Szanowni Państwo,

poniżej zamieszczamy informacje na temat projektu „Dwa Skrzydła i Cztery Łapy”, który chcielibyśmy realizować w naszym przedszkolu.

Projekt współfinansowany jest przez Miasto St. Warszawę i składa się ze spacerów edukacyjnych oraz zajęć z kocim behawiorystą. Jest nieodpłatny zarówno dla placówki, jak i dzieci biorących w nim udział.

Projekt realizują edukatorzy „Fundacji Gwiazdka”:

„Pracujemy z dziećmi w grupach 10-osobowych. Każda grupa realizuje dwa spacery ekologiczne (45 min) z naszym edukatorem. Mamy dwa scenariusze spacerów – „Co w mieście piszczy?” oraz „Pierzaste Opowieści” – rozpoczynalibyśmy od spaceru „Pierzaste Opowieści”, który realizowany jest na Polach Mokotowskich. W trakcie spacerów dzieci dowiedzą się m.in. jak wygląda budka lęgowa dla nietoperzy i jerzyków; poczują się jak ornitolodzy, podglądając z lornetką życie pierzastych mieszkańców Warszawy, a przy odrobinie szczęścia posłuchają dźwięków miejskiej przyrody. Podczas spaceru odwiedzane będą miejsca, gdzie najczęściej bytują ptaki, koty i nietoperze. W programie spacerów poza wolno żyjącymi ptakami, omawiane będą też potrzeby bytowe nietoperzy oraz wolno żyjących kotów. Podczas spacerów poruszone będą także kwestie właściwych zachowań proekologicznych m.in. jak zachować się gdy spotkamy podlota, czyli pisklę, dlaczego nie powinno dokarmiać się chlebem ptactwa wodnego, dlaczego nie należy zabierać „zagubionej” kaczki i wiele innych przykładów.

Na zakończenie spaceru każdy uczestnik otrzyma w nagrodę babeczkę dyniową polaną czekoladą oraz wodę mineralną smakową. Możemy przedstawić listę składników, żeby wykluczyć ewentualną obecność alergenów, jeżeli któreś z Państwa dzieci ma alergie pokarmowe.

Po cyklu dwóch spacerów, uczestnicy spotkają się w tych samych grupach z kocim behawiorystą. Koty, jako grupa, prezentują ogromne wewnętrzne zróżnicowanie – od zwierząt całkowicie „samodzielnych”, bo żyjących w środowisku, aż po w pełni zależne od człowieka „kanapowe mruczki”. Szczególnie dzieciom, często trudno jest odróżnić koty żyjące całkowicie „dziko” (feral cats), od tych żyjących wolno, ale „dzielących przestrzeń” z ludźmi ( tzw. community cats), aż wreszcie kotów domowych (domestic cats). Zajęcia z behawiorystą pomogą dzieciom poznać bliżej kocią naturę, „odczarować” kota i dowiedzieć się, jakie jest źródło jego zachowań, jak się komunikuje, czego oczekuje oraz jakie są jego potrzeby. Powiemy m.in.,jak zachować się w stosunku do nowo poznanego kota, gdzie koty lubią być głaskane, a czego unikać.

W nagrodę wszyscy mali uczestnicy otrzymają malutkie sukulenty, które będą mogły zabrać do domu, albo zostawić w przedszkolu, żeby ozdabiały parapety.

Zwieńczeniem warsztatów jest Konkurs Wiedzy o Kocie – ochotnicy będą mogli zgłosić się do udziału, a całość poprowadzi koci behawiorysta. Konkurs sprawdzi wiedzę dzieci, zdobytą w trakcie warsztatów – gdzie głaskać kota, czym go karmić, gdzie kot lubi mieszkać, itd. Zwycięzcy otrzymają nagrody rzeczowe – tematyczne książeczki do czytania z rodzicami i gry edukacyjne poświęcone miejskim kotom.

W załączeniu przesyłam nasz wzór zgody dla rodziców wraz z klauzulą RODO, z którą powinni się zapoznać i potwierdzić podpisem. Pod klauzulą RODO mamy zgodę na wykonywanie zdjęć – jest to część dokumentacji zadania, do której wykonania jesteśmy zobowiązani.

Łączę wyrazy szacunku,

Magdalena Walczak

Koordynator Projektu „Dwa Skrzydła i Cztery Łapy” —
Zespół „Fundacji Gwiazdka”