CZERWIEC 2014
RUCH ULICZNY
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się na ulicy oraz znaczenia świateł na sygnalizatorze świetlnym
- Poznanie miejsca w ruchu ulicznym dla pieszych i rowerzystów
- Uświadomienie, że dzieci poruszają się po ulicy tylko pod opieką dorosłych
- Rozumienie roli policjanta w ruchu drogowym
- Rozumienie potrzeby zakładania kasku i ochraniaczy podczas jazdy na rowerze
- Posługiwanie się określeniami: przejście dla pieszych, pasy, sygnalizator świetlny, pasy bezpieczeństwa w samochodzie, kierowca
- Poznanie wybranych znaków informacyjnych
- Rozumienie określeń: na dole, na górze, przed, za, obok
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie
- Doskonalenie sprawności fizycznej
NIEDŁUGO WAKACJE
- Nazywanie aktualnej pory roku
- Rozumienie potrzeby chronienia się przed nadmiernym słońcem
- Odróżnianie pogody słonecznej i deszczowej
- Poznanie wyglądu i nazw letnich kwiatów: maków, chabrów i rumianków
- Rozumienie określeń: lato, wakacje, pływa, tonie
- Posługiwanie się określeniami: muszla, żaglówka
- Oglądanie albumów przyrodniczych
- Rozumienie określeń: na górze, na dole, obok, wysoko, nisko
- Określanie różnic w wyglądzie ryb (kolor, kształt, wielkość)
- Tworzenie rytmicznych układów elementów według wzoru
- Zabawy z mozaiką geometryczną
- Zabawy słuchowe oraz rozwijające percepcję wzrokową
Ważne daty:
- 17. 06. –wycieczka autokarowa do Centrum Nauki Kopernik
- Wycieczka autokarowa do ZOO
- Edukacja regionalna
MAJ 2014
ZNAM RÓŻNE ZWIERZĘTA
- Poznanie wyglądu i nazw zwierząt żyjących na wsi: pies, kot, kura, kogut, kurczęta, kaczka, krowa, koza
- Rozumienie potrzeby opiekowania się psem
- Posługiwanie się nazwami zwierząt żyjących na łące: bocian, żaba, biedronka, pszczoła, świerszcz
- Poprawne łączenie liczebnika z rzeczownikiem
- Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary
- Rozumienie określenia : tyle samo, na górze, na dole, przed, obok
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami
- Rozwijanie koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej
MAMA I TATA SĄ WAŻNI
- Dostrzeganie roli rodziców w życiu rodziny
- Rozumienie jak wiele obowiązków domowych ma mama
- Uważne słuchanie tekstów literackich i udzielanie odpowiedzi dotyczących ich treści
- Wiązanie opisu słownego z osobami: mama, tata, dzieci
- Orientowanie się w schemacie ciała człowieka
- Grupowanie elementów według rodzajów
- Tworzenie rytmicznego układu elementów według wzoru
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Reagowanie na sygnały słowne i wzrokowe
MUZYKA JEST WSZĘDZIE
- Poznanie nazw instrumentów (bębenek, grzechotka, kołatka, skrzypce, gitara, pianino, akordeon)
- Podejmowanie próby gry na wybranych instrumentach (bębenek, grzechotka, kołatka, tamburyno)
- Zachęcenie dzieci do słuchania muzyki poważnej
- Rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez malowanie muzyki
- Poszerzenie słownika dzieci o określenia: filharmonia, dyrygent, orkiestra
- Doskonalenie poczucia rytmu
- Liczenie w dostępnym zakresie
- Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
Ważne daty:
- 07.05. – Sierotka Marysia (widowisko – sala koncertowa Polskiego Radia)
- 14.05. – zebranie z rodzicami
- 20.05. – koncert Góry, nasze góry tańce i zabawy z gór – edukacja regionalna
- 26.05. – Dzień Mamy
- 31.05. – Piknik Rodzinny
KWIECIEŃ 2014
JUŻ WIOSNA
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną
- poznanie nazw ptaków przylatujących do nas wiosną: jaskółka, bocian, skowronek
- poznanie nazw wiosennych kwiatów: krokusy, tulipany
- rozumienie, że woda i słońce są potrzebne kwiatom do życia
- rozumienie określenia gniazdo
- odróżnianie łodyg i liści od kwiatu
- grupowanie elementów według kolorów oraz doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie
- rozwijanie sprawności manualnej oraz ogólnej sprawności fizycznej
WIOSENNE PRACE W OGRÓDKU
- poznanie prac wykonywanych w ogrodzie wiosną oraz nazw narzędzi ogrodniczych
- poznanie etapów wzrostu rośliny, układanie historyjki obrazkowej według chronologii wydarzeń, budowanie wypowiedzi na zadany temat
- rozumienie określeń: łodyga, liść, kwiat, płatki, posługiwanie się nazwami kolorów: czerwony, żółty, niebieski, pomarańczowy, zielony
- nabieranie wprawy w posługiwaniu się nożyczkami
- rozwijanie poczucia rytmu i sprawności ruchowej
ŚWIĘTA WIELKANOCNE
- poznanie zwyczajów związanych z Wielkanocą
- posługiwanie się określeniami: święconka, pisanka, baranek wielkanocny
- układanie elementów w szeregu, dobieranie w pary
- układanie elementów w określonym rytmie
- składanie obrazka z części według wzoru
- tworzenie obrazka z gotowych elementów – poznanie techniki orgiami
- rozwijanie zręczności i zwinności
ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA
- zapoznanie z nazwami zwierząt żyjących na wsi
- rozróżnianie wielkości przedmiotów
- używanie liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci
- rozwijanie percepcji słuchowej oraz sprawności manualnej
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
Ważne daty:
- 02.04. – wyjście do Kinderplanety (sala zabaw w Galerii Mokotów)
- 08.04. – zajęcie otwarte dla rodziców
- 15.04. – edukacja regionalna
MARZEC 2014
BAJKOWY ŚWIAT
- rozwijanie zainteresowania literaturą
- rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni podczas prac plastycznych
- liczenie w dostępnym zakresie, używanie liczebników porządkowych
ZDROWO SIĘ ODŻYWIAM
- uświadomienie , jakie znaczenie dla każdego człowieka ma zdrowie i jak należy postępować, aby być zdrowym, zachęcenie do spożywania zdrowej żywności, wspólne przygotowywanie zdrowych przekąsek
- nabywanie nowych doświadczeń plastycznych poprzez malowanie farbami plakatowymi i łączenie podstawowych kolorów
SZUKAMY WIOSNY
- dostrzeganie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia, poznanie nazwy przebiśnieg oraz rozumienie określenia pod ochroną
- poznanie etapów sadzenia cebuli i pietruszki, wzbogacenie słownika dzieci o pojęcia : natka, szczypiorek
- rozumienie, czego roślina potrzebuje do wzrostu, wdrażanie do pielęgnowania roślin
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała, rozumienie określenia para
- rozumienie określenia sople, poszerzanie wiedzy na temat zjawisk charakterystycznych dla przedwiośnia (topienie lodu), rozumienie określeń krótki, długi
Ważne daty:
- 11,03. – Zasiali górale … trojak i inne tańce śląskie – edukacja regionalna
- 14.03. – Quiz przedszkolny kończący tydzień Dbamy o zdrowie połączony z finałem konkursu dla dzieci i rodziców Przepis na zdrową potrawę
LUTY 2014
BAWIMY SIĘ NA BALU
- posługiwanie się nazwami strojów balowych, wywołanie radosnej atmosfery oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu
- rozumienie określenia karnawał, serpentyny
- udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wysłuchanych utworów literackich
- słuchanie innych dzieci w czasie wypowiedzi i spokojne czekanie na swoją kolej
- grupowanie elementów według kolorów
- doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie
- rozumienie określeń tyle samo, para
- ćwiczenie mięśni narządów mowy oraz wykonywanie ćwiczeń oddechowych (zachowywanie prawidłowego toru oddechowego)
- rozwijanie sprawności i wytrzymałości fizycznej
DBAM O CZYSTOŚĆ
- rozumienie, jakie znaczenie dla zdrowia ma dbanie o higienę
- nazywanie czynności wykonywanych przy użyciu przyborów toaletowych
- rozumienie określeń: takie same, inne
- różnicowanie wielkości: duży, mały
- nauka prawidłowego posługiwania się nożyczkami
- rozpoznawanie i nazywanie odgłosów dochodzących z łazienki( rozwijanie percepcji słuchowej)
- doskonalenie sprawności manualnej, zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt kredki
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej
WAŻNE DATY
- 04.02. – W rzeszowskiej izbie –suita pieśni i tańców rzeszowskich (edukacja regionalna)
- 11.02. – Zebranie z rodzicami
- 11.02. – Bal karnawałowy
STYCZEŃ 2014
DOKARMIAMY PTAKI
- Rozpoznawanie i nazywanie :wróbla, gołębia, sikorki, wrony
- Rozumienie dokarmiania ptaków w zimie
- Poznanie wyglądu i nazwy pokarmu dla ptaków
- Różnicowanie wielkości : duży –mały
- Rozumienie określeń: przed, na, nad, pod, obok, w, mniej, więcej
- Wyodrębnianie z mozaiki geometrycznej figury o określonym kształcie: prostokąt, trójkąt
- Nabywanie swobody w malowaniu oraz posługiwaniu się klejem
MOJA BABCIA I DZIADEK
- Nazywanie członków rodziny oraz znajomość imion babci i dziadka
- Rozwijanie uczucia szacunku i przywiązania do dziadków
- Uczenie życzliwych zachowań wobec bliskich
- Nabywanie swobody w samodzielnym wypowiadaniu się
- Rozumienie określeń: obok, na górze, pod, bliżej, dalej
- Wyodrębnianie z mozaiki geometrycznej figury o określonym kształcie: koło, prostokąt
- Podejmowanie próby rysowania postaci człowieka
URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
- Poznanie nazw i przeznaczenia różnych urządzeń elektrycznych oraz zasad ich używania
- Zaznajomienie z przedmiotami codziennego użytku, ich przeznaczeniem i sposobem użytkowania
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie
- Manipulowanie figurami geometrycznymi : koło, różnicowanie wielkości (duże-małe)
Rozwijanie wyobraźni dziecięcej podczas prac plastycznych
- Rozwijanie poczucia rytmu oraz sprawności fizycznej
WAŻNE DATY:
- 15.01.- Hej od Krakowa jadą – tańce i piosenki z okolic Krakowa (edukacja regionalna)
- 27.01. (poniedziałek) – Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
GRUDZIEŃ 2013
NADCHODZI ZIMA
- wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku: śnieg, mróz, mroźny wiatr, zamarznięta woda
- rozumienie konieczności ciepłego ubierania się w zimie oraz poznanie zasad bezpiecznego korzystania z sanek
- poznanie właściwości śniegu na podstawie przeprowadzonych obserwacji
- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: tup, chrup, śmig, fiku-mik, szu, wiju-wiu, ziu, fiu
- liczenie w dostępnym zakresie
- poznanie liczebnika porządkowego – pierwszy
- rozumienie określenia kula
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
- nabywanie doświadczenia w malowaniu farbami i lepieniu z plasteliny
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej i zwinności
CZEKAMY NA MIKOŁAJA
wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich
- budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia
- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: ha, ho, he, chi, dzyń
- próba opisania wyglądu Mikołaja
- rozwijanie koordynacji ruchowej
- liczenie w dostępnym zakresie
CHOINKA
- poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- poznanie wyglądu choinki i nazwanie, że jest to drzewo iglaste
- rozumienie znaczenia wody w życiu roślin
- rozumienie określenia : na, pod, na górze-wysoko, i na dole-nisko
- robienie ozdób świątecznych
- słuchanie i wspólne śpiewanie kolęd
Uroczystości grupowe i przedszkolne:
– 06. XII. – Mikołajki
– 10.XII. – Hej kolęda ! – obyczaje i tradycje około świąteczne – Boże Narodzenie (edukacja regionalna)
· 16.XII. – Spotkanie przy choince –Wigilia grupowa z udziałem rodziców
· 17.XII. – Wizyta Świętego Mikołaja
LISTOPAD 2013
JEST CHŁODNO I DESZCZOWO
- dostrzeganie zmian zachodzących w pogodzie późną jesienią, ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: kap,chlap,tup,chlup
- wzbogacanie słownika, ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: plum, kap, hop, chlap, chlup, rozwijanie sprawności manualnej, utrwalanie nazw kolorów: żółty, czerwony, zielony, brązowy
- rozumienie określeń: cicho, głośno, ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach: kap, stuku, puku, rozwijanie sprawności manualnej rozumienie określeń: długi, krótki, pierwszy, drugi,
- utrwalanie koloru zielonego, poznanie określenia tęczowe kolory, nabieranie swobody w posługiwaniu się farbami i pędzlem
PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY
- wdrażanie o uważnego słuchania, poznanie nazw oraz wyglądu jeża, wiewiórki i niedźwiedzia, ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: tup, cha, hop, myk
- rozumienie gromadzenia zapasów na zimę przez wiewiórkę, poznanie jej przysmaków(orzechy, żołędzie , szyszki), rozumienie określeń: nad, przed
- rozwijanie ogólnej sprawności i zwinności
- poznanie zwyczajów jeża, rozumienie określeń: zimowy sen zwierząt, pod, nad, na, większe, mniejsze, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej
- poszerzenie wiadomości przyrodniczych, rozumienie określeń: dziupla, gawra, kopczyk z liści, dobieranie zimowych mieszkań do zwierząt
SPOTKANIA I WYDARZENIA GRUPOWE:
- Zajęcia z dogoterapii – 07.11.
- Jesienne zabawy z mamą i tatą – spotkanie integracyjne – 18.11.
- Edukacja regionalna Trojak i inne tańce śląskie – 18.11.
- Zebranie z rodzicami – 19.11.
PAŹDZIERNIK 2013
OWOCE
- Grupowanie owoców według rodzajów, nazywanie gatunków i kolorów owoców, liczenie w zakresie dwóch, rozumienie określeń owoce, część, całość
- Rozróżnianie i nazywanie koloru czerwonego i zielonego
- Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, poznanie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia
- Rozwijanie sprawności manualnej w zabawach plastycznych
WARZYWA
- Rozróżnianie i nazywanie warzyw
- Posługiwanie się nazwą koloru zielonego
- Rozumienie określeń: duża, ciężka, okrągła, zdrowa
- Poznanie znaczenia jedzenia warzyw dla zdrowia
- Rozpoznawanie nazw popularnych warzyw po smaku
DBAMY O ZDROWIE
- Wdrażanie do słuchania bajek i odpowiadania na pytania dotyczące ich treści
- Rozumienie konieczności dbania o własne zdrowie, poznanie sposobów dbania o nie: gimnastyka, ruch na świeżym powietrzu, zdrowa dieta, dbanie o czystość
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej i uczenie się ćwiczeń z przyborem
SKARBY JESIENI
- Wzbogacanie słownika o określenia dotyczące jesieni
- Liczenie do dwóch i więcej
- Posługiwanie się nazwą drzewa kasztanowiec, odróżnianie i nazywanie koloru żółtego, nabywanie swobody w posługiwaniu się pędzlem i farbą
- Posługiwanie się określeniem borowik, utrwalenie koloru brązowego
- Poznanie wyglądu muchomora, utrwalenie koloru czerwonego i białego
- Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej
- Rozumienie określeń: dzień, noc
……………………………………………………………………………………………………………………………
- 22.10. – wizyta pszczelarza w przedszkolu
- 25.10. – Pasowanie na Przedszkolaka
- Druga połowa października – spotkanie rodziców z psychologiem
WRZESIEŃ 2013
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM
- Poznanie nowego otoczenia : kącików tematycznych w sali, łazienki, szatni
- Przedstawianie się imieniem
- Nauka zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
- Poznanie zasad bezpiecznej zabawy w sali i w ogrodzie
- Rozwijanie umiejętności słuchania krótkich tekstów literackich
- Poznanie w toku zabaw określenia: długi, krótki, duży, mały
- Rozumienie określeń : na górze, wysoko, nisko, obok
- Grupowanie elementów według wielkości
- Nauka ustawiania się w kole i reagowanie na sygnały słowne oraz ustawiania się w pary
BAWIMY SIĘ RAZEM
- Nauka używania zwrotów grzecznościowych
- Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy i wykonywania poleceń nauczycielki
- Rozpoznawanie zabawek poprzez dotyk
- Wykonywanie ćwiczeń oddechowych, poznanie prawidłowego toru oddychania (wdech nosem – wydech ustami)
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- Uczenie umiejętnego posługiwania się farbą, pędzlem, klejem i plasteliną
- Rozpoznawanie i nazywanie kolorów : żółty, czerwony, biały, brązowy
- Liczenie w zakresie dwóch
- Nauka poruszania się w kole i w parach
- ZEBRANIE Z RODZICAMI – 05.09.2013 (czwartek)