Zamierzenia

STYCZEŃ

1. SKOK W NOWY ROK

– poznajemy charakterystyczne cechy pór roku, utrwalamy nazwy i kolejność miesięcy i dni tygodnia

– poznajemy zwyczaje związane z Nocą Sylwestrową i składaniem życzeń

– ,,tropimy” głoskę ,,p” – zabawy słuchowe, wskazujemy miejsce głoski ,,p” w wyrazach, wyszukujemy nazwy przedmiotów, zwierząt itp. rozpoczynających się na głoskę ,,p”, czytamy globalnie wyraz ,,Pak”

-wykonujemy ćwiczenia graficzne przygotowujące do pisania litery ,,p”

-utrwalamy umiejętność posługiwania się pojęciami-,,najmłodszy, najstarszy, najwyższy, najniższy”

2. BABCIA I DZIADEK

opowiadamy o swoim domu i o czasie spędzanym z dziadkami, poznajemy zabawy naszych dziadków, uczymy się wierszy i piosenek o dziadkach i dla dziadków, przygotowujemy występ

– malujemy farbami portrety babć i dziadków, wykonujemy laurki

– przygotowujemy deser- niespodziankę dla babci i dziadka

-,,tropimy” głoskę ,,b” – zabawy słuchowe, wskazujemy miejsce głoski ,,b” w wyrazach, wyszukujemy nazw przedmiotów, zwierząt itp. rozpoczynających się na głoskę, czytamy globalne wyraz ,,balon”

-wykonujemy ćwiczenia graficzne przygotowujące do pisania litery ,,b”

– klasyfikujemy przedmioty wg dwóch wybranych cech, przeliczamy elementy w zbiorach

3. WSZĘDZIE BIAŁO

– poznajemy zimowe zjawiska atmosferyczne

– rozmawiamy o różnych stanach skupienia wody, eksperymentujemy z wodą, lodem i parą wodną

– poznajemy zwierzęta i ludzi, którzy mieszkają blisko biegunów

– wykonujemy różnymi technikami prace plastyczne nt zimy

– ,,tropimy” głoskę ,,y” – zabawy słuchowe, wskazujemy miejsce głoski ,,y” w wyrazach, wyszukujemy nazwy przedmiotów, zwierząt itp. kończących się na głoskę ,,y”

-wykonujemy ćwiczenia graficzne przygotowujące do pisania litery ,,y”

– tworzymy zbiory czteroelementowe poprzez dokładanie i zabieranie elementów, porównujemy liczebność zbiorów, rozdzielamy po tyle samo przedmiotów

4. KARNAWAŁ

rozmawiamy o tym co to jest ,,karnawał i maska”, przygotowujemy maski karnawałowe i projektujemy stroje karnawałowe

– uczymy się śpiewać piosenkę pt. ,,Przedszkolna samba”, poznajemy nowy krok tańca ,,samby”, gramy na marakasach i grzechotkach

– bawimy się na przedszkolnym balu karnawałowym, dekorujemy sale własnoręcznie wykonanymi serpentynami i balonami

– ,,tropimy” głoskę ,,n” – zabawy słuchowe, wskazujemy miejsca głoski ,,n” w wyrazach, wyszukujemy nazwy przedmiotów, zwierząt itp. rozpoczynających się na głoskę ..y”, czytamy globalnie wyraz,,”

– rozróżniamy głoskę ,,p” i ,,b” w wyrazach

– przeliczamy elementy w zbiorach i porównujemy ich liczebność, używamy pojęć ,,największy, najmniejszy”

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

– W ramach innowacji pedagogicznej w styczniu organizujemy w grupie kącik fryzjersko – kosmetyczny. Bawimy się  w kosmetyczkę i fryzjera. ,,Przygotowujemy” nasze lalki na bal karnawałowy.

– Gościmy w grupie fryzjerkę (ciocia Zosi) i idziemy na wycieczkę do salonu fryzjerskiego.

– Spotykamy się z kosmetyczką (mama Lenki), która opowie nam jak dbać o naszą skórę zimą

WIERSZE I PIOSENKI STYCZEŃ

KROPELKI i  SOPELKI wiersz

Spłynęła dachu kropelka
Kropelka wody niewielka
Za pierwszą kroplą niedługo
Już widać kropelkę drugą
Za nimi z góry już leci
Po dachu kropelka trzecia
Dalszych kropelek nie zliczę
Płynie ich cały strumyczek
A mróz z tych wszystkich kropelek
Zrobił lodowy sopelek.

BABCIA OD BAJEK, DZIADEK OD ZAGADEK piosenka

Moja babcia i mój dziadek
To wspaniali są dziadkowie
Dziadek mnóstwo zna zagadek
Babcia bajkę nam opowie

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie
Takich bajek i zagadek
Jakie wnukom opowiada
Moja babcia i mój dziadek

Poprosimy naszą babcię
Babciu z tajemniczą miną
Opowiadaj swoją bajkę
A za każdym razem inną

Ref. Bo na świecie…

Posadzimy teraz dziadka
Na fotelu wiklinowym
Dziadku powiedz nam zagadkę
Całkiem nową prosto z głowy

Ref. Bo na świecie…

PRZEDSZKOLNA SAMBA piosenka

Brazylijska dżungla
tropikalny gąszcz
Płynie Amazonka
A w niej wielki wąż
Tańczy kondor z anakondą
Prosi ara jaguara
Tylko lama tańczy sama
Z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole
Brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

Brazylijska dżungla
Tropikalny las
Brazylijska samba
Niech rozgrzewa nas
Tańczy kondor z anakondą
Prosi ara jaguara
Tylko lama tańczy sama
Z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole
Brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

GRUDZIEŃ

Organizacja w sali kącika pocztowego, wyjście na pocztę w celu wysłania kartki świątecznej.

1. ŚWIĄTECZNE POCZTÓWKI

– Poszerzanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia

– Poznanie różnych form przekazywania życzeń: karta, telefon, Internet

– Poznanie sposobów wykonania kartki świątecznej- usprawnianie motoryki małej, pobudzanie twórczości

– Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, używanie zwrotów grzecznościowych.

– Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej: wysłuchiwanie głoski w nagłosie: [k]

2. SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

– Poznanie treści opowiadań i wierszy o tematyce świątecznej- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i zachęcania do wypowiadani się.

– Doskonalenie umiejętności dodawania, układanie prezentów od najmniejszego do największego.

–  Nabywanie wiedzy odnośnie właściwego ustawiania naczyń i sztućców.

– Doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole.

– Rozwijanie sprawności manualnej, poprzez tworzenie ozdób na choinkę.

3. ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE

– Poznanie obrzędów i tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Polsce

– Nauka śpiewania kolęd- uwrażliwienie na muzykę, podczas śpiewania i słuchania.

– Doskonalenie umiejętności odgadywania zagadek słownych i obrazkowych.

– Rozwijanie zdolności aktorskich podczas inscenizacji jasełek

– Kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć i uczuć podczas występu świątecznego.

– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat słuchanego opowiadania.

4. ZWIERZĘTA ZIMĄ

– Rozbudzanie zainteresowań losem zwierząt w czasie zimy.

– Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec ptaków i zwierząt leśnych w czasie zimy.

– Kształtowanie umiejętności matematycznych- przeliczanie, rozdawanie po tyle samo.

– Doskonalenie umiejętności odtwarzania ruchem sposobów poruszania się zwierząt leśnych i ptaków.

– Doskonalenie motoryki małej- wycinanie i układanie obrazków.

PIOSENKI

*,,Przybieżeli do Betlejem” kolęda

1.Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
R: Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
2.Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
R: Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

3.Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
R: Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

*,,Kochany Panie Mikołaju”- Majka Jeżowska

Kochany Panie Mikołaju,
My tak czekamy każdej zimy,
Dlaczego zawsze Pan przychodzi
do nas Gdy śpimy?

Czy to już musi tak pozostać?
Czy to jest w księgach zapisane?
Ja od prezentu bym wolała
Spotkanie z Panem.

I wiem od dzieci, że z radością,
Chciałyby słuchać Pana głosu,
W mróz ogrzejemy Panu uszy
Piosenką gorącą jak rosół!

Hu, hu, ha, hu, hu, ha,
Nasza zima zła!
Ale zima z Mikołajem
Jest pachnącym, ciepłym majem!
Zawsze bądź wśród nas
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz!

Kochany Panie Mikołaju,
Dziewczynka z bardzo smutną minką
Pyta mnie o to, czy Pan znajdzie
Prezent pod choinką?

Czy ktoś o Panu nie zapomni
Że Panu smutno będzie potem
Dzieci chcą Panu dać w prezencie
Serca szczerozłote.

Takie serduszka pięknie grzeją
W długich podróżach wśród zamieci,
Dzieci są Pana Mikołajem,
A Pan jest Mikołajem dzieci.

Hu, hu, ha, hu, hu, ha… itd

WIERSZE

#,, Choinka w przedszkolu” Cz. Janczarski

Kolorowe świeczki,

kolorowy łańcuch.

Wkoło choineczki

przedszkolacy tańczą.

Serduszko z piernika,

pozłacany orzech.

Ciepło jest w przedszkolu,

chociaż mróz na dworze.

Za oknami – wieczór,

Złota gwiazdka błyska.

Bawi się w przedszkolu,

dziś rodzinka bliska.

Dziadzio siwobrody

wędruje po dworze.

Niesie do przedszkola

podarunki w worze.

# ,,Prezent dla Mikołaja” Dorota Gellner

A ja się bardzo,

bardzo postaram

i zrobię prezent

dla Mikołaja.

Zrobię mu szalik

piękny i nowy,

żeby go nosił

w noce zimowe,

i żeby nie zmarzł

w szyję i uszy,

gdy z burej chmury

śnieg zacznie prószyć.

Niech się ucieszy Święty Mikołaj- tak rzadko ktoś mu daje prezenty!

LISTOPAD

  1. BOHATEROWIE NASZYCH KSIĄŻEK
  2. JESIENNA MUZYKA
  3. MALI ARTYŚCI
  4. CIEPŁO I MIŁO

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

Rozwijanie umiejętności improwizowania i umiejętności twórczych

Swobodne wypowiadanie się słowem, ruchem, mimiką

Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.

Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekran, tamburyn, deska, igła.

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: e, t, d, i w wyrazach.

PAŹDZIERNIK

  1. W zdrowym ciele zdrowy duch.

– Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz.

– Poznanie odpowiedniego ubioru do zmian zachodzących w pogodzie

– Poznanie konieczności spożywania odpowiednich produktów dla zdrowia

– Kształtowanie potrzeby aktywności fizycznej jako źródło dla zdrowia

  1. Jesienią w parku.

– Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku

– Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci

– Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1

– Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy

– Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych

  1. Jesienią w lesie.

– Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w lesie

– Stwarzanie sytuacji umożliwiających wzbogacanie doświadczeń plastycznych

rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci

– Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich

– Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: aparat, las, mama

  1. Przygotowania do zimy.

– Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek a, l, m w wyrazach

– Poznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy

– Pobudzanie zainteresowań przyrodniczych

– Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

– Nauka piosenek i pląsów

– Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

WRZESIEŃ

  • W przedszkolu

Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

Poznanie topografii przedszkola.

Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.

Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.

  • Moja miejscowość

Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż, pogotowie

Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji.

  • Ja, ty i środowisko

Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.

Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.

  • Dary jesieni na talerzu

Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.

Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.

Kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie, ogródku, na polu jesienią

Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: owoce.

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski o w wyrazach.

Nauka piosenek i pląsów.