chleb baltonowski 40g,
pasta z marchewki z pomidorami suszonymi 30g, ogórek kiszony 20g,
gruszka 120g
alergeny: 1,3,7alergeny:1,3,7,9alergeny: 1,3,7
22
środa
Kasza manna 10g
na mleku 150g,
chleb wieloziarnisty 40g, masło 5g,
ser mozarella 20g,
roszponka 10g,
rzodkiewka 20g,
herbata miętowa 200g,
jabłko 200g
I: Zupa krem z dyni z grzankami ziołowymi-250g.
II: Pierogi z miesem
okraszane cebulą-170g,
surówka z ogórka kiszonego 100g
kompot owocowy-200g
Ciasto piernikowe 40g,
mleko 200g, 
mandarynka 100g 
alergeny: 1,7,8alergeny:1,3,7,9alergeny:1,7
23
czwartek
Płatki owsiane 10g  na mleku 150g,
chleb słonecznikowy 40g,
pasta z jaja z łososiem i koperkiem 30g,
pomidor 20g,
herbata z cytryną 200g,
płatki migdałowe 15g
lI: Zupa z fasolki szparagowej z ziemniakami 250g.
II: Pulpety z indyka
z marchewką 60g
w sosie własnym 40g,
ryż 150g,
surówka z kapusty pekińskiej z
papryką i kukurydzą 100g
kompot owocowy-200g
Budyń waniliowy 150g,
chrupki kukurydziane,
winogrona
bezpestkowe 80g
alergeny:1,4,7alergeny:1,7,9alergeny:7
24
piątek
Kawa inka 200g,
chleb orkiszowy 40g,
masło 5g,
szynka drobiowa 20g, papryka mix 20g,
kiełki słonecznika 10g, mandarynka 100g
I:Zupa pomidorowa z
makaronem 250g.
II:Dorsz z pieca 60g,
ziemniaki 200g,
surówka z kapusty kiszonej 100g
kompot owocowy-200g
Pudding chia z polewą wiśniową 120g,
ciasteczka zbożowe  40g,
banan 120g
alergeny: 1,7alergeny: 1,3,4,7,9alergeny: 1,7

Wykaz wszystkich alergenów stosowanych w zakładzie i mogących występować w posiłkach: zboża zawierające gluten, soja, mleko, skorupiaki, jaja, orzeszki ziemne/ arachidowe, orzechy (migdał, orzech laskowy, orzech włoski, nerkowiec, pistacja), seler, gorczyca, nasiona sezamu, dwutlenek siarki i siarczyny(E220).

Nasze przedszkole
oferuje swoim wychowankom trzy  posiłki dziennie:

– śniadanie
– obiad (zupa , II danie)
– podwieczorek
które realizują 75 % całodziennej racji pokarmowej.
Jadłospisy przedszkola układane są zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia dzieci na podstawie wytycznych IŻiŻ. Kuchnia nadzorowana jest przez SANEPID.
Jadłospis jest zaplanowany  i dostępny  dla rodziców na tablicy w szatni dziecięcej oraz na powyższej stronie internetowej naszego przedszkola.

W naszej kuchni  podajemy dzieciom produkty najwyższej jakości. Sami przygotowujemy wszystkie posiłki.

Robimy dzieciom jogurty owocowe ( jogurt naturalny + owoce sezonowe, mrożone + miód lub niewielka ilość cukru), kisiele, budynie, ciasta, sałatki, pieczone mięsa ( schab, pieczeń rzymska, pasztet z indyka i soczewicy), pasty kanapkowe itp. Zwracamy uwagę, aby produkty nie były chemicznie konserwowane. W ciągu dnia dzieci mają nieograniczony dostęp do źródlanej wody niegazowanej, otrzymują także herbaty owocowe, rumianek, miętę , wodę z cytryną , miodem i imbirem. Herbat i kompotów do obiadu nie słodzimy.

Stosujemy się do poniższego rozporządzenia.

   WYMAGANIA DOTYCZĄCE ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH UŻYTYCH W ŻYWIENIU DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
zgodnie z par. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 26 lipca  2016 roku
/ wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r. /

§ 2

  1. Środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej.

2.  Środki spożywcze o których mowa w ust. 1, dobiera się w taki sposób, aby:
1) na całodzienne żywienie składały się środki spożywcze pochodzące z różnych grup środków spożywczych;
2) posiłki (śniadanie, obiad, kolacja) zawierały produkty z następujących grup spożywczych: produkty zbożowe lub ziemniaki, warzywa lub owoce, mleko lub produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych i inne nasiona oraz tłuszcze;
3) zupy, sosy oraz potrawy sporządzane były z naturalnych składników bez użycia koncentratów spożywczych, z wyłączeniem koncentratów z naturalnych składników;
4) od poniedziałku do piątku były podawane nie więcej niż dwie porcje potrawy smażonej, przy czym do smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40%
5) napoje przygotowywane  na miejscu zawierały nie więcej niż 10 g cukrów w 250 ml produktu gotowego do spożycia
6) każdego dnia były podawane:
a) co najmniej dwie porcje mleka lub produktów mlecznych,
b) co najmniej jedna porcja z grupy mięso, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych
c) warzywa lub owoce w każdym posiłku
d) co najmniej jedna porcja produktów zbożowych w śniadaniu, obiedzie oraz kolacji
7) w żywieniu całodziennym było podawane przynajmniej pięć porcji warzyw lub owoców;
8) co najmniej raz w tygodniu była podawana porcja ryby.

§ 3

          Do dnia 31 grudnia 2016 r. w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty mogą być stosowane grupy środków spożywczych oraz wymagania, jakie muszą spełniać środki spożywcze określone w przepisach, o których mowa w par. 4

§ 4

          Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpień 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań , jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz. U. poz. 1256)

§ 5

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 01 września 2016 r

Minister Zdrowia : K. Radziwił


Zalecenia  Instytutu Żywności i Żywienia przy sporządzaniu podstawowych posiłków

 Udział procentowy posiłków:
Przy pobycie ośmiogodzinnym i co najmniej trzech posiłkach / śniadanie,
obiad, podwieczorek/ udział procentowy  powinien wynosić  ok. 70 – 75% całodziennego zapotrzebowania energetycznego.
Posiłek obiadowy – powinien stanowić 30% całodziennego zapotrzebowania energetycznego

 Śniadanie

W skład powinna wchodzić zupa mleczna oraz pieczywo mieszane z masłem, serem lub wędliną oraz jajka, warzywa lub owoce. Owoce można zastąpić dżemem lub marmoladą. Zupę mleczną można zastąpić słabą herbatą z mlekiem, mlekiem lub mlekiem z kakao.

W skład śniadania powinny wchodzić: produkt białkowy jak ser, jaja, wędlina, lub mięso przygotowane na zimno, pieczywo mieszane (chleb biały, razowy itp.) masło, warzywa, owoce.

OBIAD
-najbogatszy w energię (kalorie) posiłek,
– powinien dostarczać w odpowiedniej ilości wszystkie podstawowe składniki odżywcze (białko, węglowodany, a także składniki mineralne i witaminy),
– powinien się składać z dwóch dań:
pierwszego dania: zupy przygotowanej z pełni dostępnych sezonowych warzyw i owoców;?
drugiego dania: którego podstawą powinna być potrawa z produktów białkowych np. z mięsa, podrobów, ryb, jaj, sera, lub tzw. potrawa półmięsna złożona z mięsa i warzyw lub z mięsa i kaszy czy mąki.
– powinien zawierać dwie potrawy z warzyw, przy czym jedną w postaci surówki,
– jeżeli w skład obiadu wchodzi zupa z dużą ilością warzyw, to wtedy w skład drugiego dania oprócz ziemniaków wchodzi już tylko jedna jarzyna. Nie należy podawać ziemniaków dwa razy np. do zupy i do drugiego dania, tak samo nie należy również podawać dwa razy kaszy czy makaronu i to nie tylko w daniu obiadowym, ale również w ciągu dnia,
ZUPY należy przygotowywać na wywarach jarskich (warzywnych)lub mięsnych z dodatkiem głównego składnika, który nadaje zupie charakterystyczny specyficzny smak. Nie należy przygotowywać zup na wywarach z kości gdyż prowadzi to do uwalniania się z nich znacznych ilości cholesterolu oraz substancji szkodliwych dla zdrowia jak np. ołowiu, kadmu. Zupy dla dzieci należy podprawiać niskotłuszczową śmietaną lub mlekiem albo masłem czy mąką – rzadko zasmażką. Zaleca się podprawianie mlekiem bądź jogurtem lub kefirem wzbogacając zupę w pełnowartościowe białko oraz wapń ograniczając udział tłuszczu.

DRUGIE DANIE powinno składać się z produktów białkowych, najlepiej pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, ser, jaja, drób), produktów bogatych w węglowodany złożone (ziemniaki, kasza, kluski itp.) oraz dodatków warzywnych (surówki, warzywa gotowane)

PODWIECZOREK

Mogą  być owoce, napój mleczny lub mleczno – owocowy i węglowodany. Może być kanapka oraz  surowe warzywa.